شهر خبر

بایدن امروز درباره خروج ارتش آمریکا از افغانستان توضیح می‌دهد | پایان حضور نظامی انگلیس پس از ۲۰ سال

همزمان با خروج آخرین نیروهای آمریکایی، نخست‌وزیر انگلیس هم پایان ماموریت نظامی سربازان این کشور را در خاک افغانستان پس از حدود ۲۰ سال اعلام کرد.

ديدار جو بايدن و اشرف غني در كاخ سفيد

به گزارش همشهری آنلاین، بوریس جانسن به نمایندگان مجلس عوام اطمینان داد آخرین نیروهای ارتش انگلیس در حالی به سرعت و مخفیانه از خاک افغانستان خارج می‌شوند که در ۲۰ سال دخالت نظامی این کشور در افغانستان دست‌کم ۴۵۷ سرباز و درجه‌دار انگلیسی جان خود را از دست داده و کشته شده‌اند. نخست‌وزیر انگلیس گفت: «باید بگویم بسیاری از سربازان ما که در قالب نیروهای ناتو در افغانستان بودند، به خانه‌های خود بازگشته‌اند و تمام آنها به زودی بازمی‌گردند.»

پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد بخش زیادی از ۲۵۰۰ نیروی باقیمانده ارتش این کشور را به زودی از افغانستان خارج می‌کند، ۷۵۰ نیروی انگلیسی عضو نظامیان ناتو در چند هفته گذشته شروع به بیرون رفتن از پایگاه‌های خود کردند. مراسم پایین آوردن پرچم و خروج نیروها در کمال آرامش و مخفیانه انجام شده و فرماندهان انگلیسی پرچم این کشور را به سفیر بریتانیا در افغانستان تحویل داده‌اند. هنوز زمان دقیق خروج کامل نیروهای انگلیسی اعلام نشده است.

از سوی دیگر، جو بایدن در حالی قرار است امروز پنجشنبه درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان سخن بگوید که قدرت گرفتن دوباره طالبان بسیاری از ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی را نگران کرده است. کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهوری ایالات متحده که برای پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان به شدت زیر فشار منتقدان است، شامگاه امروز به وقت تهران درباره سیاست‌های منطقه‌ای خود شفاف‌سازی خواهد کرد.

آمریکایی‌ها پس از حدود ۲۰ سال که به بهانه حوادث تروریستی یازده سپتامبر به خاک افغانستان لشکرکشی کرده بودند، هفته گذشته پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کردند و حالا مقام‌های رسمی پنتاگون – وزارت دفاع آمریکا می‌گویند ۹۰ درصد نیروهای ارتش ایالات متحده از افغانستان خارج شده‌اند. البته بر اساس توافق سال گذشته واشنگتن و کابل، حدود ۶۵۰ نیروی آمریکایی در افغانستان می‌مانند تا امنیت سفارت این کشور را تامین کنند.