شهر خبر

خیز گردشگران به سمت گردشگری رویداد محور است

ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، خیز گردشگران به سمت گردشگری رویداد محور است.

محمد قاسمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) پیرامون اینکه خیز گردشگران به سمت گردشگری رویداد محور است، گفت: گونه های مختلف گردشگری وجود دارد و ایران نیز ظرفیت های زیادی در زمینه گردشگری دارد و می تواند در انواع شاخه های گردشگری فعال شود. در این میان طبیعت و فرهنگ و تاریخ جایگاه ویژه ای دارد.

او ادامه داد: طبیعت ایران چهار فصل است و به تبع آن می توانیم تنوع زیادی در محصولات گردشگری داشتنه باشیم. در سالهای گذشته توجه به گونه های مختلف گردشگری در اولویت قرار گرفته و توسعه گردشگری موضوعی را مد نظر قرار دادیم. طبیعتگردی یکی از موضوعاتی است که می تواند محور گردشگری موضوعی قرار گیرد.

قاسمی با تاکید برآنکه، طبیعت گردی بخصوص با رویکرد گردشگری پایدار و اکوتوریسم مد نظر قرار دارد، تصریح کرد: گردشگری روستایی، کشاورزی، دریایی، خوراک و حتی گردشگری ورزشی و سلامت موضوعاتی است که مدنظر قرار گرفت.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در ادامه از لزوم بازنگری آیین نامه طبیعت گردی خبر داد و گفت: در سال 84 این آیین نامه به تصویب هیات وزیران رسید تا بتواند اکوتوریسم را رونق بخشد. این آیین نامه تاکنون بازنگری نشده و نیاز است تا بازنگری در این خصوص داشته باشیم. در این بازنگری، آزمون و خطاهای انجام شده، خلاء هایی که وجود داشت مورد بررسی قرار می گیرد تا در نهایت شاهد بروزرسانی آیین نامه طبیعتگردی باشیم.

او در پاسخ به این سئوال که آیا آیین نامه طبیعت گردی به مرحله اجرا رسید که اکنون نیازمند بازنگری باشد، گفت: در راستای عملیاتی شدن این آیین نامه شاهد شکل گیری کمیته ملی طبیعت گردی بودیم و جلسات خود را برگزار کرد. حتی مواردی که بین نهادها اختلاف نظر وجود داشت در این کمیته ملی به بررسی رسید. درصدد آن هستیم که در آیین نامه طبیعت گردی وظایف ارگان ها و نهادهای دخیل در قالب حکم به آنها ارائه شود. در حکم آورده شود که هر نهاد موظف است که چه کاری انجام دهد.

قاسمی همچنین از برگزاری دوره های تخصصی طبیعت گردی از جمله پرنده نگری، آشنایی با رفتینگ، ایمنی در سفرهای طبیعت گردی و… برای کارشناسان و فعالان طبیعتگردی خبر داد و گفت: این روزها بدلیل شیوع کرونا، برگزاری جلسات آموزشی به صورت حضوری تحت الشعاع قرار گرفته بود که امیدواریم بزودی شاهد از سرگیری این جلسات آموزشی باشیم.

او ادامه داد: در حوزه گردشگری روستایی و کشاورزی موفق شدیم 500 روستا را به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی کنیم. همچنین با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی موفق شدیم مطالعات سند راهبردی گردشگری روستایی با رویکرد محصول محور را آغاز کردیم. زمانی که سند راهبردی شود، ضمانت اجرایی آن افزایش می یابد. ضمانت اجرایی هر سندی، حکم و تکلیفی است که برای ارگان ها و نهادها در آن سند آورده می شود.

قاسمی از فعال شدن گردشگری کشاورزی در استان های کشور خبر داد و گفت: تدوین و ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فعالیت های گردشگری کشاورزی انجام شده و درحال انجام است. جهاد کشاورزی نیز تعامل خوبی در این خصوص دارد. حتا یادداشت تفاهم همکاری با این مجموعه به امضا رسید. اکنون نیازمند فرهنگ سازی، جریان سازی و آموزش گردشگری کشاورزی هستیم، چرا که این حوزه در ایران مقوله نوینی است و نیازمند معرفی و شناسانده شدن است. همچنین با صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات کم بهره صحبت شده است.

به گفته، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی هر استان با توجه به ظرفیتی که دارد در حوزه گردشگری کشاورزی فعال می شود، یادآور شد: بطور مثال استان های شمالی کشور در حوزه باغات فعال خواهند شد و استان های جنوبی و غربی در حوزه کشت فعال خواهند شد. این امر همچون گردشگری سلامت خواهد بود که برخی از استان ها در حوزه خاصی از گردشگری سلامت همچون، ناباروری، کاشت مو، عمل زیبایی، قلب و… فعال شده اند.

او ادامه داد: بحث ارگانیک بودن محصولات در گردشگری کشاورزی و مزرعه مد نظر قرار خواهد گرفت، چرا که این روزها علاقه گردشگران به سمت دریافت محصولات ارگانیک بیشتر شده است. همچنین تجربه محور بودن در میان گردشگران مورد توجه قرارگرفت. در گذشته بیشتر گردشگران به سمت شمال کشور می رفتند تا از دریا بهره جویند اما این روزها گردشگری رویداد محور همانند گلاب گیری و جشنواره هایی مانند جشنواره انار و… مورد علاقه قرار گرفت.

قاسمی درخصوص توجه و توسعه گردشگری ماجراجویانه و سایر زیر مجموعه های طبیعت گردی نیز گفت: توجه به گردشگری ورزشی در دستور کار قرار گرفته و دفتر بازاریابی و تبلیغات در نظر دارد در جام جهانی 2022 قطر در قالب گردشگری رویدادها، بتواند تماشاچیان و حتی فوتبالیست هایی که برای مسابقه و تشویق به قطر می آیند را جذب کند. جذب هواداران و ورزشکاران جام جهانی 2022 قطر در دستور کار قرار گرفت.

او همچنین از توجه به گردشگری سلامت برای گردشگران داخلی خبر داد و گفت: در گذشته تصور برآن بود که گردشگری سلامت مخصوص خارجی هاست اما این روزها رویکرد گردشگران داخلی نیز به سمت گردشگری سلامت رفته است به طور مثال برای کاشت مو به استان فارس می روند. البته تورهای گروهی در این حوزه هنوز همانند طبیعتگردی و گردشگری فرهنگی فعال نشده است، اما امیدواریم تورهای گروهی در حوزه گردشگری سلامت داخلی نیز فعال شود.

خیز گردشگران به سمت گردشگری رویداد محور است