شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رییس جمهور#کرونا

ضرورت تشدید برخورد با متخلفان برای اجرای دقیق پروتکل ها


ضرورت تشدید برخورد با متخلفان برای اجرای دقیق پروتکل ها

رییس جمهور در جلسه کمیته های تخصصی مقابله با کرونا بر ضرورت تشدید برخورد با متخلفان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا ظهر پنج‌شنبه در حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد.

در این جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین کمیته‌های بهداشت و درمان، امنیتی – اجتماعی و تبلیغات و اطلاع‌رسانی گزارش‌های خود را در خصوص وضعیت بیماری در مناطق مختلف کشور و همچنین اقدامات، نظارت‌ها و اعمال محدودیت‌های انجام شده برای کنترل و مهار موج پنجم بیماری ارائه کردند.

کمیته بهداشت و درمان در گزارشی در خصوص خیز پنجم بیماری از افزایش آمار مبتلایان و تسری وضعیت قرمز در برخی از دیگر استان‌های کشور خبر داد و بالا بودن سرعت ابتلا در سویه جدید بیماری موسوم به دلتا ویروس را دلیل عمده افزایش آمار بیماران در روزهای اخیر عنوان کرد و نسبت به افزایش تعداد مبتلایان و درگیر شدن تعداد بیشتری از شهرها و استان‌های کشور طی روزهای آینده هشدار داد.

بر اساس این گزارش بالا بودن سرعت انتقال دلتا ویروس به حدی است که افراد با سنین کم و جوانان و نوجوانان را نیز مبتلا می‌کند لذا رعایت دقیق پروتکل‌ها و اعمال نظارت‌های دقیق و اعمال محدودیت‌های بیشتر اجتناب‌ناپذیر است و این در حالی است که متاسفانه بدلیل عادی انگاری و کم توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت رعایت پروتکل‌ها همچنان در مجموع زیر 70 درصد بوده که این وضعیت موجب نگرانی است.

در گزارش کمیته بهداشت و درمان با تصریح به اینکه در صورت عدم مقابله جدی و رعایت نشدن نکات بهداشتی، خیز بیماری در موج پنجم صعودی‌تر و دامنه آن نیز گسترده‌تر از موج‌های قبلی خواهد بود، درخواست شده است که همه دستگاه نظارتی همکاری و قاطعیت بیشتری در زمینه اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، صاحبان مشاغل و اصناف را در دستور کار خود قرار داده و کادر درمان را در شناسایی و درمان بیماران و مبتلایان کمک کنند.

قرارگاه عملیاتی نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و اعمال محدویت تردد در شهرهای قرمز و نارنجی و همچنین تشدید نظارت‌ها برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین کنترل مرزهای ورودی کشور ارائه کرد.

در این جلسه همچنین وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گزارشی از وضعیت مدیریت تامین برق مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با توجه به افزایش مراجعات و بستری بیماران کرونایی ارائه کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با توجه به زیرساخت‌های مطلوب فنی و تامین برق اضطراری و پیش‌بینی‌های به عمل آمده خوشبختانه عوارض و آسیب‌های احتمالی خاموشی‌های اخیر به شکل مطلوبی مدیریت شد، اظهار داشت: این موضوع عوارض جدی و آسیب غیرقابل مدیریت را به روند درمان بیماران و تامین نیازهای درمانی آنها وارد نکرده است. مشکلات و مسائل مرتبط به این موضوع با تلاش و نظارت شبانه‌روزی مدیریت می‌شود.

روحانی با بیان اینکه قرارگاه عملیاتی ماموریت ویژه‌ای در زمینه نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی برعهده دارد، بر ضرورت ایجاد هماهنگی بین کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، حمل و نقل و کمیته اقتصادی در این زمینه و کمک به افزایش سطح مراعات اصول بهداشتی در جامعه تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش کمیته بهداشت و درمان در مورد شرایط ویژه و خطرناک‌تر بودن موج پنجم بیماری نسبت به موج های قبلی، تاکید کرد: باید تمهیدات لازم برای تقویت نظارت‌ها از سوی دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی و همچنین اطلاع‌رسانی بیشتر به مردم نسبت به عواقب خیز جدید بیماری و گسترده‌تر بودن آن در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی اندیشیده شود و برخورد قانونی با تخلفات در این زمینه با قاطعیت بیشتر صورت گیرد.

اجرای عملیات واکسیناسیون و سرعت‌گیری آن در روزهای اخیر با توجه به واردات بیشتر واکسن خارجی و همچنین ورود تدریجی واکسن‌های تولید داخلی به چرخه مصرف دیگر موضوع مطرح شده از سوی کمیته بهداشت و درمان در این جلسه بود و اعلام شد که با تحقق وعده‌های تولید کنندگان واکسن داخلی دارای مجوز برای تولید بیشتر و همچنین تلاش‌های دستگاه‌هایی همچون وزارت امور خارجه و بانک مرکزی برای تامین واکسن خارجی واکسیناسیون گروه‌های هدف طبق سند ملی تا مرداد ماه محقق خواهد شد.

به همین منظور بیش از 800 مرکز تجمیعی واکسیناسیون و بیش از 3 هزار تیم واکسیناتور در سراسر کشور راه‌اندازی و فعال شده است تا فرآیند تزریق واکسن با سرعت مناسب و بدون تجمع انجام شود.

کمیته بهداشت و درمان همچنین درخواست کرد با توجه به اهمیت بالای اطلاع رسانی و اظهار نظر در مورد تولید واکسن و تاثیر آن در سهولت روند واکسیناسیون، نسبت به وضعیت اطلاع رسانی در خصوص تامین واکسن به ویژه از سوی تولیدکنندگان داخلی با حساسیت و دقت نظر بیشتر اقدام شود و این اقدام فقط از طریق دستگاه‌های مسئول و ذیربط صورت گیرد.

رئیس جمهور در این خصوص با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته در زمینه تامین و تولید واکسن ابراز امیدواری کرد به رغم مشکلات و موانع موجود با افزایش واردات واکسن خارجی و تقویت تولید واکسن داخلی، عملیات واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام گیرد.

انتهای پیام/