شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال 99#سوخت#قاچاق#تعداد#تعزیرات#سال 98

تعزیرات: کاهش ۵۴ درصدی پرونده‌های قاچاق سوخت در سال ۹۹


تعزیرات: کاهش 54 درصدی پرونده‌های قاچاق سوخت در سال 99

در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ پرونده‌های قاچاق سوخت سازمان تعزیرات ۵۴ درصد در تعداد پرونده و ۶۳ درصد در ارزش سوخت قاچاق شده، کاهش داشته است.

سید عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم از کاهش قابل توجه ورودی پرونده‌های قاچاق سوخت به خارج از کشور خبر داد.

وی درباره آمار مقایسه‌ای پرونده‌های سوخت قاچاق سال 1399 به نسیت سال قبل از آن گفت: در سال 99 به نسبت سال 98 پرونده‌های قاچاق سوخت هم 54 درصد کاهش در تعداد پرونده وارده داریم و هم اینکه 63 درصد کاهش در ارزش سوخت قاچاق شده را شاهد هستیم.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که از میزان قاچاق سوخت کاسته شده است؛ اما ممکن است میزان قاچاق سوخت در سال قبل به نسبت مشابه سال قبل از آن بیشتر شده باشد ولی برای تمام آن پرونده‌ای تشکیل نشده باشد.

اجتهادی ادامه داد: تعداد پرونده‌های ورودی در سال 98 برای قاچاق سوخت 22934 فقره بود؛ اما برای سال 99 ورودی پرونده‌های قاچاق سوخت در سازمان تعزیرات به 10360 فقره کاهش یافته است.

اجتهادی همچنین در گفت‌وگو با سایت روابط عمومی سازمان تعزیرات گفت: در سال 1399 تعداد 82 هزار و 123 پرونده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که تعداد 83 هزار و 870 پرونده بوده است که به معنای کاهش یک درصدی پرونده‌ای مختومه نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

مدیرکل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: متخلفان در سال 98 به پرداخت 19 هزار میلیارد ریال و در سال 99 به پرداخت 21 هزار میلیارد ریال جریمه محکوم شده‌اند که مقایسه این آمار نشان دهنده رشد 8 درصدی جریمه متخلفان است.

وی تصریح کرد: مبلغ 5 هزار میلیارد ریال جریمه از متهمان پرونده‌ها در سال 98 و مبلغ 7 هزار میلیارد ریال جریمه نقدی متهمان در مدت مشابه سال 99 وصول شده است که این آمار بیانگر رشد 42 درصدی میزان وصولی جریمه در حوزه قاچاق کالا و ارز است.

اجتهادی گفت: بیشترین پرونده‌های وارده حوزه قاچاق کالا و ارز در سازمان تعزیرات به ترتیب مربوط به استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی و کمترین پرونده‌های وارده مربوط به استان‌های ایلام و خراسان شمالی است.

وی اظهار کرد: بیشترین آمار فراوانی پرونده‌های قاچاق خروجی در سال 1399 مربوط به سوخت و گوسفند زنده و بیشترین آمار فراوانی پرونده‌های قاچاق ورودی در سال 1399 مربوط به لوازم خانگی، دخانی و پوشاک و منسوجات است.

گفتنی است؛ علی مؤیدی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در نشست خبری سه‌شنبه 15 تیرماه خود با رسانه‌ها از کاهش قابل توجه قاچاق سوخت خبر داده بود. مؤیدی روز سه‌شنبه گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سه سال اخیر دیوار محکمی برای مهار قاچاق کالاهای اساسی ما به دیگر کشورها ایجاد و با اقدامات پیشگیرانه و نیز اقدامات مقابله‌ای توفیقات بزرگی را حاصل کرد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هنگام ارائه گزارش از عملکرد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بازه زمانی 1397 تا 1400، کاهش قاچاق سوخت در پی اقدامات این ستاد را از توفیقات چند سال اخیر عنوان کرد.

وی گفت: در گذشته سوخت ما یارانه‌ای بود و سازوکار چندانی در امر نظارت بر فرآیند تولید تا مصرف سوخت وجود نداشت که با تلاش ستاد و وزارت نفت و دستگاه‌های مختلف، این فرآیند در چرخه سامانه‌ای قرار گرفته و الان کمتر شاهد نشت [قاچاق] سوخت هستیم و در دو الی سه سال اخیر 14 میلیارد لیتر سوخت صرفه‌جویی شده است.

انتهای پیام/