شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ژاپن#چین

چین سخنان معاون نخست‌وزیر ژاپن درباره تایوان را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز سخنان معاون نخست‌وزیر ژاپن درباره تایوان را محکوم کرد.

چین سخنان معاون نخست‌وزیر ژاپن درباره تایوان را محکوم کرد

 «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز چهارشنبه اظهارات معاون نخست‌وزیر ژاپن درباره تایوان را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در خصوص سخنان «تارو آسو» (Taro Aso) گفت که اظهارات این مقام ژاپنی «به اساس سیاسی روابط چین و ژاپن لطمه می زند.

«ژائو لیجیان» در این باره اضافه کرد: احدی نباید عزم راسخ، اراده محکم و توان سهمگین مردم چین در قبال حق حاکمیت ملی را دستکم بگیرد.

«تارو آسو» معاون نخست وزیر ژاپن پیشتر در سخنانی با نقض منشور ملل متحد در لزوم پرهیز از دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل گفته بود که توکیو و واشنگتن در صورت بروز مشکل اساسی باید با یکدیگر از تایوان دفاع کنند!

معاون نخست وزیر ژاپن در ادامه ادعا کرد که حمله احتمالی چین به تایوان می تواند به عنوان یک تهدید برای بقای ژاپن تلقی شود و این چیزی است که به ژاپن اجازه استفاده از حق دفاع از خود را می‌دهد!

وی در این باره افزود: ما باید در مورد موقعیت های مختلف مانند عدم عبور از تنگه تایوان فکر کنیم. گفتن این مسئله که کدام تهدید موجودیتی است دشوار است؛ اما مطلوب‌ترین راه این است که طرفین درگیر از طریق گفتگوهای مستقیم به یک راه حل صلح آمیز برسند.

به گزارش مهر، چین همواره به آمریکا و متحدانش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است.

با این وجود، آمریکا با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.

 

منبع: مهر