شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#سلطان

دیدار هیئت جمهوری اسلامی ایران و سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه


دیدار هیئت جمهوری اسلامی ایران و سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه

هیئت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه در شهر نور سلطان پایتخت آستانه دیدار کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هیات جمهوری عربی سوریه به ریاست ایمن سوسان، معاون وزیر خارجه سوریه  امروز با هیئت ایران به ریاست «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی در چارچوب شانزدهمین نشست مذاکرات آستانه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،  دو طرف در این دیدار، در مورد جلساتی که در جریان دور مذاکرات آستانه برگزار کردند و درباره موارد در دستور کار از جمله اوضاع سوریه و روند سیاسی، تبادل نظر کردند.

همچنین، دو طرف بر عزم خود برای ادامه کار مشترک و هماهنگی مستقیم به منظور حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به دور از هرگونه دخالت خارجی و دستیابی به نتایجی که منافع مردم سوریه را تأمین می کند، تاکید کردند.

پیش از این هیئت سوری به ریاست  ایمن سوزان معاون وزیر خارجه سوریه جلسه‌ای با هیئت روسی به سرپرستی "الکساندر لاورنتیف" فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه به سوریه دیدار کرد.

 دیدار هیئت سوری با نماینده سازمان ملل 

هیئت سوری همچنین با "گیر پدرسون" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار کرد.

ایمن سوسان معاون وزیر خارجه سوریه در این دیدار با اشاره به تجاوزات نیروهای اشغالگر ترکیه و آمریکا به مردم سوریه مانند حمایت از تروریست ها و گروه های وابسته به آنها و غارت منابع و ثروت های این کشور بر بلند کردن صدا در مقابل این تجاوزات تاکید و خاطرنشان کرد که این تجاوزات و اقدامات اجباری و یک جانبه عامل اصلی رنج های ملت سوریه و وضعیت دشوار آاین کشور است.

دو طرف در این دیدار درباره روند سیاسی در سوریه گفتگو کردند و دکتر سوسان تاکید کرد که دولت سوریه به برخورد مثبت با این روند ادامه خواهد داد.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز بر عزم خود برای ادامه تلاش به منظور برگزاری جلسه ششم کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو تاکید کرد.

صبح امروز سازوکار شانزدهمین نشست بین‌المللی درباره سوریه موسوم به روند آستانه در نورسلطان پایتخت قزاقستان آغاز شد.

در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست بین‌المللی روند آستانه که در تاریخ 16 تا 17 فوریه در شهر سوچی روسیه برگزار شد آمده است که کشورهای مربوطه تعهد خود را نسبت به حاکمیت و وحدت و یکپارچگی اراضی سوریه و ادامه همکاری با این کشور تا نابودی گروه‌های تروریستی در آن اعلام کردند.

جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه از بیش از 5 سال پیش مذاکرات در  چارچوب روند آستانه را آغاز کردند و در این مدت 16 دور مذاکرات در این چارچوب برگزار شد که در آن نمایندگان دولت سوریه و برخی کشورهای منطقه نیز شرکت کرده اند.  

امضای تفاهم نامه ایجاد مناطق امن در سوریه که در دور چهارم مذاکرات آستانه محقق شد از مهم ترین دستاوردهای این مذاکرات است.

در چارچوب مذاکرات آستانه سه دیدار در تهران، سوچی و آنکارا بین روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد.

انتهای پیام/