شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

توانایی کرونا دلتا در فرار از سیستم ایمنی و واکسن‌ها

توانایی کرونا دلتا در فرار از سیستم ایمنی و واکسن‌ها

فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در تهران گفت: توانایی ویروس دلتای هندی در عبور، فریب و فرار از سیستم ایمنی بدن و واکسن‌ها نگران‌کننده است.

به گزارش بهداشت نیوز، علیرضا زالی، در خصوص ویروس کرونای جهش‌یافته هندی یا سویه دلتا که احتمال می‌رود طی هفته‌های آتی نوع غالب در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر باشد، گفت: ویروس دلتای هندی گونه‌ای از ویروس جهش‌یافته است که توانایی فرار از سیستم ایمنی را دارد که بسیار نگران‌کننده خواهد بود.
 
فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در تهران افزود: نگرانی‌هایی که مقامات جهانی یا مسئولان داخلی ابراز می‌کنند نیز از همین ویژگی ویروس نشئت می‌گیرد زیرا در برخی از ویروس‌ها جهش‌ها به گونه‌ای رخ می‌دهد که ویروس می‌تواند خود را از سیستم ایمنی پنهان کند یا با فریب سیستم ایمنی از آن عبور کند.
 
وی با تأکید بر اینکه ویروس دلتا، توانایی‌های فرار، عبور و فریب سیستم ایمنی را دارد، گفت: این توانایی‌ها در ویروس می‌تواند هم درمان‌های ما را تحت تأثیر قرار دهد و هم ویروس را در برابر واکسن‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند مقاوم کند و با توجه به سرعت انتقال این ویروس و مقاومتی که ویروس دلتا در برابر واکسیناسیون پیدا می‌کند موضوع قطعاً چالش‌برانگیز خواهد شد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: هنوز مقاله‌ای مستند و قطعی که بتواند اثر واکسن‌های موجود در دنیا را بر روی ویروس دلتای هندی منطبق کند موجود نیست.
 
وی در پایان گفت: آنچه از تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است برمی‌آید این است که واکسن‌ها اثربخشی کمتری بر واریانت دلتا نسبت به تمام گونه‌های جهش‌یافته قبلی دارند.
 
منبع: آنا