شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#قاچاق#مبارزه با قاچاق

مالیات بر عایدی سرمایه با قانون مبارزه با قاچاق تعارض دارد!

کدخبر: 424634
اقتصاد نیوز : معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اساسا اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باید در زمان ثبات و آرامش اقتصادی رخ دهد نه در شرایط تورمی، بیان کرد: ورود این طرح به نقل و انتقال طلا و ارز خطرناک است و با قانون مبارزه با قاچاق تعارض دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، محمد مسیحی در همایش نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه که امروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: مهم‌ترین تهدید سیستم مالیاتی کشور، تعدد، تنوع و تکثر قوانین است به عنوان مثال، در قانون بودجه سالجاری مناطق آزاد مشمول مالیات بر ارزش افزوده شدند درحالیکه در دی ماه سال گذشته این مناطق از مالیات مربوطه معاف شدند. 

وی افزود: در زمینه اجرای مالیات بر عایدی سرمایه مساله این است که به دنبال تامین مالی یا تنظیم گری هستیم که به اعتقاد من به دنبال تامین مالی هستیم. یکی از کارکردهای مالیات ستانی، تامین مالی و تنظیم گری است و تا زمانی که کارکرد اول به درستی وظیفه خود را در نظام  اقتصادی ایفا نکند، تنظیم گری نیز رخ نمی‌دهد. اکنون مالیات به صورت ۱۰۰ درصدی کارکرد تامین مالی خود را ایفا نمی‌کند که این موضوع یا ناشی از ضعف سیاستگذاری است یا ضعف اجرا در سازمان امور مالیاتی. 

معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: تصمیم گیری برای اصلاح نظام مالیاتی بد است درحالیکه در این زمینه باید قانونی ساده نوشته شود. در تبصره ۳ طرح مالیات بر عایدی سرمایه زمانی که مالیات بر عایدی دخیل باشد، دیگر مالیات نقل و انتقال و یا مالیاتی که نرخ بالاتری داشته باشد، معنا ندارد. 

مسیحی گفت: در دو دهه اخیر تجربه مالیات بر ارزش افزوده را داشته‌ایم که بیانگر این است که در یک بی نظمی انسجام یافته در حال اجرا شدن است زیرا، برای اجرای مالیاتی که ۲۰ سال تردید وجود داشت، عجله کردیم و بهتر است تا برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه حداقل در مقوله دامنه کالایی آن صبر کرد.

وی با بیان اینکه اساسا اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باید در زمان ثبات و آرامش اقتصادی رخ دهد نه در شرایط تورمی، بیان کرد: ورود این طرح به نقل و انتقال طلا و ارز خطرناک است و با قانون مبارزه با قاچاق تعارض دارد. در شرایط تورمی، دولت زمانی که با کسری مواجه شود، نرخ مالیات بر ارزش افزوده را زیاد کرد درحالیکه در ابن شرایط نباید مالیات جدیدی اجرا شود یا تغییر کند. 

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره یکی از مشکلات نظام مالیاتی گفت: در حسابرسی مالی، صورت‌های مالی با مقاصد عمومی تهیه می‌شود که این ادعای بنگاه‌های اقتصادی است و حسابرسی آن را تایید یا رد می کند اما در حال حاضر، حسابرسی در این زمینه برعکس عمل می‌کند و صورت‌های مالی را تهیه می‌کند و برای رد یا تایید به بنگاه اقتصادی می‌دهد.