شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فوری#وزارت بهداشت

شایعه تعلیق پروژه مشترک ایران و کوبا واقعیت دارد؟ | بیانیه سفارت کوبا درباره واکسن پاستوکووک

سخنان مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پروژه مشترک ایران و کوبا برای تولید و تزریق واکسن اگرچه با تکذیب فوری رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و رئیس انستیتو پاستور ایران همراه شد اما همین حرف‌ها در آشفته‌بازار واکسیناسیون به نگرانی‌های مردم افزود.

محرز کووبرکت

به گزارش همشهری آنلاین، مینو محرز صبح امروز در یک گفت و گو تلویحا اشاره کرده بود که کوبا در پروژه مشترک خود با ایران برای واکسن دبه درآورده است. محرز گفته بود: «مرحله سوم واکسن ایرانی کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و قرار بود یک پروژه مشترک باشد اما بعد سفیر این کشور اعلام کرد ما چنین پروژه‌ای نداریم. خود کوبا برای این واکسن دستور «تزریق اضطراری» صادر کرد و گفت خودمان و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز داریم و اولویت را به آنها داد. سفیر هم این برنامه را اعلام کرد. بنابراین این پروژه مشترک اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی‌تواند خیلی کمک کند.»

اظهارات محرز در حالی مطرح شده است که ۸ تیرماه وزیر بهداشت و درمان اعلام کرده بود امروز اجازه مصرف اضطراری واکسن پاستور در کمیسیون قانونی صادر شده است.

مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستور صادر شد | بی‌نظمی واکسیناسیون از امروز مدیریت می‌شود

سه روز بعد سفارت کوبا در تهران در بیانیه ای  اعلام کرد: واکسن کوبایی SOBERANA ۲ مجوز استفاده اضطراری در جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرد.

در این بیانیه تاکید شده بود: « بخش تنظیم مقررات آن کشور، مجوز استفاده اضطراری از این واکسن را بر اساس شناخت نتایج حاصل از توسعه دارویی این محصول، مدارک اطمینان و ایمنی‌زایی نشان داده شده در آزمایشات بالینی فاز ۱ و ۲ که درکوبا صورت گرفت وهمچنین اثربخشی ۶۲ درصد گزارش شده در دو دوز در فاز ۳، اعطا کرده است. همچنین ایمنی بیان شده در مرحله دوم فاز۳ واکسن SOBERANA ۲ بر روی ۲۴۰۰۰ نفر در استان های ایران در حال انجام است، رسانه‌های بین الملی همچون New York Times Vaccine Tracker  این خبر را انعکاس دادند.»

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و زارت بهداشت با تکذیب اظهارات مینو محرز درباره منتفی شدن پروژه مشترک ایران و کوبا برای ساخت واکسن کرونا گفته است: کار مشترک انستیتو پاستور ایران و مؤسسه واکسن‌سازی فینلای کوبا در زمینه تولید واکسن کرونا با نام «پاستوکووک» به خوبی پیش رفته است.

او با بیان اینکه احتمال تحویل اولین محموله واکسن پاستوکووک در روزهای آتی وجود دارد، اظهار کرد: تولید واکسن پاستوکووک هر هفته و هر ماه افزایش پیدا خواهد کرد و مشخص نیست برخی با چه هدفی با این اظهارات، این موضوع را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند؟

جهانپور هم حرف‌های محرز را تکذیب کرد | تحویل اولین سری واکسن ایرانی کوبایی در روزهای آتی

رئیس انستیتو پاستور ایران هم با رد اظهارات مینو محرز مبنی بر منتفی شدن همکاری ایران و کوبا برای تولید واکسن مشترک کرونا تاکید کرد: بانک سلول تولید این واکسن گرفته شده، مقدمات تولید انجام شده و اولین سری واکسن تا چند روز آتی تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

علیرضا بیگلری با بیان اینکه به صورت هفتگی در زمینه واکسن کرونای ایران و کوبا با طرفین جلسات هفتگی منظم داریم، گفت: من نمی‌دانم چرا خانم دکتر محرز این اظهارات را مطرح می‌کنند و تعجب می‌کنم. این اظهارات خیلی عجیب است.

این اظهارات دومین شوک خبری درباره واکسن‌های داخلی بود. اولین آن وقتی مطرح شد که به نقل از مدیر روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام گفته شد یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن برکت هنگام پر کردن ویال از بین رفته است. حجت نیکی ملکی، مسوول روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام، (تولیدکننده واکسن کووبرکت) در توجیه علت محقق نشدن وعده‌های تولید چهارمیلیون دوز این واکسن این اظهارات را مطرح کرده و گفته بود: این اتفاق به دلیل جدید بودن خط تولید کوو برکت است.

مینو محرز اما درباره دیگر واکسن داخلی کشور امیدوارانه صحبت کرده و گفته «تا جایی که من می‌دانم فقط واکسن کووبرکت آن هم با مجوز اضطراری به تولید رسیده و بقیه هنوز در مراحل دوم و سوم کارآزمایی بالینی هستند. اگر تعدادی که گفته می‌شود واکسن و امکانات داشتیم، شرایط ما این‌گونه نمی‌شد.(اینجا

در روزهای اخیر انتفادهایی نسبت به رونمایی‌های مکرر از نمونه‌های واکسن‌های داخلی و تزریق نکردن آنها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. این انتقادها در کنار هجوم مردم ایران به ارمنستان برای تزریق رایگان واکسن تندتر شده است.

از سوی دیگر، در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌هایی درباره ارزش سهام یکی از واکسن‌های داخلی مطرح شده و برخی کاربران هم با اظهار نظرهای خود به آن دامن زده‌اند. گفته می‌شود هدف از برجسته شدن نام یک واکسن ایرانی افزودن بر ارزش آن در بازار سرمایه است. هر چند کسی نمی‌تواند روشن و شفاف درباره درست بودن یا نبودن این گمانه‌زنی‌ها سخن بگوید.