به گزارش برنا؛ نشریه لا وانگواردیا اسپانیا نوشت: به رغم انفجار شیوع ویروس کرونا در میان جوانان اسپانیایی بویژه در رده سنی ۲۰ تا ۲۹ سال، اما اولویت وزارت بهداشت برای واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ مردم، هنوز تغییری نکرده و همچنان افراد بالای ۳۹ سال در اولویت دریافت واکسن هستند. به این ترتیب اسپانیا همچنان با خطر افزایش میزان بستری‌ها در بیمارستان‌ها مواجه است.

وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کرد که در حال حاضر شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا به ۲۰۴ مورد در هر یکصد هزار نفر و در افراد کمتر از ۲۹ سال به ۶۴۰ مورد افزایش یافته است. همچنین در برخی مناطق از جمله کاتالونیا و کانتابریا این میزان به یکهزار و ۵۰۰ مورد ابتلا در هر یکصد هزار نفر رسیده است.

داده‌های نگران کننده ای که بر اساس اعلام وزارت بهداشت اسپانیا حتی افراد واکسینه شده در صورت عدم تاثیر مطلوب واکسن را در معرض خطر قرار می‌دهد. تخمین زده شده که حدود یک درصد از افراد واکسینه شده در برابر ویروس کرونا ایمن نیستند.

به نوشته لا وانگواردیا، نرخ انتقال ویروس (نرخ آر) در کاتالونیا در روز دوشنبه (۱۴ تیر) ۲.۹۹ بود (هر فرد مبتلا تقریبا سه نفر را آلوده می‌کند)، میزان انتقالی که تقریبا با سرعت شیوع بیماری (۲.۹۷) در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۲ مارس ۲۰۲۰ (۲۶ اسفند ۹۸ تا سوم فروردین ۹۹) برابری می‌کند.

موارد ابتلا نیز به طرز غیر قابل کنترلی در کاتالونیا در حال افزایش است، به گونه‌ای که طی ۷ روز اخیر، ۲۵ هزار و ۷۳۸ مبتلای جدید شناسایی شده است. این میزان ۵ برابر آمار هفته گذشته و ۸ برابر ۱۵ روز قبل است. علاوه بر این، متوسط سن مبتلایان ۲۶ سال و نیم است.

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت اسپانیا، میزان انتقال ویروس کرونا در مارس سال گذشته (فروردین ۹۹) تا نرخ پنج نیز رسید.

افزایش شیوع کرونا در اسپانیا در حالی از اواسط ماه ژوئن (خرداد ماه) آغاز شده است که جشن‌های پایان سال تجصیلی در میان نوجوانان و جوانان اسپانیایی یکی از عوامل افزایش روند ابتلا به ویروس عنوان شده است.

با این حال دولت اسپانیا تصمیمی برای اجرای محدودیت‌های جدید در سطح ملی نداشته و این تصمیم‌گیری را به دولت‌های منطقه ای واگذار کرده است.

از این رو مقامات برخی مناطق اسپانیا در نظر دارند با توجه به روند رو به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در بین جوانان واکسینه نشده، محدودیت‌هایی را برای تردد و زندگی شبانه وضع کنند.

برنامه واکسیناسیون در اسپانیا تاکنون بر واکسینه کردن گروه‌های مسن‌ و آسیب‌پذیرتر متمرکز بوده است و بر اساس آمارهای ارائه شده حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۴۷ میلیون نفری اسپانیا تاکنون به صورت کامل واکسینه شده‌اند؛ این میزان واکسیناسیون، اسپانیا را به یکی از کشورهای  موفق در قاره اروپا از جهت واکسینه کردن بیشترین تعداد شهروندان تبدیل کرده است.

با این حال در گروه سنی بیست تا ۲۹ سال وضعیت چندان مطلوب نیست، به نحوی که تاکنون از هر ده نفر یک نفر واکسینه شده است؛ این میزان در بین افراد زیر بیست سال نیز ۷ دهم درصد ثبت شده است.

گونه دلتا نیز در حالی به پیشرفت خود در اسپانیا ادامه می‌دهد که در حال حاضر به یکی از غالب‌ترین گونه‌ها در مادرید و اندلوسیا تبدیل شده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت اسپانیا، گونه دلتا در مادرید در بازه زمانی ۲۸ ژوئن تا چهارم ژوئیه (هفتم تا سیزدهم تیر ماه) با پیشی گرفتن از گونه آلفا،  ۴۴.۳ درصد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این شهر را در برگرفت.  

اسپانیا با ثبت بیش از سه میلیون و ۸۸۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه پنجمین کشور درگیر اروپایی قرار دارد. همچنین تا کنون بیش از ۸۰ هزار نفر در اسپانیا در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.