شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#روسیه#جدید#وزارت خارجه#مذاکره

با اشاره به گام هسته ای جدید ایران؛

روسیه: خواستار تلاش برای حل مسائل باقی مانده در وین هستیم

روسیه: خواستار تلاش برای حل مسائل باقی مانده در وین هستیم

وزارت خارجه روسیه با توجه به گام هسته ای جدید ایران، خواستار تمرکز مذاکره کنندگان وین برای به نتیجه رساندن گفتگوها پیرامون احیای برجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه می گوید که مسکو از وضعیت به وجود آمده پیرامون تصمیم تهران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد نگران است و از مذاکره کنندگان در وین می خواهد که تلاش هایشان را برای حل مسائل باقی مانده در مسیر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزایش دهند.

ریابکوف در این رابطه گفت: دلیلی نمی بینیم که حواسمان را صرف امور دیگری غیر از احیای کامل برجام کنیم.

با این حال، این دیپلمات روس افزود: باید در نظر داشت که هرگونه فعالیت ایران مبنی بر گسترش برنامه هسته ای این کشور، مشروط به اینکه آنها در راستای توافق پادمانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی باشند، خطر اشاعه هسته ای به همراه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مسئله اصلی اجرای کامل توافق پادمانی است و از ایران می خواهیم که این توافق را رعایت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمانهای بین المللی مستقر در وین نیز شامگاه سه شنبه به وقت محلی در یک پیام توئیتری به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد واکنش نشان داده بود.

وی در این پیام توئیتری با اشاره صریح به این موضوع که دولت جدید ایالات متحده همچنان درصدد حفظ فشار حداکثری علیه ایران- سیاست برجای مانده از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است- نوشت: «تنها راه خروج از این چرخه معیوب از سرگیری گفتگوهای وین بدون تأخیر و احیای کامل برجام است».

فرانسه، آلمان و انگلیس که سه کشور اروپایی طرف برجام هستند نیز فوراً در واکنش به خبر تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی دانشگاه تهران مدعی شدند که این تصمیم نقض جدی تعهدات ایران در چارچوب برجام است.