شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#واشنگتن#افغانستان

مهر گزارش می دهد؛

تنش میان کابل و واشنگتن در مورد نحوه خروج از بگرام

تنش میان کابل و واشنگتن در مورد نحوه خروج از بگرام

اظهارات فرمانده ارتش افغانستان درباره نحوه خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه بگرام با واکنش منفی سخنگوی پنتاگون مواجه شد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بعد از گذشت چند روز از اقدام نظامیان آمریکایی در خروج از پایگاه بگرام افغانستان، فرمانده ارتش این کشور عنوان داشت که نظامیان ایالات متحده در نیمه‌های شب و بدون اطلاع دادن به مقامات کابل اقدام به ترک این پایگاه کرده‌اند.

در همین رابطه شب گذشته «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در پاسخ به خبرنگاری که صحت این موضوع را از وی سوال کرده بود عنوان داشت که برنامه خروج از بگرام با مقامات دولت افغانستان هماهنگ شده بود.

این در حالی است که ژنرال «میرعبدالله کوهستانی» فرمانده جدید پایگاه بگرام، به خبرنگاران گفت: «ما در مورد خروج آمریکایی‌ها از این پایگاه شایعاتی شنیدیم و ساعت هفت صبح متوجه شدیم که این خبر حقیقت دارد و آن‌ها بگرام را تخلیه کرده‌اند».

از سوی دیگر سخنگوی ارتش آمریکا حاضر نشد در مورد انتقاد نظامیان افغانستان اظهار نظر کند و به بیانیه هفته گذشته ارتش آمریکا ارجاع داد. در آن بیانیه گفته شده بود که پس از اعلام تاریخ خروج کامل نیروهای آمریکایی در اواسط ماه آوریل از سوی جو بایدن، روند تحویل پایگاه‌های آمریکایی به ارتش افغانستان آغاز شده است.

به گفته مقامات ارتش افغانستان، قبل از ورود نیروهای این کشور به پایگاه بگرام در ساعت هفت صبح گروه کثیری از مردم این پایگاه را غارت کرده بودند.

عبدالرئوف، یک سرباز ارتش افغانستان، گفت: «ما ابتدا فکر می‌کردیم این‌ها طالبان هستند». به گفته او، فرماندهان آمریکایی از فرودگاه کابل تماس گرفتند و گفتند ما در فرودگاه هستیم.

تنش میان کابل و واشنگتن در مورد نحوه خروج از بگرام

پایگاه نظامی بگرام

ژنرال میرعبدالله کوهستانی تاکید کرد که با وجود پیشروی‌های اخیر طالبان، نیروهای ارتش افغانستان می‌توانند از بگرام دفاع کنند. در پایگاه هوایی بگرام یک زندان بزرگ با حدود پنج هزار زندانی نیز وجود دارد که ظاهراً اکثر آن‌ها از اعضای طالبان هستند.

به گفته وی نیروهای آمریکایی حدود ۳.۵ میلیون قطعه تدارکات و وسیله را در پایگاه جا گذاشته‌اند که فهرست دقیق آن به ارتش افغانستان تحویل داده شده است. بخشی از تدارکات بطری‌های آب و جیره غذایی آماده برای سربازان است.

بر اساس این گزارش، ارتش افغانستان روز دوشنبه پس از استقرار در بگرام تاسیسات این پایگاه را به گروه کثیری از خبرنگاران نشان داد.

وسعت این پایگاه که استفاده از آن فقط در انحصار نیروهای آمریکایی بود به اندازه یک شهر کوچک است. در قلب آن دو باند پرواز و بیش از صد جایگاه استقرار جنگنده‌ها وجود دارد. این پایگاه یک بیمارستان مجهز به ۵۰ تخت دارد و انبارهای بزرگ آن مملو از تدارکات و وسایل گوناگون است.

سربازان افغان از تخلیه بی‌خبر پایگاه بگرام گله دارند. یکی از آن‌ها گفت: «آمریکایی‌ها با خروج شبانه و بی‌خبر از بگرام تمام حس نیت ۲۰ سال گذشته را از دست دادند».