شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

چالش جدید برای سیاستمدار پیشین/ پای فساد در میان است؟+جزییات

ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل در تازه ترین اتهام از سوی دادستان ایالت ریودو ژانیرو ، متهم به شراکت در یک برنامه دریافت غیرقانونی دستمزد در زمان نمایندگی مجلس فدرال شده است.

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری رویترز؛ تارنمای یوول بر پایه فایل های صوتی ضبط شده خواهر همسر پیشین بولسونارو در باره نقش او در این باند فساد مالی، افزوده است: این طرح شامل به کارگیری نزدیکان به عنوان کارمند و دریافت بخشی از دستمزد آنان بوده است.   

دادستان های ایالتی ریودوژانیرو پیش از این به صورت رسمی سناتور فدرال فلاوی بولسونارو پسر بزرگ رئیس جمهوری را به مشارکت در اقدامی مشابه در هنگامی که عضو مجلس ایالتی بوده، متهم کرده بودند.  

تارنمای یوول بر اساس گفته های آندریا سیکوئیرا واله خواهر همسر پیشین بولسونارو، برای نخستین بار رئیس جمهوری برزیل را به صورت مستقیم به مشارکت در این اختلاس متهم کرده است.  

این اتهام هنگامی مطرح می شود که اعتبار مبارزه با فساد مالی بولسونارو که به پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۸میلادی کمک کرد، با طرح شدن رسوایی اتهام فساد مالی در تلاش های دولت برای تهیه، تامین و خرید واکسن کرونا، همزمان با همه گیری گسترده و تلفات زیاد بیماری کووید - 19، تضعیف شده است.  

 دفتر ریاست جمهوری هنوز برای توضیح و اظهارنظر در باره این موضوع پاسخ نداده و وکیل بولسانارو هم هرگونه اقدام غیرقانونی را تکذیب کرده است.  

خانم آدریا سیکوئیرا واله در یک فایل صوتی می گوید که آندره سیکوئیرا برادر او که کارمند بولسونارو بوده، در پی خودداری از بازپرداخت بخشی از دستمزدش به رئیس جمهوری کنونی اخراج شده است.

اتهامات تازه علیه بولسونارو در باره سوء استفاده از بودجه همگانی در مقام عضو مجلس فدرال، ممکن است موجب آغاز تحقیقات قضایی فدرال علیه او شود. هر چند بر اساس قوانین بزریل، رئیس جمهوری کنونی را نمی توان به علت ارتکاب هر جرمی پیش از رسیدن به قدرت، متهم کرد و مقام های قضایی باید برای وارد کردن اتهام به او تا پایان دوره ریاست چمهوری اش در انتظار بمانند.  

نارضایتی‌ها از سوء مدیریت بولسونارو در مهار شیوع ویروس کرونا و نقش او در پرونده یک فساد مالی و قصور او در قرارداد خرید واکسن علیه کرونا سبب شده تا ده‌ها هزار نفر از مردم برزیل در هفته اخیر برای سومین بار در دو ماه گذشته به خیابان‌ها آمده و خواستار برکناری وی شوند.

از اوایل تیرماه تحقیقات جدیدی از سوی دادستانی کل برزیل درباره واکنش دولت بولسونارو در مقابله با همه گیری ویروس کرونا نشان می دهد که بنابر شواهد بسیاری، رئیس جمهوری این کشور مرتکب «جنایت علیه جان» مردم شده است. این تحقیقات از ماه آوریل شروع شده و هدف از آن بررسی نحوه مدیریت بحران کرونا در دولت کنونی برزیل است؛ بحرانی که باعث جان باختن نیم میلیون نفر از شهروندان برزیلی شده است.