شهر خبر

رئیس داوران جشنواره فیلم کن، رئیس جمهور آمریکا را "گانگستر" خواند


رئیس داوران جشنواره فیلم کن، رئیس جمهور آمریکا را "گانگستر" خواند

«اسپایک لی» رئیس داوران جشنواره فیلم کن و فیلمساز معروف سیاه‌پوست نشست خبری جشنواره کن ۲۰۲۱ را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم به نقل از هالیوود ریپورتر، «اسپایک لی» رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم کن در نشست خبری جشنواره فیلم کن 2021، پیش از اکران فیلم افتتاحیه جشنواره یعنی «آنت» Annette به نقد وضعیت سیاسی حاکم بر جهان پرداخت و گفت دنیا را گانگسترها می‌چرخانند.

او در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره وضعیت سیاسی بدون اشاره به اسم رئیس‌جمهور آمریکا از او به عنوان مأمور نارنجی یاد کرد و گفت این‌ آدم‌ها گانگسترند هرکاری بخواهند می‌کنند. اصول اخلاقی را نمی‌فهمند. ما باید علیه چنین گانگسترهایی اعتراض کنیم.

او در ادامه مانند سابق علیه بدرفتاری‌هایی که درباره سیاهان می‌شود گفت که هنوز با افراد سیاه مانند حیوان رفتار می‌کنند. یکی از فیلم‌های لی اثری به نام «کار درست را انجام بده» است که یکی از فیلم‌های معترضانه علیه وضعیت سیاهان است اما آن فیلم همان زمان در جشنواره کن بی‌نصیب بود. همسر راجر ایبرت منتقد معروف آمریکایی به عنوان یکی از حاضران این مصاحبه گفت که همسرش ناراحت شد وقتی «کار درست را انجام بده» 32 سال قبل جایزه‌ای از کن دریافت نکرد و حتی تهدید کرد که جشنواره را تحریم می‌کند. لی نیز در جواب او با تکریم از ایبرت و تأیید قدرت فیلم در آن زمان بیان کرد که آن موقع تصور می‌شد که این  فیلم در سراسر آمریکا منجر به اعتراضات شود. او گفت که انتظار این بود که بعد از گذشت این همه سال از آن فیلم دیگر با سیاهان مانند حیوان برخورد نشود.

یکی دیگر از سؤالاتی که از لی پرسیده شد درباره جایگاه نتفلیکس در سینما بود. علت این سؤال این است که جشنواره فیلم کن از سال 2018 اجازه ورود فیلم‌های این پلتفرم‌ را به بخش رقابتی‌اش به خاطر عدم اکران فیلم‌هایش در فرانسه نمی‌دهد. اما لی در جواب از این پلتفرم دفاع کرد -فیلم تازه او به نام 5 همخون در نتفلیکس اکران شد. او گفت: سینما و پلتفرم‌های اکران آنلاین می‌توانند با هم همزیستی داشته باشند. یک زمانی این تفکر وجود داشت که تلویزیون سینما را نابود می‌کند و این چیزها جدید نیستند. 

انتهای پیام/