شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#بخش خصوصی#مجلس#برنامه ششم
گفت‌وگوی مشروح میزان با سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس|

عقب‌ماندگی دولت از تکالیف تولید برق در برنامه ششم/ تنبلی و بدقولی وزارت نیرو؛ عامل دفع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه برق

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: باید طبق برنامه ششم توسعه ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید در حوزه برق ایجاد می‌کردیم که این ظرفیت امروز حداکثر به ۱۰ الی ۱۱ هزار مگاوات رسیده و حتی بخش زیادی از آن مربوط به گذشته بوده و در این ایام محقق شده است.
مالک شریعتی در گفت‌وگو با میزان، با بیان این که مشکل صنعت برق به یک الی دو مورد منتهی نمی‌شود، گفت: مشکل اصلی صنعت برق معطوف به تولید برق است. ما در بخش تولید با توجه به افزایش نیاز سالیانه مصرف برق، باید طبق برنامه ششم توسعه ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد می‌کردیم که این ظرفیت امروز حداکثر به ۱۰ الی ۱۱ هزار مگاوات رسیده و حتی بخش زیادی از آن مربوط به گذشته بوده و در این ایام محقق شده است.

نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین طبق برنامه ششم توسعه باید بالغ بر ۴ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر ایجاد می‌شد که در این بخش هم مجموعاً به هزار مگاوات دست پیدا کرده‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین ما در موضوع نیروگاه سیکل ترکیبی هم همین شرایط را داریم، یعنی بخشی از نیروگاه‌های ما با تغییر فناوری باید به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شدند که این مسئله رخ نداد لذا ۸ هزار مگاوات هم در این بخش افزایش ظرفیت وجود داشت که این مسئله هم اتفاق نیفتاد.
 

شریعتی در ادامه با اشاره به چرایی عدم انگیزه بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در حوزه برق بیان داشت: تنبلی و بدقولی مجموعه وزارت نیرو پیرو فعالیت پیمانکاران باعث شده سرمایه گذاری زیادی در این بخش شکل نگرفته و استقبال خوبی از آن صورت نگیرد.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین در بخش خرید تضمینی و تغییرات ناگهانی در بخش انرژی‌های حرارتی و تجدیدپذیر اتفاقاتی رخ داده که ماحصل آن عدم ایجاد ظرفیت لازم در این بخش شده است.
 

شریعتی با اشاره به افزایش شدت انرژی و عدم بهره‌وری برق در کشور بیان داشت: از این رو  مصرف برق در صنایع بزرگ و طبق برنامه نه تنها کاهش پیدا نکرده که افزایش هم داشته است. همچنین در این شرایط صنایعی هم وجود داشتند که یارانه پنهانی در حوزه انرژی دریافت می‌کردند که دولت با آن‌ها برخورد لازم را نداشته است.
 
وی افزود: همچنین وقتی ما در بودجه ۱۴۰۰ تعرفه برق صنایع بزرگ را افزایش می‌دادیم یادم هست که دولت با این مسئله مخالفت کرد این در حالی است که این صنایع بزرگ محصولاتشان را به قیمت جهانی عرضه می‌کنند و اما تعرفه برقشان واقعی نیست همچنین این صنایع، صنایع سودآوری همچون صنعت فولاد، آلومینیوم، مس بودند که سود‌های کلانی کسب کردند و  عمده این سود‌ها ناشی از یارانه پنهان در حوزه انرژی و افزایش ناگهانی قیمت ارز بوده است.
 

نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس اظهار داشت: بنابراین مجموعه این موارد و عدم انجام تکالیف در حوزه بهره وری انرژی و کاهش شدت انرژی و اصلاح الگوی مصرف مجموعه‌ای از عملکرد‌های فعلی است که دست به دست هم داده تا این شرایط را ایجاد کند و ما امروز گپ بسیار بزرگی بین عرضه و تقاضا در حوزه برق داشته باشیم.

وی بیان داشت: از طرفی دیگر ناهماهنگی درون دولت بین مجموعه وزارت نفت و نیرو در تامین سوخت، چه گاز طبیعی و چه سوخت رایج برای نیروگاه‌ها در زمان مناسب، باعث شد تا سال گذشته اورهال و تعمیرات اساسی نیروگاه‌هایی که باید زمستان انجام می‌شد انجام نشود و همچنین خاموشی که در زمستان داشتیم باعث شد نیروگاه‌هایی که باید به تعمیرگاه می‌رفتند در مدار قرار بگیرند و عملاً تعمیراتشان به سال ۱۴۰۰ موکول شود.


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه مسئولین به فعالیت در زمینه برق هسته‌ای تاکید کرد: این مسئله یک ضرورت بوده که همه کارشناسان به آن اذعان و مقام معظم رهبری هم درباره آن تاکیداتی داشته‌اند.

وی تاکید کرد: بر این اساس و طبق پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌ها باید فاز دو  و سه نیروگاه بوشهر هم وارد مدار می‌شد که متاسفانه اقدامی در این راستا انجام نشد.

شریعتی تصریح کرد: ما باید سبد تامین منابع انرژی مان را متنوع کنیم و به یک مدل بهینه در حوزه برق دست پیدا کنیم این که امروز فقط بخواهیم بر اساس یک الگو جلو برویم در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست.
 
 
انتهای پیام/