شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کشورهای عربی#سایه

گزینه‌های نظامی آمریکا بعد از کاهش حضور نظامی در غرب آسیا


گزینه‌های نظامی آمریکا بعد از کاهش حضور نظامی در غرب آسیا

یک مرکز مطالعات راهبردی در گزارشی نوشت که کشورهای عربی در سایه تغییر اولویت‌های نظامی آمریکا باید به دنبال تغییر راهبردی حفاظتی خود باشند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مرکز مطالعات استراتژیک الفکر در گزارشی با اشاره به اقدام آمریکا برای کاهش نیروهای نظامی خود در منطقه خلیج فارس و خارج کردن هشت سامانه ضد موشکی پاتریوت از تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان و کویت و خروج صدها نفر از نظامیان ناظر بر این تجهیزات نوشت که دولت بایدن تلاش دارد در توزیع نیروهای نظامی آمریکا در خارج از منطقه تجدید نظر کرده و بیشتر متمرکز به چالش‌های ناشی از روسیه و چین شود و اوضاع را به شرایط قبل از حاکمیت دونالد ترامپ بازگرداند. 

تصمیم دولت آمریکا برای کاهش نیروهای نظامی در منطقه سه سال بعد از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور به بهانه مقابله با هر نوع تنش احتمالی با ایران در پی خروج آمریکا از توافق برجام، سامانه دفاع موشکی پاتریوت را در منطقه مستقر کرد. آمریکا همچنین بعد از ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در ژانویه سال 2020  تعداد دیگری از سامانه های پاتریوت را به منطقه فرستاد.

ترامپ البته در دوره ریاست جمهوری خود برخی از سامانه‌های مستقر شده در عربستان و دیگر نقاط منطقه را جابجا کرده و آنها را به مناطق دیگر اعزام کرد. در می سال 2020 دو فروند از این سامانه‌ها همراه با تعدادی از هواپیماهای جنگنده و نیروهای نظامی آمریکا که در عربستان مستقر بودند از این کشور خارج شده و به مناطق دیگر اعزام شدند.

با این وجود جو بایدن در  تبلیغات انتخاباتی خود تاکید کرد که در مناسبات آمریکا با عربستان تجدیدنظر خواهد کرد و به جنگ یمن که از 2014 آغاز شده، پایان می‌دهد.

استراتژی امنیتی جدید آمریکا

به نظر می‌رسد استراتژی آمریکا که دولت جدید این کشور آن را تدوین کرده، حمایت نظامی از منطقه را در اولویت اصلی خود قرار نداده است و به دنبال ایجاد موازنه بین چالش‌های اساسی فراروی آمریکا است. به همین علت دولت جدید روی کاستن از راه حل‌های نظامی در منطقه و تمرکز بر تفاهم‌های دیپلماتیک حساب کرده است. مهمترین پرونده های موجود در این زمینه موارد زیر است:

1-      مقابله با تهدیدات بزرگ ( شامل کرونا بحران زیست محیطی تهدیدات الکترونیک و روسیه و چین»

2-      حضور قدرتمند نظامی در منطقه اقیانوس آرام و اروپا

3-      بعید دانستن راه حل نظامی برای بحران های خاورمیانه 

4-      توجه ویژه به امنیت رژیم صهیونیستی و تشویق به گفتگوی کشورهای منطقه با این رژیم

5-      ادعای ترویج دموکراسی

6-      ادعای مبارزه با گروه‌های تروریستی

به نظر می‌رسد سند امنیت ملی موقت جدید آمریکا که به عنوان مقدمه‌ای برای استراتژی فراگیر امنیت ملی آمریکا طراحی شده، اولویت نظامی را به پیرامون اقیانوس آرام و هند و اروپا می‌دهد و قرار است آمریکا در این مناطق حضور نظامی قدرتمندتری نسبت به خاورمیانه داشته باشد، چرا که چین رقیب اول این کشور به شمار می‌رود و بعد از آن روسیه قرار دارد که به دنبال ایجاد نظام جهانی چند قطبی است. در همین چارچوب آمریکا مجموعه‌ای از درگیری‌های چند بعدی با روسیه و چین را تدوین کرده که در ابعاد سیاسی، نظامی، تکنولوژیک و اقتصادی دنبال می‌شود.

 

این گزارش تاکید می‌کند که کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه همزمان با برخی حوادث بین‌المللی و منطقه‌ای دنبال می‌شود که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

1- مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای: این مذاکرات همچنان در وین ادامه دارد و وزارت خارجه آمریکا گفته که پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حادث شده است.

2- مذاکرات یمن: مذاکرات غیر مستقیم نیروهای یمنی با طرف‌های بین المللی نیز به صورت جسته و گریخته همچنان دنبال می‌شود و این طرف‌ها تلاش دارند از طریق فشارهای دیپلماتیک مطالبات سیاسی خود را در میز مذاکرات به جریان یمنی تحمیل کنند.

3- نشست سران ناتو: آمریکایی‌ها همچنین تلاش دارند ائتلاف ناتو را بیش از پیش فعال کنند. در همین راستا نشست اخیر سران کشورهای ناتو در 14 ژوئن برگزار شد تا نشان دهنده اولویت‌های دولت آمریکا نسبت به این ائتلاف باشد.

کاهش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس به معنی غیبت کلی از منطقه نیست، بلکه به معنی تغییر اولویت‌های آمریکا است. این موضوع نیز البته می‌تواند پیامدهای نظامی و امنیتی خاص خود را داشته باشد. البته نباید منطقه به صورت کامل تسلیم گزینه‌های آمریکایی باشد، چرا که این کشور نشان داده اولویت‌هایش را تغییر داده است. این موضوع باعث می‌شود که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال ایجاد تنوع در ائتلاف‌های نظامی خود در جهت حمایت از امنیت ملی‌شان باشند.

انتهای پیام/