شهر خبر

دیابت حاملگی را جدی بگیرید

دیابت حاملگی را جدی بگیرید

متخصص زنان و زایمان شاغل در مرکز آموزشی و درمانی کوثر قزوین، گفت: دیابت بارداری نوعی دیابت است که به طور ناگهانی در دوران بارداری بروز می کند. وی افزود که دیابت بارداری خطر عفونت ادراری، زایمان زودرس، ابتلا به فشارخون، زایمان سخت و عفونت های رحمی را در مادران افزایش می دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر معصومه داداش علی ها، متخصص زنان و زایمان شاغل در مرکز آموزشی و درمانی کوثر قزوین، گفت: دیابت بارداری نوعی دیابت است که به طور ناگهانی در دوران بارداری بروز می کند. وی افزود که دیابت بارداری خطر عفونت ادراری، زایمان زودرس، ابتلا به فشارخون، زایمان سخت و عفونت های رحمی را در مادران افزایش می دهد.

وی اظهار کرد: اگر پدر, مادر, خواهر و یا برادر شما مبتلا به دیابت است، 3۵ سال یا بیشتر، سن دارید، اضافه وزن دارید، قبلاً دچار دیابت حاملگی شده اید و یا نوزادی با وزن بیشتر از چهار کیلو به دنیا آورده اید حتما از پزشک خود بخواهید که آزمایش دیابت حاملگی را در ابتدای بارداری، برایتان انجام دهد.

این متخصص زنان و زایمان، گفت: با متخصص تغذیه و یا پزشکِ دیابت خود مشورت کنید تا برنامه غذایی سالمی را برای شما و جنین تان پیشنهاد کند. داشتن یک برنامه غذایی صحیح می تواند قند خون شما را کنترل کند. این برنامه غذایی به شما کمک می کند که چه موقع و به چه میزان مواد غذایی را در هر وعده مصرف کنید. مصرف شیرینی جات را محدود کنید. فیبرهای غذایی مانند میوه ,سبزیجات , حبوبات , غلات و نان را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

به گفته این پزشک متخصص، در میان ورزش ها، شنا و پیاده روی به کنترل قند خون شما کمک شایانی می نماید. با پزشک خود تماس بگیرید و از او بخواهید که بهترین نوع ورزشی را که برایتان مناسب است به شما معرفی کند. در صورت عدم کنترل قند خون با رژیم غذایی و ورزش ،نیاز به دریافت انسولین جهت تنظیم قند خون است .

وی همچنین با بیان خطرات دیابت حاملگی، گفت: دیابت حاملگی در صورتی که کنترل یا درمان نشود، می تواند اثرات بدی روی جنین بر جای گذارد. افزایش وزن نوزاد هنگام تولد، مرده زایی در ۴ هفته آخر، زایمان زودرس و سندرم زجر تنفس نوزاد، پایین بودن قند نوزاد هنگام تولد و احتمال تشنج از عوارض جانبی دیابت بارداری است. فرزندان این مادران بیش از نوزادان دیگر در معرض ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ در آینده هستند. 

دکتر داداش علی ها گفت: مراقب باشید،کاهش شدید و عدم کنترل قند ،می تواند سبب تشنج  شود. زردی نیز یکی از مشکلات شایع دراین  نوزادان می باشد.

گفتنی است، دکتر داداش علی ها، به برخی پرسش های متداول در خصوص دیابت بارداری ،اقدامات و عوارض آن، پاسخ هایی داده اند که متن کامل مصاحبه وی، در پورتال مرکز آموزشی و درمانی کوثر قزوین، بارگذاری شده است .