به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل پس از کنفرانس مجازی با حضور آلمان و چند کشور منطقه بالکان غربی گفت: به نفع اتحادیه اروپاست که این فرآیند (مذاکره و گفت وگو با کشورهای منطقه بالکان) تا این نقطه پیشروی داشته باشد.

مرکل در ادامه خاطر نشان کرد که همکاری‌های قوی منطقه ای که از سال ۲۰۱۴ ارتقا یافته، پیشتر موفقیت های اولیه را کسب کرده است.

مقامات و روسای دولت های صربستان، آلبانی، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو و کوزوو به همراه رئیس کمیسیون اروپا در این کنفرانس مجازی شرکت کردند.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در این زمینه گفت: اولین اولویت ما تسریع در طرح گسترش اتحادیه در سراسر منطقه و حمایت از شرکایمان در منطقه بالکان غربی در مسیر اعمال اصلاحات برای پیوستن به اتحادیه اروپا است.

گزارش شده است که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز بسیار آشکارا حمایتش را از چشم انداز پیوستن شش کشور منطقه بالکان غربی به اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

همچنین مرکل اعلام کرد که آلمان سه میلیون دوز واکسن کرونا را در سریعترین زمان ممکن به کشورهای منطقه بالکان غربی ارائه خواهد کرد.

آلبانی و مقدونیه شمالی منتظر گشایش رسمی مذاکرات بر سر پیوستن‌شان به اتحادیه اروپا هستند در حالیکه بوسنی و هرزگوین و کوزوو کاندیداهای بعدی در این راستا به شمار می‌روند.