شهر خبر

صندوق‌ های ETF بر بازار رمزارزها چه تاثیری خواهد داشت؟

على پاک باخته گان زنجانى، مدیر ارشد استراتژی خانه بلاکچین ایران

روش ETF صندوقی است که قیمت یک دارایی خاص را در بورس نمایندگی می‌ کند. قیمت صندوق تابعی از ارزش دارایی است که نمایندگی می‌ شود. ETF طلا تابعی از قیمت طلا در بازار است. ETF رمز ارز جای صرافی‌ ها را می‌گیرد و رمز ارز را برای عرضه در بورس قانونمند می‌ کند؛ زیرا صندوق‌ های قابل معامله محصولات مالی قانون‌ گذاری شده‌ اند و در بورس‌ های مشهور معامله می‌ شوند.

زنجانی

باید توجه داشته باشیم که خرید و نگهداری رمز ارز توسط یک شخص بسیار متفاوت با خرید و نگهداری همان رمز ارز توسط شرکت‌ها، مؤسسات و سازمان‌های بزرگ است. مؤسسات مالی نمی‌توانند مانند یک سرمایه‌گذار شخصی عمل کنند. برای فعالیت نیاز به سازوکارهای پیچیده، پیروی از قوانین حقوقی و سیستم‌های حسابداری و مالی و مالیاتی مناسب دارند. ETF راه حل مناسبی برای حل این مشکلات است.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF بیت کوین

بیت‌ کوین از دل بحران اقتصادی ۲۰۰۸ زاده شد، نخست تحلیلگران حرفه‌ای بازار سرمایه امیدی به ادامه حیاتش نداشتند. چرا باید امیدوار می‌بودند؟ نه پشتیبانی داشت، نه بانکی حمایتش می‌کرد، نه پول بود و نه دارایی، تکلیف مالیاتی روشنی نداشت، دولتی نبود که قدرتش را برای توسعه آن به کار گیرد. بسیار بسیار ناپایدار بود و از جایگاه عمومی برخوردار نبود. تمامی این‌ها علائم تولد نوزادی بودند که مرگى زودرس در انتظار وی است. ولی ققنوس از میان خاکستر برخاست، بال و پر گرفت، جایگاهی برای خودش دست و پا کرد و با معماری موزونش تحولی را در بازارهای مالی رقم زد که اینک کمترین اثرش ایجاد تنوع در سبدهای سرمایه گذری سنتی بازارهای سرمایه است.

 بیت کوین در جایگاه پیشتاز رمز ارزها خود را به‌عنوان یک دارایی تثبیت کرده است و اکنون در پی آن است تا خود را به‌عنوان یک دارایی قانونی معرفی کند. در حال حاضر هر فردی می‌تواند در حوزه رمز ارزها سرمایه‌گذاری کند. از نظر فنی هیچ مشکلی وجود ندارد و فناوری بلاک چین امتحان خود را پس داده است. ولی بسیاری از مؤسسات، سازمان‌ها و حتی افراد خاص نمی‌توانند به‌صورت قانونمند اقدام به خرید و نگهداری رمز ارز نمایند. همان‌گونه که اقتصاد بلاک چین و رمز ارزها شکوفا شده، قانون‌گذاری در این حوزه نیز توسط دولت‌ ها در حال شکوفا شدن است. تا فرصت سرمایه‌گذاری برای بازیگران سنتی بازار سرمایه نیز فراهم شود. بهترین راه یا لااقل یکی از بهترین روش‌ها می‌تواند از طریق صندوق‌های قابل معامله باشد.

صندوق ETF مورد نظر می‌تواند حاوی یک سبد دارایی متشکل از رمز ارز، سهام شرکت‌ها، فلزات قیمتی و غیره باشد.

به این ترتیب هر چیزی که بر دیگر دارایی‌های صندوق ETF اعمال می‌شود، ناچار بر رمز ارزها نیز اعمال خواهد شد. سهامدار صندوق کامل و دقیق از طریق بورس احراز هویت شده و قابل‌ شناسایی است، معاملات سهام قابل‌ردیابی و تمامی تراکنش‌ های مالی مرتبط با صندوق قابل پیگیری، قابل‌ شناسایی و قابل‌ محاسبه است.

آتش سیلیکون ولی سرریز کرده و به سمت وال‌ استریت حرکت می‌کند. وال‌استریت که همواره نماینده حرص بوده حالا مجبور است با ترس خود مواجه شود. ترس از فناوری و حرص تجارت باهم مخلوط می‌شوند و شاید بتوانند اعتماد و اعتبار و اعتدال را به بورس‌های سرمایه و بازارهای مالی بازگردانند.

بیت کوین توسط افرادی خریداری می‌شود که به صورت سرمایه غیر مولد نگهداری می‌شود، بعد از مدت زمانی فروخته می‌شود در این میان سودی عاید یک شخص می‌شود. ارزش دارایی آن شخص حفظ می‌شود، از بحران‌ها و افت ارزش پول ملی در امان می‌ماند.

ولی برای جامعه چگونه باید سود بیافرینیم؟ ETF می‌توانند رمز ارزها را جذب کنند، تبدیل به دارایی قانونی برای سرمایه‌گذاری در بورس کنند، فرصت گردش سرمایه را به مؤسسات مالی بدهند و ساختاری جدید برای ارتباط فناوری‌های نوین مالی و بازارهای سنتی به صورت ایمن و قانون‌مند فراهم کنند. سهام صندوق ETF رمز ارز به صورت عرضه عمومی یا بلوک سهام قابل عرضه در بورس و قابل معامله خواهد بود.

مزایاى صندوق ETF رمز ارز:

- تبدیل مالکیت بی‌نام و غیرقابل ردگیری رمز ارزها به مالکیت با نام و قابل نظارت از طریق ابزارهای سنتی سرمایه‌گذاری.

-حل مشکل پرداخت مالیات معاملات رمز ارزها در فضای مجازی.

- پشتیبانی دارایی توسط شبکه‌ای از خدمات دهندگان قابل‌اعتماد و همگون با دیگر سهام عرضه شده در بورس.

- امکان عرضه عمومی و بلوکی سهام صندوق.

- امکان تشکیل سبد سرمایه با حضور رمز ارز و دارایی‌ های سنتی.

- امکان مدیریت دارایی رمز ارز توسط یک تیم حرفه‌ای و مطمئن.

- ایجاد امکان ورود مؤسسات و سازمان‌های بزرگ دولتی و غیردولتی به معاملات رمز ارزها.

- ایجاد ثبات در بازار رمز ارزها از طریق ابزارها و قوانین بورسی.

- متناسب‌سازی اقتصاد غیرمتمرکز و اقتصاد متمرکز و فعالیت‌های این دو بازار.

 

 

 

نویسنده: على پاك باخته گان زنجانى