شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#ایران#آمریکا

نقش هنرپیشگان پای کار هالیوود در عملیات نجات سینمای آمریکا/ چرا بازیگران ایرانی همراه مردم به سالن سینما نمی‌روند؟


نقش هنرپیشگان پای کار هالیوود در عملیات نجات سینمای آمریکا/ چرا بازیگران ایرانی همراه مردم به سالن سینما نمی‌روند؟

اگر سینمای آمریکا جان گرفته است نتیجه برنامه‌ریزی مدیران کمپانی‌ها و مدیران سینمایی آن و البته همراهی و همدلی هنرمندان هالیوود در اکران و احیای سینمای آنجا است. چیزی که برای احیای سینمای ایران بشدت لازم بود اما به آن توجه نشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گیشه سینماهای آمریکا در حال حاضر شرایط بهتر و متفاوت‌تری را نسبت به سال گذشته و همچنین ماه‌های قبل تجربه می‌کند. از سویی واکسیناسیون با سرعت خوبی در حال انجام است و همزمان با آن ظرفیت سالن‌های سینما و تعداد آن که با محدودیت ویژه‌ای روبرو بود در حال افزایش است و بنابراین شرایط بهتری از نظر اکران برای مردم سینماروی آمریکایی فراهم شده است.

سیل بلاک‌باسترهای هالیوود در سینما

اما از همه اینها مهم‌تر اکران فیلم‌های محبوب و جذاب و عامه‌پسندی مانند «یک مکان ساکت 2» و «سریع و خشن 9» است که باعث شده تا تماشاگران منتظر بعد از یکسال وقفه بتوانند فیلم‌های خوبی را در سینماها ببینند. در کنار این در هفته‌ای که گذشت تنها این دو فیلم پرفروش نبودند که سینماها را گرم کردند بلکه انیمیشن مورد انتظار و معروف «بچه رئیس 2» بعد از پنج سال وارد اکران شد و توانست البته در سایه اکران فیلم «سریع و خشن» که در هفته قبل 32 میلیون فروش داشته و جمع فروش خود را 125 میلیون دلار رسانده است، بیش از 17 میلیون دلار فروش کند و احتمالاً تا آخر تعطیلات چهارم جولای 23 میلیون دلار فروش داشته باشد.

به این چرخه فروش باید فروش فیلم‌های «پاکسازی ابدی» با 12 میلیون، کمدی «زولا» با 2 میلیون، «روح تابستان» با 650 هزار، «یک مکان ساکت 2» با 4 میلیون و «محافظ همسر هیتمن» با 3 میلیون دلار را اضافه کرد. مجموعه فیلم‌های پاکسازی بین 20 تا 30 میلیون دلار در افتتاحیه فروش داشته‌اند. فروش قسمت جدید این مجموعه سینمایی در کشورهای خارجی 3 میلیون و 600 هزار دلار بود و مجموع فروش جهانی این فیلم به 16 میلیون دلار رسید.

از برنامه‌ریزی درست تا بازیگران پای کار فیلم، سینما را نجات داد

اما چیزی که توانسته وضعیت فروش سینماهای آمریکا را به نقطه مثبتی برساند صرفاً انتخاب فیلم‌های خوب -که البته تأثیر بسیار مهمی در این باره دارند-نیست بلکه باید به کانون و اصل این اتفاق یعنی برنامه‌ریزی درست مدیران سینمایی و رؤسای کمپانی‌های مهم اشاره کرد. اگر یادمان باشد در ماه‌های اخیر مدام خبر تعویق اکران‌ فیلم‌ها منتشر می‌شد و بعد از آن خبر جایگزین اکران فیلمی دیگر به جای فیلم قبلی. شاید در وهله اول اینگونه به نظر می‌رسید که اوضاع سینماها وضعیت بسیار بدی را طی خواهد کرد اما وضعیت حال حاضر نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران هالیوود می‌دانستند که از میان‌ ده‌ها فیلم پرفروش و مورد انتظاری که اکران خواهد شد به ترتیب باید چه فیلم‌هایی را اکران کنند تا متناسب با هزینه و سرمایه‌گذاری صورت گرفته و همچنین فرایند زمان‌بر واکسیناسیون کمترین خسارت و ضرر عاید سینما شود. نمونه بارز آن دو فیلم تنت و زن شگفت‌انگیز 1984 بود. البته تنت به‌خاطر داستان و فیلمنامه عجیب و غریب آن که مورد پسند و فهم عوام نبود نتوانست فروش مورد نظر خود را به‌دست آورد اما در نهایت با بودجه 200 میلیونی و فروش کلی 363 میلیون دلاری آبرومندانه کنار رفت. اما اکران فیلمی مانند زن شگفت‌انگیز 1984 با توجه به بودجه 200 میلیون دلاری و فروش 165 میلیونی آن شکست کامل بود اما معلوم شد که علت تعویق‌ پیاپی فیلم‌های سینمایی برای چه بود. هرچند که اکران اولیه این فیلم‌ها حتی با ضرری که در نهایت به آنان رسید برای راه‌اندازی سینما رفتن لازم بود و به تعبیری آنان به عنوان جاده صاف‌کن‌های سینما شناخته شدند.

 

هالیوود هرچه در توان داشت برای نجات سینما به کار گرفت؛ از اکران فیلم قدیمی تا حضور بازیگران در اکران فیلم

 

 

این وضعیت البته چندان طول نکشید تا اینکه «گودزیلا در برابر کونگ» توانست با فروش افتتاحیه بالای 28 میلیون دلاری خود جرقه خوبی را برای سینما رفتن بزند. این فیلم خیلی زود توانست جمع فروش خود را در گیشه‌های جهان به 100 میلیون و بعد از آن در گیشه‌های داخلی بعد از فیلم یک مکان ساکت 2 نیز به 100 میلیون دلار برساند.

سینما , فیلم ,

نمایی از فیلم گودزیلا در برابر کونگ

اما یک مکان ساکت دو توانست رکورد فروش افتتاحیه گودزیلا را بزند و با اکران 48 میلیون دلاری خود در هفته اول عنوان پرفروش‌ترین آغاز اکران را به‌دست آورد. حالا دیگر بازار سینما گرم شده بود که نوبت به اکران یکی از بیگ پروداکشن‌های معروف هالیوودی رسید: سریع و خشن 9. قسمت جدید این مجموعه سینمایی همان ابتدای کار رکورد یک مکان ساکت 2 را زد و توانست در هفته اول فروش خود با فاصله 30 میلیون دلاری از این فیلم، 70 میلیون دلار فروش کند.

سینما , فیلم ,

نمایی از یک مکان ساکت 2

 

یک کار جالب اکران فیلم قدیمی پرفروش برای جذب تماشاگر عشق سینما

اقدام هوشمندانه دیگر کمپانی‌ها و زنجیره‌های بزرگ سینمایی، اکران فیلم‌های پرطرفدار قدیمی بود. فیلم‌هایی که دنباله آنان در حال ساخته شدن بود و همین باعث شد تا قسمت‌های قبل این فیلم‌ها در سینماهای جهان اکران شوند و فروش بالایی را کسب کنند. این حرکت در واقع باعث شد تا بازار فروش سینماها گرم و شرایط برای فروش مهیا شود. نمونه بسیار مطرح و معروف این برنامه جالب اکران فیلم قدیمی آواتار بود که باعث شد به میزان فروش این فیلم اضافه شود و بتواند رکورد فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بزند و اختلاف قیمت فروش 7 میلیون و 820 هزار دلاری را از بین ببرد و در نهایت میزان فروش خود را به 2 میلیارد و 798 میلیون و 580 هزار دلار برساند.

سینما , فیلم ,

اما در کنار آن یک حرکت مردم‌پسند دیگر باعث شد تا اکران فیلم‌های هالیوودی با اقبال مواجه شود و آن چیزی جز حضور هنرمندان و بازیگران در سینماها همراه مردم برای تماشای فیلم‌ها در روزگار کرونایی نبود. مردم بحق می‌توانند از خود سؤال کنند که اگر قرار است تا ما در شرایط خطرناک همه‌گیری کرونایی به سینما برویم و فیلمی را ببینیم که با پول جیب ما ثروتمند می‌شود، چرا خود عوامل فیلم که از طریق ما منتفع می‌شوند در این شرایط خطرناک در کنار ما در سینما نباید باشند؟

 

می‌توان در یک کلام زنده نگه داشتن هالیوود را شبیه همان فیلم‌هایی دانست که در آن قهرمانان همیشه در صحنه آمریکایی، ملت و کشورشان را نجات می‌دهند؛ باید از فرایند ابقای هالیوود به عملیات نجات هالیوود توسط هنرمندان و کمپانی‌های سینمایی آن یاد کرد.

 

 

برای همین تابوشکنی سینما رفتن سینماگران و هنرمندان توسط «کریستوفر نولان» شکسته شد و او با حمایت از سینما رفتن به مردم دنیا گفت که می‌توان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به سینما رفت. نفر بعدی که این سنت قدیمی را تبلیغ کرد و برای آن مایه گذاشت تام کروز بود. او برای تماشای همین فیلم به سینما رفت و با انتشار ویدیوهای خود آن هم با شور و اشتیاق فراوان از سینما رفتن حمایت کرد.

سینما , فیلم ,

حضور تام کروز در سینما برای تماشای فیلم تنت

سینما , فیلم ,

نولان در صف سینما 

این مسیر ادامه پیدا کرد و در حال حاضر اکران فیلم‌های تازه همراه با حضور عوامل و هنرمندان فیلم در سینما است. به عنوان مثال صداپیشه انیمیشن بچه‌رئیس الیک بالدوین به همراه فرزندان و همسر خود که همگی لباس فرم بچه رئیس را پوشیده بودند در مراسم افتتاحیه فیلم حاضر شدند و تماشای فیلم را به همراه فرزندان و خانواده تبلیغ کردند. این کار یعنی دعوت رسمی هالیوود از خانواده‌ها برای تماشای فیلم که منجر به بالا رفتن فروش فیلم می‌شود.

سینما , فیلم ,

الک بالدوین

در کنار این عوامل مهم می‌توان از علل خرد و ریز دیگری نیز در تقویت اکران سینماها یاد کرد: جشنواره‌های سینمایی و رویدادهای هنری همزمان با برگزاری خود افتتاحیه و رونمایی از فیلم‌های جدید را به همراه دارند و عطش عمومی مردم را برای تماشای فیلم‌های جدید ایجاد می‌کنند. پلتفرم‌ها نیز مانند دیزنی پلاس و نتفلیکس و آمازون پرایم برخی از فیلم‌های اکرانی را در بستر خود اکران کردند و باعث شدند تا سریال‌ سرویس‌های آنلاین جای سینما را نگیرد و جایگاه مهم فیلم‌های سینمایی برای مردم دنیا فراموش نشود.

اینگونه زنجیره‌ای از سیاست‌، برنامه‌ و خلاقیت‌‌ برای اکران فیلم در سینما راه‌اندازی و باعث شد تا سینمای آمریکا از رونق نیفتد. بزودی سینماهای آمریکا شاهد فیلم‌های جدید دیگری خواهد بود. فیلم‌هایی که با برنامه‌ریزی درست و دقیق از سوختن سرمایه آنان جلوگیری شد و زمانی اکران می‌شود که فرایند واکسینه کردن مردم تقریباً کامل شده و اشتیاق آنان برای سینما رفتن بسیار شده است. البته برخی از این فیلم‌ها مانند «جنگ فردا» در آمازون پخش شده است اما فیلم‌های مهم دیگری مانند پادشاه سبز، جومانجی، جام فضایی، بیوه سیاه، قدیم در ماه جولای پخش خواهد شد.

می‌توان در یک کلام زنده نگه داشتن هالیوود را مانند همان فیلم‌هایی دانست که در آن قهرمانان همیشه در صحنه آمریکایی، ملت و کشورشان را نجات می‌دهند؛ باید از فرایند ابقای هالیوود به عملیات نجات هالیوود توسط هنرمندان و کمپانی‌های سینمایی آن نام برد.

سینما , فیلم ,

نمایی از چند فیلم اکران ماه جولای

مسیر پر دست‌انداز احیای سینمای ایران با وعده‌ و وعیدهای مدیران

در پایان سخن ما با مدیران سینمایی کشورمان است. سینمای ما در این یک سال و نیمی که از کرونا گذشته آسیب جدی دیده است و وضعیت وخیمی دارد. اکران‌های آن بسیار سرد و بی‌روح بود و حتی باید گفت که خیلی از مردم کشور از اکران در سینماها بی‌خبرند. بارها سینما تعطیل شد و هربار که بازگشایی می‌شد وضعیت بعد از بازگشایی آن با قبل از آن تفاوت جدی نداشت. در همان زمان که واکسیناسیون دنیا آغاز نشده بود مردم جهان به تماشای فیلم‌های خوب و پرفروش قدیمی می‌رفتند و زمانی هم که قرار بود تا فیلم جدید وعده داده شده را ببینند می‌دانستند که درست یک روز قبل از اکران محال است که فیلم از پرده پایین بیاید. اما ما برای اکران یک فیلم نیز بارها حرف‌هایمان عوض شد و آخر سر با حرف و حدیث فروان و حاشیه‌های زیاد اکران را به سرانجام رساندیم.

فیلمی مانند شنای پروانه اکران شد اما خیلی زود از اکران انصراف داد و به نمایش خانگی رفت. در این تغییر مسیر البته تنها مدیران مقصر نیستند و به‌نظر می‌رسد کارگردان و بازیگران فیلم می‌توانستند با حضور در سینما مردم را به تماشای فیلم دعوت کنند. همان‌طور که از فعالیت‌های قابل توجه هنرمندان هالیوودی گفته شد باید روی سخن را با هنرمندانی که مسئولین را ولو به درست نقد می‌کردند گشود که چرا شما به عنوان متولیان اصلی سینما یکبار به سینما نرفتید تا از سینما حمایت شود؟ همان‌طور که دوست داریم مردم به سینما بروند تا فیلم‌ها در پرده جان بگیرند سینماگران نیز باید سینما را به عنوان خانه قدیمی خود انتخاب و مردم را به آن دعوت کنند.

فروش فیلم دینامیت و اکران فیلم‌های دیگری که البته با شرایط حال حاضر سینمای کشور در حال فداکاری هستند، نشان داده است که مردم سینما را فراموش نکرده‌اند و تلویزیون و نمایش خانگی جای آن را نگرفته است. حال نوبت هنرمندان و مسئولین است که از سینما حمایت جدی کنند و نگذارند چراغی که روشن شده است بار دیگر خاموش شود.

انتهای پیام/