شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس#تعداد#جایگزین

در منطقه خلیج فارس کدام کشور بیشترین نرخ باروری را دارد؟


در منطقه خلیج فارس کدام کشور بیشترین نرخ باروری را دارد؟

نرخ باروری کل (Fertility rate) میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوره باروری‌اش به دنیا می‌آورد، این نرخ نشان می‌دهد که یک کشور در طول زمان، جمعیت خود را جایگزین می‌کند یا نه، اما در منطقه خلیج فارس کدام کشور بیشترین نرخ باروری را دارد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ نرخ کلی باروری با میزان زاد ولد متفاوت است، این نرخ میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوره باروری‌اش به دنیا می‌آورد؛ در منطقه خلیج فارس، زنان عراقی با میانگین به دنیا آوردن 3.6 فرزند در طول زندگی، بالاترین نرخ کلی باروری را دارند و زنان اماراتی با 1.4 فرزند کمترین نرخ را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس داده‌های بانک جهانی، میزان نرخ باروری در کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت زیر است:

عراق: 3.6 فرزند

عمان: 2.8 فرزند

عربستان: 2.3 فرزند

کویت: 2.1 فرزند

بحرین: 2 فرزند

قطر: 1.8 فرزند

امارات: 1.4 فرزند

این آمار در حالی است که نرخ رشد طبیعی جمعیت ایران در سال 1399 بین 0.71 تا 0.76 درصد بوده که رقم قابل‌توجهی کمتر از یک درصد برآورد شده است! و نرخ باروری نیز در سال 99 به کمتر از 1.7 فرزند به‌ ازای هر زن سقوط کرده است در حالیکه شاخص نرخ باروری برای کشورهای مختلف دنیا حدود 2.5 فرزند است.

به‌عبارتی جمعیت 25 استان کشورمان، پایین‌تر از حد جانشینی است! کم‌فرزندی در آینده کشور را در معرض خطرات غیرقابل تصوری قرار خواهد داد.

انتهای پیام/