شهرخبر

رویترز: قانون جدید واردات کالا به عربستان سعودی چالشی برای امارات است


رویترز: قانون جدید واردات کالا به عربستان سعودی چالشی برای امارات است

عربستان سعودی اخیرا قانون جدیدی برای صادرات کالا به این کشور به تصویب رساند که برخی رسانه‌‌ها آن را نشانه انتقال اختلاف این کشور با امارات به حوزه اقتصادی دانستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی دو روز پیش مقررات جدیدی برای صادرات کالا به این کشور به تصویب رساند رسانه‌های غربی این اقدام ریاض را چالش آفرینی مستقیم برای امارات متحده عربی دانستند.

بر اساس قانون جدیدی که وزیر دارایی عربستان سعودی آن را اعلام کرد، این کشور ورود هرگونه کالای «اسرائیلی» یا غیره که در مناطق آزاد تولید می‌شود، به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ممنوع است.

خبرگزاری رویترز اعلام این خبر از سوی عربستان سعودی را چالشی برای امارات به عنوان مرکز تجارت و کار در منطقه دانست. از سوی دیگر عربستان سعودی بزرگترین کشور وارد کننده در منطقه بوده و به دنبال تنوع دهی به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت است.

بر اساس این گزارش، بندر «جبل علی» در امارات عربی متحده یکی از بزرگترین بنادر صادرکننده کالا به عربستان سعودی است.

ماده 31 قانون تجارت اخیر در عربستان سعودی صراحتا تأکید دارد که «در صورتی  کالایی، یکی از مواد تشکیل دهنده آن در رژیم صهیونیستی ساخته یا مونتاژ شود یا عناصر آن شامل موارد بند 9 و از سرمایه‌گذاری که به صورت جزئی یا کلی متعلق به شرکت‌‌های اسرائیلی یا در لیست شرکت‌های تحریم شده اسرائیلی باشد، نمی‌‌تواند عنوان کالای منشأ اصلی را کسب کند».

امارات و رژیم صهیونیستی بعد از امضای توافق عادی‌سازی روابط در تابستان گذشته، تا به امروز سفارت‌‌هایشان را افتتاح کرده و ماه مه گذشته نیز در راستای تلاش دو طرف برای توسعه روابط تجاری توافق نامه مالیاتی امضا کردند.

«امیر خان» کارشناس اقتصادی در بانک ملی سعودی در این باره گفت: «[پیشتر] این ایده وجود داشت که بازاری برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] ایجاد شود؛ الان هم چنین درک و تفاهمی وجود دارد ولی اولویت‌های سعودی و اماراتی در اوج اختلاف هستند».

بعد از امضای توافق عادی‌سازی بین ابوظبی و تل‌آویو و امضای مشابه آن با منامه، خارطوم و رباط، چند منبع رسانه‌ای و سیاسی از تلاش ریاض برای پیوستن به جمع سازشکاران با رژیم صهیونیستی خبر دادند و حتی  احتمال دادند قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این توافق امضا شود ولی ترس ریاض از عدم پیروزی ترامپ در این انتخابات مانع از تحقق این توافق شد.

ولی‌عهد سعودی که طی اظهاراتی بارها از حقوق یهودیان و صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی حمایت کرده بود، با شکست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات کنست، ترجیح داد که از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو عقب نشینی کند چرا که موج اعتراضی در داخل و کشورهای عربی علیه این اقدامات سازشکارانه آغاز شد.

گذشته از این، طی دو سال اخیر عربستان سعودی و امارات در جنوب یمن به تضاد منافع رسیده‌اند و اخیر هر دو طرف تلاش دارد با تقویت شبه نظامیان مورد حمایت خود در استان‌های جنوبی دیگری را از صحنه رقابت حذف کند.

با این حال، اختلافات نفتی عربستان و امارات از جمعه گذشته در نشست‌‌های اوپک پلاس نیز به تقابل بین این دو کشور دامن زده است. ابوظبی خواهان افزایش تولید نفت خود از سه میلیون و یک هزار بشکه در روز به سه میلیون و 8 هزار بشکه در روز است که عربستان آن را برخلاف تصمیم خود با روسیه مبنی بر پایین نگه داشتن تولید نفت به منظور افزایش قیمت دانسته است. رسانه‌ها از این تقابل ریاض و ابوظبی از عنوان «جنگ قیمت‌‌ها» استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/