شهر خبر

وانگ ونبین:

آمریکا بزرگترین تهدید علیه امنیت سایبری جهان است

آمریکا بزرگترین تهدید علیه امنیت سایبری جهان است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در نشستی خبری تصریح کرد: آمریکا بزرگترین تهدید علیه امنیت سایبری جهان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه چین، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور امروز دوشنبه در نشستی خبری تصریح کرد: به عنوان واقعیتی که پیش‌تر به اثبات رسیده، این آمریکا است که شرکت ها را مجبور می‌کند با نقض قوانین، داده‌های کاربران را به‌دست آورند و این خود آمریکا است که بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت سایبری جهان محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره اضافه کرد: در واقع ایالات متحده بزرگترین تهدیدی برای امنیت سایبری جهانی است و برای مدت طولانی این کشور از توانایی فناوری برای جاسوسی از مردم خود و مردم سراسر جهان، سرقت انواع داده ها و نقض حریم خصوصی استفاده کرده است.

وی پیشتر نیز در سخنانی تأکید کرده بود: این مسئله در طول زمان به اثبات رسیده است که آمریکا بزرگ‌ترین امپراطوری هک و دزدی اسرار است و نه‌تنها رقبا، بلکه متحدانش را نیز هدف قرار می‌دهد. آمریکا استاد واقعی شنود بی‌رویه و سرقت اسناد محرمانه در مقیاس گسترده است و حتی متحدانش آن را غیر قابل قبول می‌دانند. این اتفاق نشان داد که آمریکا در واقع محافظ امنیت سایبری نیست، بلکه به‌دنبال سرکوب رقبا است. آمریکا در حقیقت به‌دنبال دفاع از امنیت متحدانش نیست، بلکه به‌دنبال حفظ هژمونی خود است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال افشای جاسوسی آمریکا از سران اروپا، سخنگوی دولت آلمان پیشتر اعلام کرد که در حال پیگیری گزارش‌ها در این باره است.

«استفان سایبرت» سخنگوی دولت آلمان در این باره گفت: دولت فدرال این گزارش را مورد توجه قرار داده و با تمام سازمان‌های مرتبط دولتی و بین المللی برای شفاف سازی موضوع در تماس است.

«کلمان بون» وزیر امور اروپایی فرانسه نیز در واکنش به خبر همکاری اطلاعاتی آمریکا و دانمارک برای جاسوسی از مقامات اروپایی، گفت: در صورت اثبات، این مسئله بسیار جدی خواهد بود. این مسئله بی نهایت جدی است. باید ببینیم آیا متحدان اروپایی مان – دانمارکی‌ها- در همکاری با سرویس‌های (اطلاعاتی) آمریکا مرتکب خطا یا اشتباهی شده‌اند. اگر مشخص شود که آمریکایی‌ها از رهبران اروپا جاسوسی می کرده‌اند؛ مسئله خیلی جدی خواهد بود. میان متحدان باید اعتماد و اندکی همکاری حاکم باشد؛ بنابراین این مسائل احتمالی را باید جدی گرفت. اما باید این موضوع اول بررسی شود و بعد در رابطه با (ادامه) همکاری تصمیم گیری کنیم.

بر اساس گزارش رسانه‌های اروپایی، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) با کمک دستگاه اطلاعاتی دانمارک از مقامات ارشد اروپا از جمله «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور این کشور جاسوسی کرده است.

«پیر اشتینبرک» نامزد پیشین صدارت حزب سوسیالیست چپ میانه آلمان هم از دیگر افرادی بوده که مورد جاسوسی قرار گرفته است.