به گزارش برنا، محمدرضا کریم‌زاده از برگزاری نخستین نمایشگاه بین ‎المللی اوراسیا در تاریخ ۱۸ تا ۲۲ تیرماه سال جاری در تهران خبر داد و گفت: مقامات پنج کشور عضو این اتحادیه شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان به همراه هیات‌های تجاری در این رویداد حضور خواهند داشت.

سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت جنبه های مختلف این رویداد برای کشورمان، اظهار داشت: با توجه به نگاه دولت به لزوم تنوع‌بخشی به بازار صادرات کشور و تلاش‌های وزارت متبوع و سازمان توسعه تجارت ایران برای بهره‌گیری از ظرفیت ایجاد شده اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زودترین زمان ممکن بین ایران و اتحادیه یادشده موافقت‌نامه‌ای منعقد شد.

وی افزود: همچنین سازمان توسعه تجارت ایران در راستای ارتقای سطح موافقت‌نامه به سطح تجارت آزاد در حال رایزنی است و از سوی دیگر نیز حضور فعال در توسعه تعامل با کشورهای عضو اتحادیه در دستور کار قرار دارد که نمایشگاه پیش رو از جمله این برنامه‌ها قلمداد می‌شود.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا ادامه داد: با توجه به حساسیت این موضوع و به منظور ثمربخش بودن مجموعه تلاش‌ها و برنامه‌ها انتظار می‌رود فعالان اقتصادی کشورمان از فرصت‌های حاصل از برگزاری این رویداد حداکثر بهره را برده و با مشارکت در نشست‌هایB2B  پیش‌بینی شده در جهت شناخت توانمندی‌ها و انتقال ظرفیت های شرکت‌های ایرانی به طرف‌های عضو اتحادیه بکوشند.

کریم‌زاده با اشاره به برنامه‌های جانبی پیش‌بینی شده در این نمایشگاه گفت: بر اساس آخرین تبادل نظر با ستاد برگزاری نمایشگاه، نشست‌های جانبی متعددی بین ایران و کشورهای عضو به صورت جداگانه و همزمان با این رویداد پیش‌بینی شده، همچنین اولین نشست روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و کشورهای عضو نیز که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تدارک دیده شده و انتظار می‌‎رود این نشست‌ها منتج به همکاری‌های وسیع و آغاز فصل جدیدی برای حضور پر رنگ فعالان اقتصادی کشورمان در منطقه اوراسیا باشد.

وی در مورد حضور طرف‌های خارجی عضو اتحادیه در این نمایشگاه بیان داشت:علاوه بر مقامات دولتی کشورهای عضو از جمله وزرا و معاونان وزرای برخی کشورها، رئیس شورای تجاری ایران و روسیه، عضو هیات رییسه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نمایندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هیات تجاری از ارمنستان، روسای نمایشگاه چرم و کفش و اتحادیه غلات روسیه و شرکت‌های تولیدی از کشورهای بلاروس در زمینه خودروهای سنگین و شرکت‌ها و هیات تجاری قرقیزستان نیز در این رویداد حضور می‌یابند.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا با اشاره به وضعیت تجارت کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با دنیا و همچنین ایران، گفت: با توجه به تنوع اقتصادی، جمعیت و ظرفیت‌های اقتصادی هر یک از این کشورها به ترتیب روسیه با 231 میلیارد دلار واردات در سال 2020 از بالاترین ظرفیت برخوردار است. در رده‌های بعدی نیز می‌توان به قزاقستان با 38 میلیارد دلار، بلاروس با 29 میلیارد دلار و ارمنستان و قرقیزستان با 4.5 و 3.7 میلیارد دلار اشاره کرد.

کریم‌زاده افزود: در مجموع حجم فعلی واردات این کشورها بالغ بر 306 میلیارد دلار است و حجم صادرات کشورمان به این کشورها حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود که نشان می‌دهد زمینه مناسبی برای توسعه بازار با توجه به ظرفیت‌های تجاری، تولیدی، فنی و مهندسی، کشاورزی و اقلیمی مناسب در ایران برای فعالان اقتصادی کشورمان فراهم است.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به ابلاغ وحدت رویه تجاری در بین کشورهای عضو اتحادیه، به فعالان اقتصادی کشورمان توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از مواجههوبا مشلات ضمن آگاهی از این قوانین و رویه‌ها،  کالاها و خدمات خود با این قوانین تطبیق دهند تا حداکثر بهره‌مندی از تعامل با کشورهای عضو اتحادیه را داشته باشند.

سرپرست دفتر اروپا و آمریکا همچنین از تلاش‌ها و همکاری دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه و سفرای ایران در کشورهای عضو اتحادیه به خاطر همکاری گسترده در اطلاع‌رسانی، انجام مصاحبه‌ها و رایزنی با مقامات و نهادهای ذی‌ربط در کشورها و کمک به حضور ایشان در این رویداد و همچنین مجری نمایشگاه و دست‌اندرکاران ستاد برگزاری نمایشگاه تقدیر کرد.ش