شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نمایشگاه

بهزاد اژدری با مهر مطرح کرد؛

سرامیک‌هایی که «حرف» برای گفتن دارند/ آغازی برای هنرهای کاربردی

سرامیک‌هایی که «حرف» برای گفتن دارند/ آغازی برای هنرهای کاربردی

بهزاد اژدری معتقد است کاربردی در رویداد سالانه نمایشگاه کاربردی‌های معناگرا به وجهه معناسازی و تولید مفهوم به کار رفته است و هنر معاصر منافاتی بین کاربرد و آثار هنری قائل نیست.

بهزاد اژدری هنرمند سرامیست که به عنوان هنرمند مدعو و با اثر «ضیافت و ولع» در دومین سالانه نمایشگاه کاربردی‌های معناگرا در خانه هنرمندان ایران حضور دارد، درباره اثرش به خبرنگار مهر گفت: «ضیافت و ولع» اثر ترکیبی از سه بشقاب بزرگ است که داخل آنها سه حشره بزرگ به عنوان آفت و خورنده قرار دارند. عناصر حاشیه ظرف نیز تصاویری از حشرات را در بر می‌گیرد. با چیده شدن عنصر تکرار شونده در حاشیه ظرف موجود دیگری اجازه ورود به درون ظرف را ندارد و این ظرف قلمروی حشره داخل آن محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: معنای این اثر را می‌توان به شرایط عرصه‌های مختلف از ساحت روانشناسی تا اجتماعی و حتی سیاسی نسبت داد؛ نمادی از ضیافتی که کسی در عمل به آن فراخوانده نمی‌شود و مشارکت و سهمی از تغذیه آنچه داخل خوان ظرف است، ندارد.

سرامیک‌هایی که «حرف» برای گفتن دارند/ آغازی برای هنرهای کاربردی

اژدری درباره مفهوم «کاربردی» در عنوان این نمایشگاه نیز بیان کرد: کاربردی‌ها بی‌شمارترین تولیدات بشری هستند و سرامیک خود آغازگر این هنرهای کاربردی است. سرامیک در طول تاریخ در نقاشی، مجسمه سازی، معماری و حتی سینما که آغازش به ظرف شهر سوخته با قدمت ۵۰ هزار سال برمی‌گردد و به نوعی مادر همه هنرها بوده، کاربرد داشته است.

وی توضیح داد: کاربردی بودن یک اثر در گذشته‌های دور با هنر هیچ منافاتی نداشته است. در لباس، کشتی یا ظروف به عنوان ابزارها و وسایل مصرفی همواره موارد تزئینی و نقوش نیز وجود داشته است تا سده‌های اخیر که فلسفه هنر دچار تنوع و تحول شد و کانت اعلام کرد چیزی که کاربرد دارد و برای پاسخگویی به یک نیاز بشری ایجاد شده است، نمی‌تواند هنر نام بگیرد و کاربرد باید از هنر جدا شود. با این تعریف بسیاری از آثار هنری دیگر نمی‌توانند در مقوله هنر جای بگیرند. بت‌ها، نقوش کلیساها و … نیز حتی جز این موارد هستند.

این هنرمند سرامیست گفت: با گسترش ابزارهای کاربردی، آرت نوو و آرت دکو دو جنبشی بودند که دوباره کاربرد را روی اشیا هنری به کار بستند و این جنبش‌ها مجدداً کمرنگ شد و با شروع مدرنیسم فاصله هنر و کاربرد از یکدیگر آغاز شد تا اینکه به دوران معاصر رسیدیم که دیگر ساحت کاربرد و هنر مجزا از هم نیستند. به ویژه بسیاری از جنبش‌ها از جمله فمینیسم که حتی بر همراهی این دو با یکدیگر تاکید هم می‌کنند. در این سالانه نیز با قابلیت معنا سازی سرامیک سر و کار داریم و کاربردی در اینجا به معنای ایجاد معنا است.

وی در پایان درباره شرایط هنرها و هنرمندان تجسمی در دوران کرونا بیان کرد: هنرمندان این حوزه به جهت اینکه معمولاً در خلوت خود به تولید اثر می‌پردازند و شاید دو سال یک بار نمایشگاهی برگزار کنند، کمتر آسیب دیدند اما سایر هنرها بسیار متأثر از وضعیت ایجاد شده بودند. برای من نیز فرصت و خلوتی که پیش آمد، غنیمت بود و از آن استفاده کردم.

علاقمندان می‌توانند از آثار دومین سالانه کاربردی‌های معناگرا تا ۱۵ تیر همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در مجموعه گالری‌های خانه هنرمندان ایران بازدید کنند.