شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مشهد#زائران#خراسان#میراث فرهنگی

راه اندازی تورهای گردشگری شهری برای زائران مشهد ضروری است

ایرنا/ براساس سخنان مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی، راه اندازی تورهای گردشگری شهری برای زائران مشهد ضروری است.

سیدجواد موسوی در دیدار با پیشکسوتان و اعضای هیات مدیره و فعالان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان افزود: تا قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه بیش از 30 میلیون زائر برای زیارت به مشهد سفر می کردند اما با آثار هویتی، تاریخی و فرهنگی مشهد آشنا نمی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: در معرفی آثار هویتی و فرهنگی مانند واقعه «زنان نوغان» و جاده ولایت غفلت شده و لازم است اینگونه موارد به عنوان برنامه جانبی و مکمل زیارت، برای زائران و گردشگران تدارک دیده شود.

موسوی به فعالیت های سنتی حوزه زیارت و گردشگری مشهد اشاره کرد و گفت: در گذشته مسیرهای گردشگری و زیارت از جمله خواجه اباصلت، خواجه مراد و خواجه ربیع در مشهد وجود داشت و زائران بعد از زیارت حضرت رضا (ع) برای زیارت و سیاحت به این مناطق می رفتند و اکنون نیز باید مسیرهایی این گونه شناسایی و احیا شود و ضروری است مسیرهای جدید گردشگری، مبتنی بر قابلیت های استان و ویژگی های زائران تعریف و ارائه شود.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت کشورهای همسایه نیز استفاده کرد، یادآور شد: با بازگشایی مرزها به روی زائران و گردشگران، بزودی حجم انبوهی از مسافران و زائران راهی مشهد خواهند شد که باید آمادگی لازم برای پذیرش آنان را داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: تفاهم اولیه برای برداشتن ویزا با عراق انجام شده و با اجرایی شدن تفاهم نامه، با کمک فعالان گردشگری باید به زائران این کشور خدمات ارائه کنیم.

موسوی اظهار کرد: امید است بتوانیم با همکاری و همراهی فعالان گردشگری، برای زائران حضرت رضا (ع) گامهای موثر و درخوری برداریم.

در این نشست فعالان صنعت گردشگری، دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز با تبریک انتصاب سیدجواد موسوی به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به برخی از چالش ها و مشکلات این بخش اشاره کرده و ابراز امیدواری کردند که در دوران پساکرونا، شاهد رفع این مسائل برای رونق و شتاب گردشگری باشیم.

راه اندازی تورهای گردشگری شهری برای زائران مشهد ضروری است