به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت در جریان افتتاح بزرگترین مجتمع خوابگاهی دانشجویی کشور و پروژه های بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: رسانه ها همکاری زیادی با ما انجام دادند اما مرز بین انتقاد و تخریب باید به گونه ای تعریف شود تا به روحیه سربازان این خطه آسیب نرساند.

او با اشاره به سابقه واکسیناسیون در ایران افزود: اولین کسی که واکسیناسیون آبله را به این سرزمین آورد عباس میرزا بود و مردمان تبریز اولین کسانی بودند که این واکسن را تزریق کردند.

نمکی تاکید کرد: بنده از نخستین روزهای درگیری کرونا در این عرصه بودم و جای گلایه نیست. امروز در سیستان و بلوچستان 400 تخت خالی داریم. این بلواها و سیاه نمایی ها را کنار بگذاریم تا حقیقت عریان دیده می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: یک بیمار و حتی یک بیمار غیر کرونایی در پیک چهارم انگلیسی بدون آی سیو نماند.

او با بیان اینکه مردم یک روز سرگردان دارو نشدند، افزود: آرزو داشتیم در طول ایام کرونا داروهای کرونا در دسترس باشد و در کمتر از دو ماه توانمندان این کشور آن ها را ساختند. ما حتی برای واردات ماسک مشکل داشتیم اما در این ایام همکاران بخش صنعت و شرکت های دانش بنیان ونتیلاتور، داروهای مورد نیاز و ماسک ساختند و حالا صادر می کنیم.

نمکی تاکید کرد:  غم انگیز است کسی که خود را اهل قلم و پیشوای سیاست می داند اما می نویسد در کشوری که دوچرخه نمی سازند واکسن می سازیم. ایشان نمی داند در بدنش آنتی بادی رازی و پاستور گردش می کند؟ این افراد تاریخ نمی خوانند. بدانید که در سال 1303 انستیتو رازی داشتیم و تنها واکسن ساز منطقه بودیم.

وزیر بهداشت افزود: تاریخ علم این کشور را بخوانید. بعد از یکسال تلاش بی وقفه و به عنوان ششمین واکسن ساز کرونایی بزرگ مطرح شدیم. این افراد نمی گویند یکسال دانشمندان شبانه روز تلاش کردند؟ننگ بر سیاست زدگی مذموم باد.

او ادامه داد: پیک چهارم را با عزت و عظمت مدیریت کردیم. میزان مرگ ها در پیک چهارم یک دوم مرگ ها در پیک سوم بود چرا که زیر ساخت هایی آماده داشتیم.

نمکی بیان کرد: پیک چهارم را با سرافرازی رد کردیم اما حدود دو ماه پیش عنوان شد در حوالی استان بوشهر، آذربایجان غربی، یزد که هندی ها در کارخانه کار می کردند سویه هندی گزارش شده است. از دو ماه پیش ما با موشک نقطه زن این نقاط را می زنیم و هم و غم را داشتیم که آفت آن جاهای دیگر دامن مملکت را نگیرد.

نمکی ادامه داد: دو ماه است که ویروس هندی و آفریقای جنوبی در این مملکت وجود دارد. قم، بوشهر، شهرهای استان فارس را مهار کردیم. این سویه ها در استان فارس از دو عروسی شروع شد و ما را گرفتار کردند. نگذاشتیم در انتخابات اثرات سو این موج شرایط را بد کند گرچه برخی در انتخابات شوراها به خاطر چند رای حلال، آن را برای ما حرام کردند و سفره انداختند.

او با بیان اینکه دستور داده است تا برخی مهرهای محرمانه از نامه برداشته شود، گفت:  مردم افغانستان به خاطر فشار طالبان آواره و به صورت غیر رسمی وارد کشور شدند. تعداد قابل توجهی از این افراد در مرکز مملکت با آلودگی تردد می کنند. دو روز پیش عزیزان ناجا در کویر مرکزی این افراد را دستگیر کردند. چگونه بنده به عنوان متولی سلامت می توانم بگویم ویروس سرکش هندی در کشور نیست؟ سرتاسر این سرزمین را طی می کند. وزیر بهداشت چه امکانی برای ایستادگی در برابر هجمه ها دارد. کادر سلامت چرا باید تاوان این مشکلات را بپردازد.

نمکی با بیان اینکه انسانیت و مروت که چهل سال از آن حرف می زنیم کجا است؟ افزود: چرا این همه خطابه، حاصلش بی تقوایی می شود و خون شهید سلامت را پایمال می کنید. موج پنجم را نمی شود در یک منطقه محدود کرد وقتی امکانات نداریم.

وزر بهداشت عنوان کرد: ابزاری برای زمین گیر کردن ویروس جز جانفشانی نداریم اما چه باید کرد؟

او با اشاره به اینکه باید کلینیک های سرپایی و بیماریابی در استان ها افزایش پیدا کند گفت: باید مسئولان استانی اولین موارد موتاسیون یافته را گزارش کنند. درمان سرپایی را نباید فراموش کرد. این بیماری دو فاز دارد. نباید در فاز التهاب داروی ضد ویروس بدهید و در فاز اول باید لود ویروس کم شود تا میزان هجوم سیستم ایمنی کمتر می شود.

نمکی ادامه داد: این سویه جدید در روزهای هشتم تا دهم طغیان جدی دارد و باید حتما بیمارها پیگیری شوند.

وزیر بهداشت ضمن توصیه به مسئولان استان آذربایجان تاکید کرد: پیک پنجم مدیریت شده اهمیت دارد. توصیه آخر بنده بیخیالی نسبت به حرف و حدیث ها است. عده ای با نظام مشکل دارند که نمی توانیم کاری کنیم. عده ای با بنده مشکل دارند چرا که در دوران تغییر و تحول است.

او در پایان گفت: مقام معظم رهبری از مدافعین سلامت ویژه تقدیر کردند پس دیگر جای نگرانی نیست و ناراحت نباشید. جلسه ای با رئیس جمهور منتخب داشتم. ایشان هم از مدافعین سلامت تقدیر کردند. دلسرد نشوید و کار کنید و امیدوارم مثل همیشه ستاد استانی مدیریت کرونا موفق باشد.