شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#انگلیسی

کرملین: ناوشکن انگلیسی تنها ابزاری برای اجرای طرح آمریکا بود


کرملین: ناوشکن انگلیسی تنها ابزاری برای اجرای طرح آمریکا بود

سخنگوی کرملین با اشاره به اینکه اقدامات عمدی و تحریک آمیز نقض مرزهای دریایی روسیه توسط ناوشکن انگلیسی در آمریکا طراحی و هدایت شد، گفت: روسیه قاطعیت خود در مسائل دفاعی را به مخالفانش نشان داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه ابراز اطمینان کرد که اقدامات تحریک آمیزی، نظیر نقض مرزهای دریایی روسیه در سواحل کریمه توسط ناوشکن انگلیسی، در آمریکا طراحی می‌شود.  

پسکوف شب گذشته در برنامه مستند «مسکو.کرملین.پوتین» از شبکه اول تلویزیون روسیه گفت: «من فکر می‌کنم که مسلماً سرویس‌های اطلاعاتی ما می‌دانند که چه کسانی تصمیم گیری درباره این حادثه (اقدام تحریک آمیز ناوشکن دینفدر انگلیس) را انجام داده‌اند. مسلماً چنین عملیاتی توسط رفقای ارشد، در آنسوی اقیانوس طراحی و هدایت می‌شوند. در حادثه فوق، ناوشکن انگلیسی تنها یک ابزار بود و همانطور که رئیس جمهوری ولادیمیر پوتین توضیح داده، این اقدامی تحریک آمیز و برنامه ریزی شده برای یافتن نقاط ضعف در سیستم نظارت بر یکچارپگی مرزهای ملی و سیستم واکنش به موارد نقض بود که بطور عمدی انجام گرفت.»

سخنگوی کرملین تأکید کرد که روسیه به چنین اقدامات تحریک آمیزی قاطعانه پاسخ خواهد داد تا برای همه روشن شود که تکرار چنین اشتباهات و تحریکاتی بسیار شدیدالحن خواهد بود.

وی ادامه داد: «اطلاعات داده شده توسط رئیس جمهور پوتین در برنامه ارتباط مستقیم با مردم درباره حضور هواپیمای راهبردی-شناسایی آمریکایی در زمان وقوع این حادثه، دقیقاً اطلاعات دریافت شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی روسیه بود و لادییمر پوتین تنها از روی حافظه خود حتی شماره بدنه هواپیمای آمریکایی را هم نام برد که ما در اتاق فرمان به شوخی بین خود گفتیم: الان رئیس جمهور حتی نام و آدرس خلبان آن را هم ذکر خواهد کرد.»

دیمیتری پسکوف تأکید کرد که بعد از این حادثه، راسخ بودن روسیه در مسائل دفاعی برای مخالفانش بیش از پیش قابل درک شده، به همین دلیل دیگر نباید از امکان بروز بحران دریای کارائیب صحبتی به میان آورد.

وی گفت: «مقامات کرملین با این دیدگاه موافقند که دولت کنونی اوکراین آشکارا دست به اقدامات تحریک آمیز ضدروسی می‌زند و این واقعیت غم انگیزی که ما باید با آن زندگی کنیم. البته تصمیمات رئیس جمهور در پاسخ به چنین تحریکاتی، به خوبی قاطعیت و جدی بودن روسیه در مسائل مربوط به تأمین امنیت کشور را نشان می‌دهد و کسی نمی‌تواند در این رابطه هیچ شکی داشته باشد که روسیه همواره آماده پاسخگویی به هر نوع اقدام تحریک آمیز است، به‌خصوص در شرایط کنونی.»

ناتو عامل بی‌ثباتی اوضاع در اروپاست و نمی‌تواند شرایط خود را به روسیه تحمیل کند

سخنگوی کرملین در پاسخ به سئوال دیگری تأکید کرد که گفتگو با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرایط تحمیلی غیرممکن است و این خود کشورهای عضو ناتو هستند که بعنوان یک عامل بی ثبات کننده در قاره اروپا عمل می‌کنند.

وی گفت: «حتی با ناتو می‌توان و باید گفتگو کرد، بر اینکه تنها مذاکرات می‌تواند نگرانی‌های متقابل را برطرف کند. البته برغم تلاش‌ها برای از سر گیری این مذاکرات، ما با تلاش برای تحمیل دستورکار  روبرو هستیم، آنهم به شکل تعیین ضرب الاجل. ما هرگز در چنین شرایطی حاضر به گفتگو نخواهیم بود. البته روسیه همواره علاقه مند به داشتن روابطی سازنده با ناتو است.»

پسکوف همچنین با اشاره به اینکه جو حاکم بر مذاکرات روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو سازنده بود، ابراز تأسف کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نمی‌تواند روابط خوبی با روسیه بوجود آورد، برای اینکه چنین مسئله‌ای در ایالات متحده درک نمی‌شود و با توجه به جو حاکم بر واشنگتن، حتی صحبت کردن درباره بهبود روابط با مسکو غیرممکن است.

انتهای پیام/