شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#افغانستان

آقاتهرانی در دیدار با رئیس کمیسیون فرهنگی افغانستان:

بیگانگان هرگز خشنود به افغانستان قوی و نیرومند نخواهند بود

بیگانگان هرگز خشنود به افغانستان قوی و نیرومند نخواهند بود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بیگانگان هرگز خشنود به افغانستان قوی و نیرومند نخواهند بود و همواره از طریق جنگ، ترور و اسلام هراسی، سعی در نشان دادن تصویری نادرست از افغانستان دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر گل شاهین، رئیس کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان با حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

آقا تهرانی در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات زبانی، دینی و نژادی فیمابین ایران و افغانستان گفت: ایران و افغانستان همسایگان دیرینه و دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند.

وی تصریح کرد: دو کشور در سایه این اشتراکات دلیلی ویژه برای تقویت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف دارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از حفظ استقلال و تمامیت ارضی افغانستان حمایت کرده و حضور نیروهای خارجی در منطقه را عامل بی ثباتی و ناامنی می‌داند.

آقا تهرانی اظهار داشت: درک مشکلات مردم افغانستان طی ۴ دهه گذشته، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت همه جانبه از این همسایه شرقی وا داشته است و هم اکنون قریب به سه و نیم میلیون افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران زندگی، تحصیل و کار می کنند.

وی خاطر نشان کرد: توجه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد فرهنگی، اجتماعی منجر به تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران و حمایت های فراگیر در زمینه های سیاسی، اجتماعی ـ فرهنگی و همچنین تجاری شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، بر توانمندسازی فرهنگی و اقتصادی زنان افغان تأکید کرد و گفت: از تبادل تجارب و همکاری مشترک جهت توانمندسازی فرهنگی و اقتصادی زنان افغان و برگزاری دوره های آموزشی در جمهوری اسلامی ایران استقبال می کند.

آقاتهرانی در پایان این دیدار با اشاره به تحولات کنونی افغانستان، تأکید کرد:‌ بیگانگان هرگز خشنود به افغانستان قوی و نیرومند نخواهند بود و همواره از طریق جنگ، ترور و اسلام هراسی، سعی در نشان دادن تصویری نادرست از افغانستان به جهانیان هستند.

شاهین: ایران همسایه مهم راهبردی برای افغانستان

امیر گل شاهین، رئیس کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان نیز در این دیدار، ایران را همسایه مهم راهبردی برای افغانستان نامید و گفت: مردم افغانستان همواره کمک های بی‌دریغ و انسان دوستانه ایرانیان را فراموش نخواهند کرد و همواره از ایرانیان به نیکی یاد می کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان با اشاره به تلاش جدی ایران در ابعاد فرهنگی ـ آموزشی شامل اشتغال به تحصیل دانشجویان این کشور در دانشگاه ها و آموزش دانش آموزان افغانستانی در مدارس ایران تصریح کرد: کمک‌ها و حمایت جمهوری اسلامی ایران از دانشجویان و دانش آموزان افغانی در ایران، دلیلی محکمی بر همکاری و تعامل فیمابین است.

وی افزود: تقویت مناسبات فرهنگی، سیاسی و تجاری دو کشور، ارتقای سطح مناسبات را در بر خواهد داشت.

امیر گل شاهین در پایان این دیدار، توجه ویژه به همکاری گروه های دوستی ـ پارلمانی و کمیسیون های مشترک را مسیری سریع برای تعاملات و مراودات دو کشور دانست و از حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان تشکر کرد.

در این دیدار، حسین جلالی و غلامرضا منتظری، نمایندگان استانهای کرمان و گلستان و نیز حضور داشتند و نسبت به مسائل و تحولات افغانستان و امور فرهنگی فیمابین دیدگاه‌های خود را بیان داشتند.