شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فوتبال#فوتبال ایران

عاجز از تهیه ابتدایی‌ترین امکانات و ادعای تکریم و احترام/ پُتک سنگین به دیوار کوتاه داوران


عاجز از تهیه ابتدایی‌ترین امکانات و ادعای تکریم و احترام/ پُتک سنگین به دیوار کوتاه داوران

فوتبال ایران در هفته‌های پایانی و حساس لیگ برتر حسابی درگیر مسائل و مشکلات داوری است که بیشتر از هر زمان دیگر به چشم می‌آید.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، هر روز فشار و انتقاد از داوران فوتبال ایران بیشتر می‌شود. با هر سوت اشتباه، آنقدر توهین، تهمت و افترا به سمت داور می‌رود که گویی همه مشکلات و معضلات فوتبال به گردن آنهاست. انگار که در قرارداد مارک ویلموتس و مصادره ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس هم داوران دست داشته‌اند یا آنها هستند که باعث بسته شدن یکی در میان پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه‌های مطرح می‌شوند. استقلال، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان، فولاد و... هم تفاوتی ندارد؛ هیچ‌کس به اندازه سهم خود هم مسئولیتش را قبول نمی‌کند.

با این حال فوتبال ایران در هفته‌های پایانی و حساس لیگ برتر، حسابی درگیر مسائل و مشکلات داوری است. مشکلاتی که این روزهای بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید و هر اشتباهی، آتشی به جان داوری می‌شود. در اینکه اشتباهات متعددی در قضاوت داوران رقم می‌خورد، شکی نیست، اما وارد کردن تمام فشار به جامعه داوری، از مشکلات کم می‌کند یا بر آن می‌افزاید؟

در اعتراض به داوران، تمام تیم‌ها مدعی خورده شدن حق‌شان می‌شوند. به طور مثال در بازی همین هفته پرسپولیس مقابل گل‌گهر، شیوه اعتراض یحیی گل‌محمدی به داور مسابقه و کمک داور چهارم در کنار زمین، در شأن یک سرمربی لیگ برتری نبود. جایی که داور خطای بیرون محوطه جریمه گرفته بود و داور چهارم در این زمینه به داور مشورت می‌داد که خطای پنالتی رقم خورده؛ با این حال گل‌محمدی به صحنه‌ای اعتراض می‌کرد که مشابه آن برای پرسپولیس پنالتی اعلام شد. در سوی دیگر رفتارهای امیر قلعه‌نویی هم در آن بازی بسیار قابل نقد بود. در پایان بازی هم سرمربی گل‌گهر معتقد بود داور پنالتی آنها را نگرفته و از این ناحیه متضرر شده‌اند، اما به اشتباه داور در اعلام خطایی که منجر به گل گل‌گهر شد، اشاره‌ای نشد.

در یکی دیگر از بازی‌های هفته بیست‌وپنجم و در دیدار آلومینیوم و استقلال، ارسلان مطهری گلی به ثمر رساند که کمک داور مسابقه پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برده، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که مهدی قایدی پیش از به ثمر رسیدن گل استقلال توپ را لمس نکرده و به همین دلیل مردود اعلام شدن گل، اشتباه بود. حالا استقلالی‌ها به همین مسئله نقد دارند، اما در صحنه دیگری که گفته شده داور برای آلومینیوم پنالتی اعلام نکرد، بازهم صدایی از معترضان به گوش نمی‌رسد.

اینها فقط بخش کوچکی از نمونه‌های اعتراض تیم‌ها و مربیان‌شان به نحوه قضاوت داوران و اشتباهاتی است که پرتعداد هم شده؛ آن هم در بازی‌های استقلال و پرسپولیس که بیشتر به چشم می‌آید و معمولاً با توجه به حساسیت‌های بالا، کمیته داوران از داوران باتجربه‌تر استفاده می‌کند. یعنی شاید وضعیت در بازی‌های دیگر بدتر از این هم باشد، اما آیا این چنین نقد کردن در فوتبال حرفه‌ای دنیا مرسوم است؟

در اینکه باشگاه‌ها باید انتظار قضاوتی عادلانه از داوران را داشته باشند، شکی نیست. این مسئله به شهرت یا جایگاه تیم‌ها در جدول هم ارتباطی ندارد و عدالت باید برای تمام تیم‌ها اجرا شود. با این حال در فوتبال امروز که سرعت آن هم افزایش پیدا کرده، میزان دوندگی بازیکنان بیشتر شده و گاهی داوران حتی باید میزان دوندگی بیشتری از بازیکنان داشته باشند، چه چیزی به بهتر شدن قضاوت‌ها کمک می‌کند؟ آیا امکانات داوری هم نباید پا به پای فوتبال پیشرفت کند تا درصد اشتباهات کاهش پیدا کند؟

در فوتبال ایران، از فدراسیون گرفته تا باشگاه‌ها و مربیان مختلف، هر بار ادعای تکریم و احترام داوران را دارند و از چنین مسائلی صحبت می‌کنند، اما هیچ وقت دیواری کوتاه‌تر از داوران نمی‌بینند و با ضرباتی سنگین بسان پُتک سعی در تخریب این دیوار کوتاه دارند. در حالی که وقتی انتظار قضاوت بدون اشتباه یا کم اشتباه دارند، باید اولیه‌ترین امکانات نیز برای داوران فراهم شود. اگر فراهم کردن زیرساخت‌های برای استفاده از VAR زمان‌بر است، چرا داوران حتی از داشتن یک سیستم ارتباط رادیویی (هدست) عاجز هستند؟ آیا نحوه صحیح ارتباط میان تیم داوری، خرید بسته تماس و ارتباط تلفنی در طول 90 دقیقه است؟

مسئولان فدراسیون فوتبال که چهار ماه است در رأس امور قرار دارند، یکی از چالش‌هایی که از ابتدا با آن مواجه بودند، مشکلات داوری بود و این مسئله را هم به خوبی می‌دانستند. هرچند مصوبه افزایش حقوق داوران در حمایت از آنها به جا و درست بود، با این حال ای کاش برای بهتر شدن قضاوت‌ها چاره‌ای هم می‌اندیشدند. با خرید امکاناتی چون هدست و برگزاری کلاس‌های توجیهی داوری. در هنگام برگزاری بازی‌های تیم ملی فرصت خوبی بود تا داوران با حضور مدرسان داوری فیفا که فرصت برگزاری آنلاین کلاس هم وجود داشت، خود را به روز کنند. ای کاش فدراسیون فوتبال فکر این مسائل را کرده بود تا این هفته‌های پایانی لیگ با حاشیه و جنجال کمتری دنبال می‌شد. مسابقات لیگ به روزهای حساس خود رسیده و ای کاش فدراسیون چاره‌ای به حال این وضعیت کند.

انتهای پیام/