شهر خبر

کسری بودجه برای اقتصاد کشور چه پیامدهای دارد؟

کدخبر: 423902
کسری بودجه و پیامدهای آن در اقتصاد کشور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کسری بودجه، پیامد‌ها و راهکار‌های  رفع  این مشکل امشب ۱۳ تیرماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سبحانیان کارشناس مسائل اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه با حجم بدهی‌های دولت ناشی از انتشار اوراق مواجه هستیم که اصل و سود آن‌ها را بودجه سال قبل می‌دهد گفت: اتفاقی که از سال‌های قبل شروع شده الان تبدیل به گوله برف بزرگ شده است که مدیریت کردن آن بسیار کار سختی است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ اصلاح ساختار بودجه و تنظیم مناسبات ابلاغ شد افزود: اتکای مصارف دولت به منابع واقعی متاسفانه در سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه اتفاق نامبارک دیگری از مهر سال گذشته رخ داد بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه بدون هماهنگی با مجلس و بدون تامین منابع و بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور به یک باره با استنباطی که از ماده ۳۰ قانون برنامه ششم داشت حقوق عده‌ای را ۵۰ درصد افزایش داد و مطالبات را به کل کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری گسترش داد و این موضوع باعث شد تا دولت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع برای مجموعه بازنشستگان کشور بگذارد و بیش از دو برابر آن را برای شاغلین در نظر بگیرد.

وی افزود: یعنی هر چه منابع داشته باشیم فقط صرف حقوق و مزایا می‌شود، که نتیجه آن کسری بودجه خواهد شد. چگونه دولت جدید از ابتدای ماه تا پایان ماه ۶۰ هزار میلیارد تومان پرداختی هزینه‌ای ناظر بر هزینه‌های ضروری و اجتناب‌ناپذیر را تامین کند که بخش اعظم آن مربوط به حقوق می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: مشکل فقط ناظر به کسری بودجه نیست بلکه ناشی از یک نابسامانی اقتصادی است و نگاه غلطی سبب شده تا کل اقتصاد ملی در مسیر پر تنش و سخت قرار گیرد، کار برای دولت بعدی راحت نیست.