شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا این محدودیت را اعمال کرد!+جزییات

اتحادیه اروپا در راستای سیاست آب و هوایی خود استفاده از بشقاب، قاشق و چنگال، ظروف نگهداری غذا و گوش پاک کن های پلاستیکی را از روز شنبه منع کرد.

اتحادیه اروپا این محدودیت را اعمال کرد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از روزنامه هلسینکی تایمز ،  ویرجینجوس سینکویچیوس کمیسر اتحادیه اروپا در امور محیط زیست، اقیانوس ها و شیلات در پیامی توئیتری نوشت: امروز روزی است که اتحادیه اروپا با بشقاب، قاشق و چنگال، نی، گوش پاک  کن، فنجان، ظروف نگهداری غذا و سبزیجات که همگی از پلی‌استایرن (پلیمر مصنوعی) و مواد پلاستیکی ساخته شده اند، خداحافظی می کند.

کمیسیون اروپا مقررات جدید درباره منع استفاده از ظروف پلاستیکی را ۳۱ مه (۱۰ خرداد) اعلام کرد. قرار بود کشورهای عضو تا سوم ژوئیه (۱۲ تیر) تضمین کنند که محصولاتی که به جای آن ها می توان از جایگزین های مقرون به صرفه غیر پلاستیک استفاده کرد دیگر در بازار اتحادیه اروپا فروخته نمی شوند.

بر اساس مقررات جدید استفاده از برخی دیگر از محصولات پلاستیکی مانند وسایل ماهگیری، کیسه های یکبار مصرف، بطری، قوطی های نوشیدنی و مواد خوراکی، بسته بندی ها، فیلترهای دخانیات، مواد بهداشتی و دستمال محدود می شود.

این مقررات جدید طبق طرحی که هدف از آن کاهش استفاده از ضایعات پلاستیکی است در اتحادیه اروپا اجرا می شود. این طرح شامل ۱۰ نوع از اقلام یکبار مصرف پلاستیکی و فیلتر سیگار است که بیشتر از همه در سواحل اتحادیه اروپا دیده می شوند.

هر ساله ۲۷ هزار تن پلاستیک وارد دریاهای اروپا می شوند که بیشتر آنها یکبار مصرف، ابزارهای ماهیگیری دور ریخته شده و ضایعات کشتی ها هستند.

به تازگی دانشمندان در گزارش اختصاصی خود در مجله علوم هشدار دادند که  راه حل جلوگیری از آلودگی ناشی از پلاستیک در اقیانوس ها و در خشکی ها توافقی جهانی است که محدودیت ها و کنترل هایی را اعمال می کند.

این گزارش خواستار دستیابی به  توافق جهانی است که کل چرخه  پلاستیک را  از استخراج مواد اولیه تا آلودگی به جا  مانده از آن را پوشش می دهد.

از دهه ۱۹۵۰ میلادی تاکنون ۸ میلیارد تن پلاستیک تولید شده است که آثار آن تقریبا در همه جا محسوس است. 

یورو نیوز درباره تصمیم جدید اتحادیه اروپا در خصوص ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف نوشت: هدف نهایی از اجرای این دستورالعمل تحقق برنامه برای ایجاد «اقتصاد چرخشی بدون زباله و بدون آلودگی» در اتحادیه اروپا است که مطابق آن قرار است تمام مواد یکبار مصرف پلاستیکی باقیمانده در این منطقه تا سال ۲۰۳۰ قابل استفاده مجدد یا بازیافت بشوند.

پلاستیک یکبار مصرف فیلتر موجود در ته سیگار نیز از مواد مخرب برای محیط زیست محسوب می‌شود. در ماده ۸ دستورالعمل اتحادیه اروپا آمده است که تولیدکنندگان دخانیات موظفند هزینه پاکسازی آلودگی‌های ناشی از ته سیگار حاوی فیلترهای پلاستیکی را پرداخت کنند.

در سپتامبر ۲۰۲۰، کنشگران ضد پلاستیک ۱۴۲ هزار ته سیگار را از خیابان‌های سراسر هلند جمع کردند.

با این که مواد پلاستیکی یکبار مصرف پزشکی نیز اثرات زیان بار قابل توجهی بر محیط زیست می‌گذارند، در دستورالعمل اتحادیه پیشنهادی برای کاهش این اثرات داده نشده است. در دوران کرونا که بعد از تصویب این دستورالعمل آغاز شد، واردات ماسک صورت به اتحادیه اروپا در مقایسه با شرایط عادی قبل از آن بیش از دو برابر شده است. این افزایش در حالی اتفاق افتاده که تولیدات خود اتحادیه اروپا نیز افزایش یافته است.