معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر کلاهبرداری‌ها برای دستیابی به رمز اول شدت گرفته است، اعلام کرد: با توجه به اینکه خیلی از افراد هنوز برای مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان از رمز دوم ثابت استفاده می‌کنند، امکان دستیابی به رمز دوم ثابت برای کلاهبرداران وجود دارد.

رمز دوم پویا یا یک‌بار مصرف رمزهایی هستند که در جریان پرداخت‌های اینترنتی و سایر پرداخت‌های بدون حضور کارت، به عنوان رمز مشتری وارد می‌شوند و مدت زمان اعتبار هر رمز ۶۰ ثانیه است که پس از آن فاقد اعتبار است و باید رمز جدیدی دریافت شود.

اجرای رمز دوم پویا یکی از طرح‌های بانک مرکزی است که از ابتدای زمستان سال ۱۳۹۸ اجرا شد و طبق آن تمامی عملیات بانکی که پیش از این از طریق رمز دوم یا همان رمز اینترنتی انجام می‌شد، دیگر با رمز قبلی قابل انجام نیست و مشتریان بانک‌ها برای استفاده از این خدمات باید از رمز دوم پویا یا یک‌بار مصرف استفاده کنند.

علاوه بر این، در سال گذشته مرحله دیگر این طرح تحت عنوان یکسان سازی پیامک‌های این نوع رمز آغاز شد که هدف آن، افزایش امنیت تراکنش‌های اینترنتی مبتنی بر رمز دوم پویا است و از این طریق، پیامک‌های رمز دوم پویا شامل اطلاعاتی چون نوع تراکنش، مبلغ تراکنش و دریافت کننده وجه است.  

با اجرای این مرحه از رمز دوم پویا، هر رمز دوم پویایی که برای شما پیامک می‌شود تنها برای یک تراکنش معتبر است و زمانی که یک تراکنش به پایان رسید اما همچنان از فرصت شما برای اعتبار رمز دوم پویا باقی مانده است، دیگر این رمز برای تراکنش دیگر معتبر نیست و باید یک رمز دوم دیگر دریافت کنید.

کلاهبرداران در کمین تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان 

با رمز دوم پویا همچنان راه کلاهبرداران باز است؟   

این روزها پیامک‌هایی به مردم ارسال می‌شود که نشان از کلاهبرداری و سواستفاده از رمز دوم دارد، در این بین از آنجا که گفته می‌شود با اجرای رمز دوم پویا میزان قابل توجهی از کلاهبرداری‌های اینترنتی از این بستر کاهش یافته است، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی به این سوال که همچنان راه کلاهبرداری از اطلاعات بانکی با وجود رمز دوم پویا وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داده است.

یاسر میرحق جو اظهار کرد: با توجه به اینکه خیلی از افراد هنوز برای مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان از رمز دوم ثابت استفاده می‌کنند (به انتخاب خودشان رمز دوم ثابت زیر ۱۰۰ هزار تومان را فعال می‌کنند) امکان دستیابی به رمز دوم ثابت برای کلاهبرداران وجود دارد اما قطعا امکان استفاده از این رمز در هر روز به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است و بیشتر از این مبلغ نمی‌توانند از حساب خارج کنند.  

وی افزود: قطعا این افراد با دریافت پیامک‌های مشکوک می‌توانند با مراجعه به شعب یا با استفاده از ابزارهای متنوع غیر حضوری در اختیار نسبت به غیر فعال کردن رمز دوم یا تغییر آن اقدام کنند.

مراقب پیامک‌های جعلی باشید!  

این مقام مسئول با بیان اینکه با رمز دوم پویا تا ۹۰ درصد جرائم و پرونده‌های فیشینگ و کلاهبرداری کاهش یافته است، گفت: بنابراین سرقت اطلاعات رمز دوم پویا برای استفاده در زمان طولانی میسر نیست اما فیشرها با هزینه‌های بسیار بالا اقداماتی در خصوص استفاده از رمزهای پویا در لحظه انجام تراکنش یعنی ۱۲۰ ثانیه می‌کردند که آن موضوع هم با عملیاتی شدن فاز سوم رمزهای پویا عملا مرتفع شده است. همچنین با ارسال پیامک متناسب با انجام تراکنش غیر حضوری در پیامک رمز دوم، مشتری از انجام تراکنش با آن رمز، مبلغ و درگاه مطمئن می‌شود.  

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلاهبرداری‌ها به سمت سواستفاده و دستیابی به رمز اول در حال شدت گرفتن است که باید آگاهی رسانی کامل در این زمینه به مشتریان صورت گیرد. از روش‌های این سواستفاده اسکیمینگ در پایانه‌های فروش و خودپردازهاست.