روسیه خواهان عادی‌سازی همکاری‌های تجاری بین‌المللی با ایران است

« ماریا زاخارووا » سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز امیدواری در خصوص احیای برجام ، بر لزوم ایجاد شرایطی برای عادی‌سازی همکاری بین‌المللی با ایران در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، و تحقیقات علمی و فناوری تأکید کرد.

سفارت روسیه در انگلیس در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، به نقل از زاخارووا در خصوص احیای برجام ابراز امیدواری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: «روسیه علاقمند است که اجرای برجام را به یک کانال پایدار و قابل پیش‌بینی بازگرداند و شرایطی برای عادی‌سازی همکاری بین‌المللی با ایران در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، تحقیقات علمی و فناوری از جمله اتم صلح‌آمیز ایجاد شود».

زاخارووا همچنین چند روز پیش ضمن اعلام این که پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات وین در خصوص احیای برجام ایجاد شده، گفت که انتظار می‌رود تا قبل از ششمین سالگرد حصول برجام در 14 ژوئیه (23 تیرماه)، مذاکرات برجام به نتیجه برسد.

وی در این خصوص گفت: «ظرف این سه ماه، هیأت‌های [طرف‌های برجام] به پیشرفت‌های محسوسی در زمینه مشخص کردن معیارها و چگونگی روند احیای برجام دست پیدا کرده‌اند.» (جزئیات بیشتر)

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.