شهرخبر
در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران مطرح شد

پیش نویس بسته پیشنهادی فعالان اقتصادی به رییسی

کدخبر: 423848
اقتصادنیوز : در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران مقرر شد تا بسته ای در دو بخش اقتصاد کلان و بخش‌های جزئی‌تر اقتصاد جمع آوری و به رییس دولت سیزدهم ارائه شود.

به گزارش اقتصادنیوز؛ بر اساس آنچه در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران مطرح شد این بسته پیشنهادی در دو بخش اقتصاد کلان و بخش‌های جزئی‌تر اقتصاد مانند صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و غیره تهیه و منتشر خواهد شد.

این بسته دو حوزه داخلی و خارجی را در بر می گیرد که در حوزه سیاست‌های داخلی مواردی از جمله «حذف قوانین مزاحم، تعامل دولت و پرهیز دستگاه‌های اجرایی از موازی کاری و صدور بخشنامه های متناقض، تامین مواد اولیه، تامین منابع مالی و بانک‌ها، مسائل حوزه کسب و کار از جمله ساماندهی واردات و صادرات، نظام مجوزدهی و حذف بوروکراسی» مدنظر قرار گرفته و در حوزه سیاست‌های خارجی « تقویت روابط تجاری، حضور در کنوانسیون‌های بین المللی و تصویب FATF، رفع چالش های حاکمیتی در زمینه تحریم‌ها، برجام» در میان مطالبات گنجانده شده است.

محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران با توجه به تغییر دولت و انتخاب رئیس جمهور جدید، اعلام دیدگاه‌های کارشناسی اتاق ایران درباره وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهای اجرایی مشخص برای حل چالش‌های موجود را اقدامی مهم برشمرد و از روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران خواست تا در تدوین بسته پیشنهادی اتاق برای دولت سیزدهم، مشارکت جدی داشته باشند.

به گفته انصاری، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات هر کدام از کمیسیون‌ها توسط دبیرخانه کمیسیون‌ها دریافت و جمع‌بندی می‌شود. بدون شک این بسته پیشنهادی با مجموعه راهکارهایی که ارائه می‌دهد قادر است در راستای حل مشکلات اقتصادی موجود دولت جدید را کمک کند.

  حل مناقشه‌های بین‌المللی

در این رابطه ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تجهیز اقتصاد ایران به ابزار و امکاناتی که در دنیا وجود دارد مانند اف ای تی اف را موضوعی مهم برشمرد و توجه دولت سیزدهم به این مسائل را خواستار شد.

حل مناقشه‌های بین‌المللی برای کاهش هزینه‌های اقتصادی و صنعتی و بالا بردن سطح قدرت رقابت ایران در بازارهای جهانی یکی دیگر از موضوعاتی بود که به اعتقاد این فعال اقتصادی باید از سوی دولت سیزدهم دنبال شود.

او خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران یکی از مهم‌ترین راهکارهای نجات اقتصاد، پذیرش سرمایه‌های خارجی است که این مهم پس از حل مناقشه‌های بین‌المللی ایران محقق می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اصلاح شاخص‌های اقتصادی، بهبود رتبه‌ ایران در شاخص‌های کسب‌وکار و هدف‌گذاری دولت در این حوزه را به عنوان یک مطالبه جدی از دولت سیزدهم مطرح کرد و با انتقاد از وضعیت بهره‌وری در ارکان مختلف اقتصاد کشور، از این دولت خواست تا به منظور ارتقای سطح بهره‌وری نیز برنامه مدون و جامعی ارائه دهد.  

تمرکز بر انعقاد معاهدات منطقه‌ای

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکار دانش‌بنیان اتاق ایران نیز در حوزه اقتصاد کلان و آنچه در این بخش باید از سوی دولت رئیسی مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اگر این دولت تنها بر چند موضوع کلی و مهم متمرکز شده و تمام توان خود را برای اصلاح این موارد به کار بگیرد، بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات امروز اقتصاد برطرف می‌شود. یکی از این موضوعات فراهم کردن زمینه انعقاد معاهدات منطقه‌ای است. برقراری ارتباط مستمر و پایدار اقتصادی با کشورهای همسایه باید در اولویت برنامه‌های اقتصادی دولت باشد.

به اعتقاد او اگرسیاست در خدمت اقتصاد قرار بگیرد و در عین حال دولت روند کوچک شدن خود را به صورت تدریجی آغاز کند، ثبات در اقتصاد و برقراری امنیت اقتصادی را در سرلوحه تصمیمات خود قرار دهد و استراتژی توسعه صنعتی را در چارچوبی منطقی، کارشناسی شده و با مشورت بخش خصوصی بنویسد، بزرگ‌ترین دستاوردهای اقتصادی را نصیب خود می‌کند.

اتاق ایران مطالبه‌گر باشد

محسن چمن‌آرا، رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران، یادآور شد: در این فرصتی که در اختیار داریم باید مطالبه‌گری کنیم. مشکلات اقتصادی هم مشخص است. بخش خصوصی هدف‌هایی را تعریف کرده و برای تحقق این اهداف، آنچه در مسیر نیاز است را شناسایی و مطالبه کند.

راهکارهای اجرایی ارائه دهیم

احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضائی و مقرراتی به منظور حفظ جایگاه و اعتبار اتاق ایران تاکید کرد: آنچه در این بسته پیشنهادی قرار می‌گیرد باید اجرایی و دقیق باشد. عملیاتی بودن برنامه‌ها و نظرات بسیار اهمیت دارد.

او تاکید بر لزوم اجرای قوانین از سوی دولت را به عنوان بک مطالبه کلی مطرح کردو گفت: متاسفانه چندین سال است که دولت‌ها اجرای قوانین را فراموش کرده‌اند.

تمرکز بر چند اولویت اقتصادی و مطالبه جدی آن

حمید عزت‌آبادی‌پور، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران توجه به واقعیت‌ها و بیان آنها را در ارائه پیشنهادها مهم دانست و تاکید کرد: اگر قرار است برنامه پیشنهادی برای دولت تهیه کنیم باید ابتدا واقعیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور را درک کرده و در این چارچوب برنامه‌های پیشنهادی خود را مطرح دهیم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بهره‌وری حمل‌ونقل را ماه‌هاست در دستورکار قرار دادیم و متوج شدیم در این حوزه مسائلی زنجیروار پشت هم قرار گرفته است و اجازه نمی‌دهند برای بهبود وضعیت اقتصادی، این حلقه‌ها را باز کنیم. بنابراین باید انتظارات خود را متناسب با واقعیت‌ها بیان کنیم.

او درادامه با نگاهی به آنچه در این نشست درباره اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی مطرح شد، گفت: در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری جدید روی نمی‌دهد چون شرایط مناسب نیست. سال‌هاست فریاد زدیم که باید دولت کوچک و بخش خصوصی پررنگ‌تر شود، نتجیه چه شد؟ هیچ.

عزت‌آبادی‌پور پیشنهاد داد: مدیران و مسئولان دولتی، بنگاه‌های اقتصادی زیرنظر خود را رها نمی‌کنند. بنابراین برای بهبود اوضاع بهتر است چند پیشنهاد خاص و با اولویت را در حوزه اقتصاد کلان ارائه دهیم و خیلی محکم اجرای آنها را دنبال کنیم.

ارتباط با همسایه‌ها بر اساس تعریف منافع مشترک، افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد و حمایت از تولیدات رقابت‌پذیر نکاتی بودند که از منظر این فعال اقتصادی باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.

تقویت اتاق ایران در اولویت برنامه‌ها باشد

افشین شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران با نگاهی متفاوت، تقویت اتاق ایران از درون با تمرکز بر قدرت اعضا را مورد توجه قرار داد. توجه بر توانمندسازی شرکت‌ها، شبکه‌سازی اعضا و شناسایی زنجیره ارزش‌های ایجاد شده توسط فعالان اقتصادی، مواردی بودند که از سوی این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید شد.

تقویت سطح هم‌گرایی و تعامل

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات اتاق ایران نیز پیشنهاد داد: شرایط عمومی سیاسی کشور را درک کنیم، متناسب با این درک، برنامه‌ریزی کنیم و هم‌گرایی بین اعضا را افزایش دهیم. مشورت و فعالیت‌های مشترک را مورد توجه قرار دهیم.

او اصلاح برخی از مواد قانون مربوط به جذب سرما‌یه‌گذاری‌های خارجی که با برخی دیگر از قوانین جاری کشور در تضاد است را خواستار شد. بر اساس اظهارات تولایی ضعف و تضادهای قانونی موجب شده سطح نارضایتی سرمایه‌گذاران خارجی از حضور در ایران بالا برود و این مسئله بازتاب ناخوشایندی در سطح جهانی به دنبال دارد.

تاکید بر فعالیت‌های پژوهشی در اتاق ایران

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تقویت نگاه پژوهشی در اتاق ایران را خواستار شد و تاکید کرد: طبق تجربه در هرکجا ایده و پیشنهاد علمی و تخصصی ارائه دهیم، پذیرفته می‌شود و اینگونه می‌توانیم جایگاه خود را بالا ببریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین تمرکز بر اعضا و قدرت اتاق به کمک تعامل را بسیار مهم داست و گف: اگر بخش خصوصی بتواند دیدگاه‌های خود را بر اساس مطالعات کارشناسی شده و علمی تهیه کرده و ارائه کند، در سطح جامعه بازتاب خواهد داشت.

در پایان نشست مقرر شد آنچه در این نشست مطرح شده و سایر نکات و ایده‌هایی ارائه خواهد شد در قالب بسته پیشنهادی جمع‌بندی و نهایی شود.