تاکید مقامات قرقیزستان و آذربایجان بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری

در چارچوب سفر رسمی هیأت وزارت خارجه قرقیزستان به آذربایجان ، «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان با «هدایت اسداف» نخست وزیر آذربایجان دیدار کرد. 

قزاق بایف از نخست وزیر به دلیل دعوت رسمی به آذربایجان تشکر کرد و سلام «الغ بیک معروف اف» نخست وزیر قرقیزستان را منتقل کرد.

طرفین در این دیدار در مورد روابط دو جانبه، سیاسی و دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه گفت و گو کردند.

توافق شد که برای پویایی در روابط دو جانبه و رسیدن به سطح جدید، کمیسیون بین دولتی تجارت و همکاری اقتصادی فعالیت خود را آغاز کند و تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی در باکو برگزار شود.

در این دیدار تأکید ویژه بر تقویت صادرات و واردات متقابل کالا و محصولات بومی دو کشور صورت گرفت.

همچنین در مورد از سرگیری پروازهای مستقیم در مسیر «باکو-بیشکک»، ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری مشترک، انتقال تجربه آذربایجانی‌ها در ایجاد منطقه آزاد تجاری، اتمام احداث پارک تفریحی، ساخت یک مدرسه متوسطه در بیشکک با کمک هزینه دولت آذربایجان، تأسیس خانه تجارت قرقیزستان در باکو  و تعامل و همکاری در زمینه تهیه واکسن‌ها علیه کووید-19 به قرقیزستان مورد بررسی قرار گرفت.

قزاق بایف ابراز علاقه کرد که قرقیزستان آماده است تا از تجربیات آذربایجان برای جذب سرمایه گذاران در تنظیم فعالیت‌های ادارات محلی، مبارزه با فساد و جنایتکاران، اصلاحات در زمینه مدیریت دولتی و سیستم قضایی استفاده کند.

در پایان این نشست، رئیس دولت آذربایجان آمادگی خود را برای دیدار از قرقیزستان در پاییز 2021 اعلام کرد.

در راستای این سفر رسمی وزیر امور خارجه قرقیزستان دیداری نیز با «صاحیه غفوروا» رئیس پارلمان ملی آذربایجان برگزار کرد.

قزاق بایف با ابراز قدردانی از دعوت آذربایجان، سلام گرم و دوستانه «تالانت مامیتوف» رئیس پارلمان قرقیزستان را به وی ابلاغ کرد.

 در همین راستا، وزیر امور خارجه قرقیزستان به نقش مهمی که پارلمان‌های دو کشور و همکاری‌‌های دو جانبه بین پارلمانی ایفا کرده‌اند ، اشاره کرد.

رئیس پارلمان آذربایجان خاطرنشان کرد که ما سعی داریم تا پایگاه‌های حقوقی و همکاری بین پارلمانی دو کشور را تقویت کنیم و پارلمان ملی آذربایجان این آمادگی را دارد تا پس از انعقاد توافقنامه‌ای مناسب،تصویب آن را انجام دهد.

غفوروا با اشاره به همکاری بین پارلمانی، بر نقش مهم فعالیت‌های گروه‌های دوستی در پارلمان‌های هر دو کشور تأکید کرد.

طرف آذربایجانی توافق کرد که همکاری بین قرقیزستان و آذربایجان باید در مرحله جدیدی از توسعه گام بردارد.

در همین راستا ، اشاره شد که گروه دوستی با قرقیزستان در پارلمان ملی آذربایجان از 14 نماینده تشکیل شده است و آنان آماده تعامل فعال با پارلمان قرقیزستان هستند.

در پایان جلسه ، قزاق بایف از رئیس پارلمان آذربایجان دعوت کرد تا در هر زمان مناسب از «بیشکک» دیدار کند.