شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایستگاه#چین#تاریخ

اولین پیاده‌روی فضایی چینی‌ها در ایستگاه خودشان انجام شد

اولین پیاده‌روی فضایی چینی‌ها در ایستگاه خودشان انجام شد

نخستین پیاده‌روی فضایی فضانوردان چینی مستقر در ایستگاه فضایی چین و دومین پیاده‌روی فضایی تاریخ این کشور ساعاتی پیش با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از scmp، تقریباً ۱۳ سال پس از انجام اولین پیاده‌روی فضایی چین، دو فضانورد چینی دومین پیاده‌روی فضایی این کشور را در فضای خارجی ایستگاه فضایی "تیانگونگ" انجام دادند.

"لیو بومینگ" اولین فضانوردی بود که صبح امروز یکشنبه ۱۳ تیر ماژول این ایستگاه فضایی را ترک کرد و سه ساعت بعد نیز "تانگ هونگبو" به او پیوست. "لیو" در همان لحظات اول، نمای خارج از ماژول را "بسیار زیبا" توصیف کرد.

طبق اعلام آژانس فضایی چین، این دو فضانورد در طول این پیاده‌روی فضایی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های مأموریت آنها بود، لباس فضایی نسل جدید خود را آزمایش کردند، تجهیزاتی را برای استفاده در ماموریت‌های آینده نصب کردند و تعدادی از کارهای فنی دیگر را انجام دادند.

این آژانس اعلام کرد که این دو فضانورد تمام وظایف تعیین شده را برای این پیاده‌روی فضایی که تقریباً ۷ ساعت طول کشید، به طور کامل و موفقیت آمیز انجام دادند و پس از آن، "لیو" و "تانگ" دوباره به درون ایستگاه فضایی بازگشتند.

انتظار می‌رود که این فضانوردان طی روزهای آینده یک پیاده‌روی فضایی دیگر نیز انجام دهند.

همانطور که اشاره شد، این پیاده‌روی فضایی اولین استفاده از لباس فضایی جدیدی به نام "فیتیان"(Feitian) بود که به معنای "پرواز" است. مدت زمان استفاده از این لباس فضانوردی جدید با پیشرفت‌های فناورانه در طراحی آن، دو برابر شده است و فضانوردان قادرند حداکثر ۸ ساعت را با ان در خارج از ماژول سپری کنند.

بازوی رباتیک ایستگاه فضایی "تیانگونگ" به طول ۱۵ متر که به عنوان هوشمندترین و پیچیده‌ترین سیستم تجیزات مداری شناخته شده است، به این دو فضانورد در انجام ماموریت خود کمک کرد.

این بازو برای کمک به فضانوردان در حرکت در فضا و صرفه‌جویی در انرژی طراحی شده است و حداکثر ظرفیت بارگیری آن ۲۵ تن است. در طول این پیاده‌روی فضایی، در حالی که "تانگ" با خزیدن در امتداد ایستگاه فضایی به مکان مورد نظر رسید، "لیو" توسط بازوی رباتیک به محل عملیات منتقل شد.

آنها موقعیت یکی از دوربین‌های پانوراما را که در خارج از ایستگاه فضایی نصب شده، تنظیم کردند تا منطقه قابل مشاهده توسط آن را گسترش دهند.

همچنین امروز ابزاری خارج از این ایستگاه نصب شد که در مأموریت‌های آینده استفاده خواهند شد. آنها همچنین فرآیندی را برای بازگشت به ماژول در شرایط اضطراری آزمایش کردند.

گفتنی است که "لیو" در اولین پیاده‌روی فضایی چین در سال ۲۰۰۸ نیز زمانی که "ژای ژیگانگ" حدود ۲۰ دقیقه در خارج از سفینه فضایی بود، نقش پشتیبان را بازی کرده بود.

"لیو" و "تانگ" به همراه فرمانده این ماموریت به نام "نی هایشنگ" در تاریخ ۱۷ ژوئن برای یک مأموریت سه ماهه به ایستگاه فضایی "تیانگونگ" رسیدند. "تیانگونگ" به معنی کاخ آسمانی به بزرگترین زیرساخت ساخته شده توسط یک کشور واحد در مدار نزدیک زمین تبدیل خواهد شد و به عنوان یک نقطه عطف و چراغ راهنما برای برنامه فضایی چین معرفی شده است.

کار ساخت ماژول اصلی این ایستگاه فضایی تازه شروع شده است، اما در ماه‌های آینده با ورود ماژول‌ها، تجهیزات و خدمه بیشتر، به سرعت رشد خواهد کرد.

همچنین گفته شده است که فضانوردان زن در مأموریت‌های آتی شرکت خواهند کرد و انتظار می‌رود ساخت و تکمیل این ایستگاه فضایی تا پایان سال آینده به پایان برسد.

این مأموریت جدیدترین گام در برنامه‌های بلند پروازانه چین است که در حال حاضر تنها کشوری است که دارای ایستگاه فضایی مخصوص خود است و آن را اداره می‌کند و با ایستگاه فضایی بین المللی که به طور مشترک توسط ایالات متحده، روسیه، اروپا، کانادا و ژاپن پشتیبانی می‌شود، رقابت خواهد کرد.

انتهای پیام