شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

معاون اسماعیل هنیه:

روابط دیرینه و مستحکمی با ایران داریم/ ارتباط خوب با حزب الله

روابط دیرینه و مستحکمی با ایران داریم/ ارتباط خوب با حزب الله

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران را دیرینه، مستحکم و مستمر خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «عربی ۲۱»، «خلیل الحیه» معاون «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنانی روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران را دیرینه، مستمر و مستحکم توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، این عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرد: روابط میان حماس و ایران طی مدت زمان گذشته کمرنگ نشده است. درحال حاضر، ما روابط مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران داریم و تلاش می‌کنیم تا این روابط را در راستای خدمت به آرمان فلسطین تقویت کنیم.

الحیه در بخش دیگری از سخنان خود به روابط جنبش حماس با حزب الله لبنان نیز اشاره کرد و گفت: ما روابط خوبی با حزب الله لبنان داریم و در جریان سفر اخیر خود به این کشور، با «سید حسن نصرالله» نیز دیدار کردیم.

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه سخنان خود به محورهای مورد بحث این جنبش با دبیرکل حزب الله لبنان اشاره کرد. در همین ارتباط، او گفت: ما در جریان دیدار با سید حسن نصرالله و دیگر شخصیت‌های لبنانی مهمترین قضایای مربوط به مسأله فلسطین را بررسی کردیم.

الحیه در ادامه یادآور شد: در دیدار با شخصیت‌های لبنانی از جمله سید حسن نصرالله درباره نتایج نبرد شمشیر قدس علیه رژیم صهیونیستی نیز گفتگو کردیم. یکی از محورهای مهم رایزنی هیأت حماس در لبنان، مسأله آوارگان فلسطینی ساکن این کشور بود.

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تصریح کرد: ما خواستار ایفای نقش سید حسن نصرالله برای دستیابی آوارگان فلسطینی ساکن اردوگاه‌های لبنانی به حقوق اجتماعی و انسانی خود شدیم.

خلیل الحیه همچنین اظهار داشت: شخصیت‌های لبنانی نیز برخورد مناسبی با ما داشتند و نسبت به مطالبات‌مان پیرامون مسأله آوارگان فلسطینی واکنش مثبت نشان دادند. پارلمان لبنان نیز اخیراً قوانینی را برای رسیدگی بیشتر به وضعیت آوارگان فلسطینی تصویب کرده است.

این عضو ارشد جنبش حماس همچنبن به روابط میان جنبش متبوعش با عربستان سعودی اشاره کرد. الحیه در همین ارتباط، تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم تا با تمامی طرف‌ها از جمله عربستان سعودی روابط خوبی داشته باشیم.

الحیه تصریح کرد: شاید در حال حاضر شاهد نوعی بی ثباتی در روابط میان جنبش مقاومت اسلامی حماس و عربستان سعودی باشیم اما دلیل این بی ثباتی رفتارهای سعودیهاست و نه جنبش حماس.

وی با اشاره به بازداشت شمار زیادی از فلسطینی‌های مقیم عربستان به اتهام ارتباط برخی از آنها با جنبش حماس و نیز دستگیری نماینده رسمی این جنبش در عربستان، گفت: ما از برادران سعودی می‌خواهیم که این پرونده اهانت آمیز پایان دهند. بازداشت‌شدگان فلسطینی در عربستان، مهمانانی بودند که هیچ آسیبی به عربستان وارد نکردند.

این مقام حماس در پایان سخنان خود نیز به مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: ما در این مذاکرات غیرمستقیم مطالبات خود را مطرح کردیم. از جمله این مطالبات می‌توان به دست کشیدن صهیونیست‌ها از تجاوزات علیه مسجدالاقصی و ساکنان قدس اشغالی اشاره کرد.