شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شهر تهران

از یک هفته قبل مشخص بود که تهران قرمز خواهد شد / کسانی که می‌توانستند محدودیت اعمال کنند ترسیدند

متخصص بیماری های عفونی گفت: شلوغی تهران با رنگ قرمز همخوانی ندارد و خستگی مردم با نگاه به وضع شهر تهران مشخص است.

از یک هفته قبل مشخص بود که تهران قرمز خواهد شد / کسانی که می‌توانستند محدودیت اعمال کنند ترسیدند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، پیام طبرسی، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: در مورد اینکه وارد پیک پنجم بیماری کرونا شده ایم یا نه نمی‌توان نظر داد، ولی بر اساس نگاه میدانی می‌توان گفت تهران وارد پیک پنجم شده به خاطر اینکه تعداد ظرفیت ورودی مراجعین بیمارستان مسیح دانشوری تا ۴۷۰ نفر افزایش یافته و این نشان دهنده شروع پیک جدید است.

وی افزود: اردیبهشت و خرداد بهترین ماه‌های سال برای انجام واکسیناسیون بود و ما این دو ماه را از دست دادیم، گرچه واکسن‌هایی که از کشورهای خارجی به کشورمان باید وارد می‌شد نیامد، اما مردم این صحبت‌ها را نمی‌پذیرند. برای مثال در سیستان و بلوچستان باید پذیرفت که این استان با یک بحران رو برو است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص اینکه آیا کسانی که دوز اول واکسن خود را خارجی دریافت کرده‌اند می‌توانند دوز دوم را ایرانی دریافت کنند، گفت: این موضوع بستگی به شرایط دارد، اما در حال حاضر کسانی که دوز اول واکسن را سینوفارم دریافت کردند بهتر است که دوز دوم را هم همان سینوفارم دریافت کنند، اما اگر واکسن سینوفارم نبود می‌توانند نمونه‌های دیگر واکسن را دریافت کنند کما اینکه در سایر نقاط دنیا هم چنین اتفاقاتی رخ داده و تصادفاً اثربخشی بهتری هم داشته است.

طبرسی، میزان اثربخشی و ایمنی زایی واکسن کووایران برکت را بالای ۸۰ درصد عنوان کرد و افزود: در خصوص فازهای اول و دوم این واکسن عوارضی مشاهده نشده و برعکس تولید آنتی بادی که خنثی کننده ویروس باشد در این واکسن بسیار خوب بوده است.

عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت تصریح کرد: اثربخشی و خنثی سازی ویروس در واکسن برکت این توانایی را دارد که گونه‌های ویروس انگلیسی و آفریقایی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به افزایش عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم دیگر ماسک نمی‌زنند و از تب سنجی در مراکز عمومی خبری نیست. برای مثال اگر سری به فرودگاه مهرآباد بزنید خواهید دید که نه کسی مسافران را با دستگاه تب سنجی می‌آزماید و نه مسافری ماسک می‌زند.

وی ادامه داد: در همه دنیا اپیدمی می‌رود بالا و وقتی پایین می‌آید دیگر بالا نمی‌رود و این بدان معنا است که مردم پس از تزریق واکسن، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و با خیال راحت به زندگی می‌پردازند اما در کشور ما که تزریق واکسن هنوز کاملاً صورت نپذیرفته نباید پروتکل‌های بهداشتی اینگونه زیر سوال برود. اینجا باید سهم نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی پررنگ‌تر باشد.

طبرسی گفت: پس از گذشت ۱۷ ماه از شیوع کرونا در کشور، تنها راه شانس و اقبال ما واکسیناسیون است زیرا مردم خسته شده اند از اینکه در خانه بمانند و خانه نشین شوند، خستگی مردم را می‌توان با نگاهی به وضع شهر تهران دریافت زیر امروز وضع قرمز اعلام شده اما تهران یکی از شلوغ ترین ایام خود را سپری کرد، از یک هفته قبل هم مشخص بود که تهران قرمز خواهد شد و هیچ محدودیتی هم گذاشته نشد کسانی که می‌توانستند محدودیت اعمال کنند ترسیدند و گفتند اگر محدودیتی اعمال کنیم شاید رعایت نشود.