شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#اقتصاد ایران#تهران

پیامدهای کرونا بر اقتصاد ایران | کمک‌های دولت ‌به خانوارها به درستی اجرایی نشد

پژوهش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۹۸ که به ترتیب رشد منفی ۸/۴ و ۷ درصد را تجربه می‌کرد و تورم ۳۱ و ۴۱ درصد را از سر گذرانده بود، در هنگامه اپیدمی کرونا آسیب جدی دیده بود به طوری که شیوع این بیماری بیش از آن نتوانست این اقتصاد ضعیف را تخریب کند.

تولید

به گزارش همشهری آنلاین، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با همکاری یک گروه پژوهشی منتخب از اقتصاددانان و پژوهشگران اقتصاد، در مطالعه‌ای علمی و تحقیقی، به بررسی پیامدهای بیماری کووید ۱۹ بر اقتصاد کشور در میان‌مدت و راهکارهایی برای دوران پساکرونا پرداخته‌است. از این طرح پژوهشی طی نشستی در اتاق تهران، رونمایی شد و به زودی نسخه نهایی آن از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران منتشر و البته در اختیار مقامات مسوول قرار خواهد گرفت.

طی نشستی که در اتاق تهران برگزار شد، نتایج اولیه طرح پژوهشی «ارزیابی آثار بیماری کووید ۱۹ بر اقتصاد کشور در میان مدت و سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با آن» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این طرح پژوهشی با محوریت معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران و همکاری مدرسه کسب‌وکار اتاق تهران، توسط گروهی از پژوهشگران منتخب با مدیریت محمد مروتی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه خاتم، صورت گرفته و در جلسه‌ای با حضور جمعی از اعضای هیات نمایندگان و فعالان اقتصادی از نتایج اولیه آن رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این بسته مطالعاتی که طی روزهای آتی نسخه نهایی آن روی سایت اتاق بازرگانی تهران قرار خواهد گرفت، وضعیت شیوع کرونا در ایران و جهان از هنگام آغاز اپیدمی این بیماری و آثار مخرب آن بر اقتصاد و کسب‌وکارها را مورد ارزیابی قرار داده و تیم پژوهشی اتاق تهران ابتدا به سراغ شوک‌های ناشی از این ویروس بر اقتصاد جهان رفته و در گام نخست، شوک چین با شیوع ویروس کرونا در این کشور را مورد ارزیابی قرار داده و در یک نمونه، افت شاخص مدیران خرید به میزان ۲۲ درصد در ماه ابتدایی سرایت این بیماری و اثرگذاری آن بر افت ۶ درصدی صادرات چین طی سال ۲۰۲۰ میلادی را بازگو می‌کند.

 شوک تقاضا و در پی آن، شوک قرنطینه از دیگر آثار مورد بررسی این تحقیق است و تیم مطالعاتی اتاق تهران در ادامه، به این تحلیل درست یافته‌اند که با آغاز و گسترش واکسیناسیون در کشورهای جهان، اقتصاد مسیر احیا را در پیش گرفته و برای استدلال خود نیز، به صعود شاخص مدیران خرید بر اساس آمار جهانی تکیه کرده‌اند.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۹۸ که به ترتیب رشد منفی ۸/۴ و ۷ درصد را تجربه می‌کرد و تورم ۳۱ و ۴۱ درصد را از سر گذرانده بود، در هنگامه اپیدمی کرونا آسیب جدی دیده بود به طوری که شیوع این بیماری بیش از آن نتوانست این اقتصاد ضعیف را تخریب کند.

در بخش دیگری از این مطالعه تحقیقی، به رشد اندک در اقتصاد کشور طی سال ۱۳۹۹ اشاره شده که به گفته پژوهشگران این طرح، افزایش نرخ ارز و به تبع آن، گشایش در صادرات برخی کالاها، تاحدودی در بروز رشد اقتصادی طی این سال کمک کرد. در این بسته مطالعاتی، تصریح شده است که افزایش شدید نرخ ارز و به دنبال آن، کاهش شدید واردات به دلیل تحریم و کرونا، در اقتصاد ایران شرایطی نزدیک به خودکفایی و نیز مزیت رقابتی برای تولید داخلی را فراهم کرده‌است، با این حال تیم پژوهشی اتاق تهران بر این باور است که در چنین شرایطی، افزایش تولید صنایع، موقتی بوده و انتظار می‌رود پس از دورانی از رشد تولید، میزان آن به سقف تقاضای داخلی نزدیک شده و متوقف شود.

همچنین در این طرح پژوهشی، به وضعیت اعطای کمک‌ها و تسهیلات دولت‌ها به خانوارها و کسب‌وکارها در طول دوران کرونا اشاره شده و کارکردهای آن در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، آنچنان که این بررسی نشان می‌دهد میزان کمک‌های دولت طی این مدت رقمی در حدود یک میلیارد یورو بوده که از صندوق توسعه ملی برداشت شده‌ و تخصیص این منابع به دلیل محدودیت‌های بروکراتیک و اجرایی به درستی صورت نگرفته است.

همچنین در این طرح پژوهشی پس از بررسی عواقب و آثار بیماری کووید ۱۹ بر اقتصاد ایران، چندین سیاست پیشنهادی در بخش‌های مختلف برای عبور از وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور در این دوران، ارائه شده که از آن جمله، توسعه انواع چارچوب‌های وثیقه‌گیری و عرضه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی است.

این طرح پژوهشی پس از گردآوری نظرات و پیشنهادهای صاحبان کسب‌وکار و تشکل‌های عضو اتاق تهران، از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران تکمیل و طی روزهای آتی از طریق سایت اتاق بازرگانی تهران در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.