شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#دولت#گفتگو#منابع#سعد حریری#تشکیل دولت

لبنان| حریری در قاهره استعفای خود را بررسی می‌کند/ سفر هیئت جریان آزاد ملی به سوریه


لبنان| حریری در قاهره استعفای خود را بررسی می‌کند/ سفر هیئت جریان آزاد ملی به سوریه

درحالی که سعد حریری به مصر رفته تا درباره تصمیم خود برای استعفا با عبدالفتاح السیسی گفتگو کند منابع جریان آزاد ملی از او خواستند تا به کشور بازگشته و مسئولیتش در تشکیل دولت را بر عهده بگیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، جریان آزاد ملی لبنان از «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور خواست تا به لبنان بازگشته و مسئولیت خود را در تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات باشد بر عهده بگیرد.

شورای سیاسی جریان آزاد ملی لبنان بعد از نشسته دوره‌ای خود با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ترس از تلاش‌های مشکوک برای بی‌ثبات کردن اوضاع لبنان و سوءاستفاده از درد و رنج مردم وجود دارد؛ همانند اتفاقی که در طرابلس می‌افتد و مردم این منطقه همانند سایر مناطق حق دارند که به برق و آب و دارو و غذا دسترسی داشته باشند و امنیت مردم نباید به خطر بیفتد.

جریان آزاد ملی لبنان همچنین نسبت به هرگونه توطئه سیاسی منطقه‌ای برای ناامن‌سازی شمال کشور و یا هر منطقه دیگری هشدار داد.

این جریان همچنین پس از بررسی سفر اخیر هیئت روسی به بیروت و تمایل مسکو برای کمک به لبنان در زمینه انرژی اعلام کرد، هر گونه طرح سرمایه گذاری بی قید و شرط که به نفع لبنان و اقتصاد آن است باید انجام بگیرد.

جریان آزاد ملی لبنان درباره موضوع انفجار بندر بیروت در 4 آگوست 2020 تاکید کرد که این جریان ضمن احترام به استقلال تحقیقات معتقد است که هدف اصلی در این تحقیقات باید این باشد که بفهمیم چه کسی این حجم از مواد منفجره را وارد کشور کرده و چه کسی از آن استفاده می‌کرد و این مواد چگونه منفجر شده است، تا عامل این جنایت مهیب شناسایی و محاکمه شود و کسانی که به ناحق دستگیر شده‌اند تبرئه گردند.

شورای سیاسی جریان آزاد ملی لبنان تصریح کرد که جرم انفجار بندر بیروت تنها مربوط به سهل انگاری در عملکرد مسئولان نیست، بلکه در عمل جنایتکارانه‌ای است که موجب کشته شدن افراد بی گناه و تخریب بخش بزرگی از پایتخت شد.

سعد حریری در ادامه سفرهای خارجی خود قرار است که به مصر رفته و با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور درباره احتمال استعفای خود از ماموریت تشکیل دولت صحبت کند. این درحالی است که مصر از جمله کشورهایی بود که به نخست‌وزیری حریری اصرار داشت و تاکنون بارها با تصمیم او برای انصراف مخالفت کرده است.

حریری فوریه گذشته در سفری به مصر با السیسی دیدار و درباره آخرین تحولات و اوضاع لبنان و منطقه گفت‌وگو کرد.

در عین حال منابع وابسته به نخست وزیر مکلف لبنان اعلام کردند که او طی 48 ساعت آینده به بیروت باز می‌گردد و در حال حاضر گزینه استعفا به شکل جدی مطرح نشده است.

سفر محرمانه هیئت جریان آزاد ملی به سوریه

از سوی دیگر منابع لبنانی گزارش دادند، از زمان ریاست جمهوری «میشل عون» در این کشور وی به همراه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی در تلاش برای بازسازی روابط میان لبنان و سوریه بر اساس اصل برابری و مشارکت بودند. به ویژه پرونده آوارگان سوری و بازگشت آنها به کشورشان که نیاز به هماهنگی عمیق میان دو کشور از طریق کانال‌های دیپلماتیک و امنیتی مشترک دارد از جمله موضوعات حائز اهمیت میان بیروت و دمشق در این سالها بوده است.

این منابع اعلام کردند که فعال شدن روابط لبنان و سوریه در دوره کنونی شتاب بیشتری پیدا کرده؛ به ویژه بعد از اینکه بشار اسد مجدداً در انتخابات ریاست جمهوری اخیر سوریه با اکثریت آرا پیروز شد و صراحتاً بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی خواستار بازگشت روابط دیپلماتیک با این کشور و ازسرگیری فعالیت سفارتخانه‌های خود در آن شده‌اند.

در همین زمینه منابع آگاه لبنانی فاش کردند که هیئتی از جریان آزاد ملی لبنان به نمایندگی از جبران باسیل هفته گذشته به شکل محرمانه به سوریه سفر کرده و به دور از پوشش رسانه‌ای و کانون توجهات نشست‌هایی با مقامات سوری برگزار کرده‌اند.

محافل ارشد سوریه در این زمینه تاکید کردند که مسئله بازگشت آوارگان سوری و آماده سازی لبنان و سوریه برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی تحت نظارت روسیه جهت بازگشت آوارگان از جمله موضوعات مورد بحث هیئت جریان آزاد ملی با مقامات سوریه بوده است.

بر اساس این گزارش دو طرف همچنین درباره تشکیل کمیته مشترک میان دو کشور و اجرای توافقنامه‌های منعقد شده میان آنها و همچنین فعال سازی توافقنامه‌ها جهت تامین منافع سوریه و لبنان و اصلاح روابط صحبت کردند.

منابع آگاه همچنین گزارش دادند که میشل عون و نمایندگان جریان آزاد ملی تمایل دارند به ترتیب سفری به سوریه انجام داده و با بشار اسد ملاقات کنند.

بر اساس این گزارش یک هیئت از جریان آزاد ملی لبنان همچنین حدود دو هفته قبل به سفارت سوریه در لبنان رفت و انتخاب بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه در دوره جدید را تبریک گفته بود .

این منابع همچنین تاکید کردند که روابط میان کاخ ریاست جمهوری لبنان و سوریه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/