شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شهرداری تهران#رفسنجانی

چرا موسسه "یاسر هاشمی" برای قرارداد با شهرداری انتخاب شد؟


چرا موسسه "یاسر هاشمی" برای قرارداد با شهرداری انتخاب شد؟

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران توضیحاتی درباره دلایل عقد قرارداد این سازمان با یاسر هاشمی رفسنجانی مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اخیراً خبری مبنی بر قرارداد 420 میلیون تومانی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با یاسر هاشمی رفسنجانی برادر رئیس کنونی شورای شهر تهران در برخی رسانه‌ها منتشر شد.

این قرارداد مربوط به اسکان همراهان بیمارانی بود که از شهرستان‌ به تهران می‌آیند اما عقد این قرارداد در روزهای پایانی فعالیت مدیریت شهری و با یکی از نزدیکان اعضای شورای شهر، شائبه‌هایی به همراه داشت.

سازماه رفاه هم توضیحاتی درباره این موضوع اعلام کرد اما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چرایی این مسئله و وضعیت همراه‌سراها در شهر تهران، با "سید مالک حسینی" مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت‌وگو کردیم. 

حسینی با اشاره به قرارداد سازمان رفاه با موسسه خیره «رها» اظهار کرد: برخی از افرادی که برای امور درمانی مجبور به حضور در تهران می‌شوند، همراهانی دارند که به دلیل طولانی بودن دوره درمان یا هزینه بالای مراجعه به مراکز اقامتی مانند هتل‌ها، در چادر مسافرتی یا با پهن کردن زیراندازی در اطراف بیمارستان، مدت حضور در تهران را سپری می‌کنند.

وی افزود: این موضوع علاوه بر اینکه عواطف شهروندان را جریحه‌دار می‌کند، سیمای مناسبی ندارد و برای همراهان خانم یا کودکان سخت و آزادهنده است؛ از این رو شهرداری تهران در سال 93 تصمیم به راه‌اندازی مراکزی تحت عنوان «همراه‌سرا» گرفت.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: در حال حاضر تعداد این مراکز 8 مورد است ( در مجاورت 7 بیمارستان)  و مجموعاً 260 تخت به صورت روزانه در اختیار همراهان بیماران قرار میگرد اما طبق آمار به 300 تخت دیگر نیاز است تا بتوانیم این مشکل را به حداقل ممکن برسانیم. 

وی افزود: یکی از رویکردهایی موجود این است که ملکی از سوی شهرداری خریداری و به این امر اختصاص داده شود که در این صورت با صرف هزینه‌ای هنگفت، نهایتا شبی 30 الی 40 نفر در آن حضور خواهند داشت، اجاره یک ساختمان نیز با هزینه‌های نیروی انسانی و دیگر هزینه‌های جانبی، سالانه رقم سنگینی بر دوش شهرداری می‌گذارد.

حسینی خاطرنشان کرد: بنابراین سیاست ما این بود که به جای تصدی‌گری یا اختصاص ملک از سوی شهرداری، خرید خدمت و مشارکت کنیم تا از ظرفیتهای موجود استفاده شود. موسسه رها که از سال گذشته پیشنهاد همکاری خود را مطرح کرده بود، دارای یک سامانه بسیار به‌روز و هوشمند است که با حداقل نیروی انسانی (سه نفر) فعالیت می‌کند. 

وی با اشاره به کارکرد سامانه مذکور گفت: این سامانه با مددکاران بیمارستان‌ها در ارتباط است؛ همراهان یک بیمار به مددکار بیمارستان اعلام می‌کنند که توان پرداخت هزینه اقامت را ندارند و آنها نیز شرایط اقتصادی آنها را بررسی و در صورت تأیید، مشخصات آنها را در سامانه درج می‌کنند؛ این سامانه نیز به‌صورت سیستماتیک مشخص می‌کند که کدام مرکز اقامتی شامل هتل، مسافرخانه و متل ظرفیت خالی دارند و همراهان بیمار می‌توانند به آن مرکز مراجعه کنند. 

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: موسسه رها توافقی با اتحادیه هتلداران تهران دارد و آنها نیز بر اساس مسئولیت اجتماعی خود تخفیف مناسبی در نظر می‌گیرند؛ در این قرارداد متوسط نرخ روزانه برای هر نفر حدود 120 هزار تومان است؛ از این رقم 70 هزار تومان را شهرداری و 50 هزار تومان را موسسه رها میپردازد بنابراین اینطور نیست که شهرداری همه هزینه را متقبل شود.

وی گفت: به عنوان مثال، اگر هزار نفر، فقط یک شب در مراکز اقامتی، حضور داشته باشد، برای شهرداری 70 میلیون تومان تمام می‌شود که این رقم نسبت به هزینه‌ای که قرار است خودمان با تجهیز مراکز مورد نظرمان انجام دهیم، بسیار پایین‌تر است. 

وی افزود: بر اساس اظهارات موسسه رها،  تعدادی نیکوکار نیز با این موسسه  همکاری دارند و بخشی از سهم 50 هزار تومانی رها را تأمین می‌کنند.

حسینی اظهار کرد: علاوه بر این، خدمت ارزنده دیگری از سوی این موسسه در این روند تعریف شده و آن هماهنگی با یکی از تاکسی‌های اینترنتی برای اختصاص یک رفت و برگشت رایگان به همراهان بیماران است همچنین اگر بین همراهان بیمار کودک هم باشد، در شرایط غیر کرونایی امکان استفاده از اماکن تفریحی نیز تعریف شده است؛ نکته‌ای که وجود دارد این است که در این روند، عزت و احترام همراهان بیمار رعایت می‌شود و در محل اقامتی بدون دغدغه دوره حضور در تهران را سپری می‌کنند. 

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: ما موسسات مختلف را بررسی کرده ایم؛ رها تنها موسسه‌ای است که فلسفه وجودی‌اش، پرداختن به این امور است؛ در سال 96 که بیمارستانی در خراسان شمالی به نام  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توسط وزارت بهداشت راه‌اندازی شد، برخی از مراجعان بیماران با این مشکل مواجه بودند از این رو مدلی که در تهران مطرح شده را در چند شهر دیگر از جمله بجنورد اجرا کردند.

وی افزود: موسساتی که پیش از این با ما همکاری داشتند با شبکه هتلداری و تاکسی اینترنتی هیچ ارتباطی نداشتند اما رها شبکه‌ای منظم، شفاف و تخصصی در این زمینه دارد و نکته دیگر اینجاست که رها موسسه ای خیریه و غیر انتفاعی است. علاوه بر این، رها اصرار داشت هزینه و صورت وضعیت هتل، بیمارستان و مشخصات فردی همراهان را به شهرداری بدهد و حساب و کتاب مالی با ما باشد اما به دلیل وجود برخی موانع اداری و برای اینکه درگیر این بروکراسی نشویم این مسئولیت را به خودشان سپردیم. 

حسینی با بیان اینکه رها یک ریال بابت این سهم 70 هزار تومانی به عنوان بالاسری دریافت نمی‌کند، گفت: هزینه اقامت به حساب مرکز اقامتی واریز می‌شود و هر ماه جزئیات کامل افرادی که از این خدمات استفاده کرده‌اند برای ما ارسال می‌شود. در واقع این امر شفاف‌ترین و کارآمدترین کاری است که می‌توانستیم درباره همراه‌سراها انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: شما فکر کنید، محل اقامتی که ارزش 10 میلیاردی دارد خریداری می کردیم تا 30 نفر را اسکان دهیم. اگر این 30 تخت در ماه به حدود 1000 نفر خدمات ارائه کنند، در مقایسه با هزینه 70 هزار تومانی که آن اشاره کردم رقم سنگینی برای شهرداری می‌شد؛ این در حالی است که در این شرایط در پروسه کارهای اداری، مددکاری و شناسایی همراهان دخیل نیستیم.

وی گفت: بنابراین علت عقد قرارداد با موسسه رها مواردی بود که به آن اشاره کردم ضمن اینکه هیچ موسسه دیگری با چنین امکاناتی وجود ندارد علاوه بر این معمولا در قراردادهایی که خدمت می‌خریم، موسسات واسط یک درصدی از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند اما در این روند فقط رها واسط امور است و هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.

حسینی اظهار کرد: بر اساس گزارش‌هایی که ما داریم سال گذشته رها خارج از قرارداد بیش از 50 هزار نفر شب خدمت ارائه کرد که عدد قابل ملاحظه ای است.

انتهای پیام/