شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاراته#تیم ملی

پورشیب: سهم‌خواهانِ همیشگی با رانت و فشار دنبال ورود به کاراته هستند؛ پیشکسوتان سکوت نکنند/ از هروی یک انتقاد دارم


پورشیب: سهم‌خواهانِ همیشگی با رانت و فشار دنبال ورود به کاراته هستند؛ پیشکسوتان سکوت نکنند/ از هروی یک انتقاد دارم

کاپیتان تیم ملی کاراته گفت: از پیشکسوتان این رشته می‌خواهم مقابل کسانی که با نفوذ، رانت و فشارهای بیرونی به دنبال ورود به کاراته هستند، سکوت نکنند.

به گزاش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ذبیح الله پورشیب نه تنها یکی از بدشانس‌ترین کاراته‌کاهای دنیا بلکه یکی از بدشانس‌ترین ورزشکاران ورزش جهان در مسیر کسب سهمیه المپیک بود. پورشیب با وجود عملکرد بسیار خوب در مسیر طولانی مسابقات کسب سهمیه المپیک، در نهایت در جایگاه دوم رنکینگ وزن 84- کیلوگرم قرار گرفت. 

جایگاهی که در شرایط طبیعی باید منجر به المپیکی شدن این ورزشکار می‌شد، اما به خاطر ترکیب اوزان 84- و 84+ کیلوگرم در رقابت‌های المپیک و قانون فدراسیون جهانی کاراته مبنی بر تنها حضور یک ورزشکار از هر کشور در نهایت از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند و سجاد گنج‌زاده دیگر قهرمان شایسته کشورمان المپیکی شد.

پورشیب کاپیتان تیم ملی کاراته حالا پس از پشت سر گذاشتن چند هفته سخت در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص مسائل مختلف صحبت کرد

که در زیر می‌خوانید:

احساس می‌کنم در حقم اجحاف شد

پورشیب در خصوص عدم حضور در المپیک، گفت: حقیقتاً  دو، سه هفته اول روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتم، اما در حال حاضر با وجود همه سختی‌ها ناچار به هضم آن هستم. شرایطی که برای من به وجود آمد، عادلانه نبود و می‌توانست خیلی بهتر از اینها باشد. در عادلانه‌ترین شرایط باید من و سجاد گنج‌زاده همزمان در المپیک شرکت می‌کردیم، چرا که المپیک جایگاه و میدان حضور بهترین‌های هر رشته است.

وی افزود: در حالی سهمیه المپیک را از دست دادم که نفر دوم رنکینگ بودم و احساس می‌کنم در حقم اجحاف شده است. هنوز مسیر کسب سهمیه المپیک برای کاراته‌کاها و غیر کاراته‌ای‌ها شفاف نیست. سوال بزرگ این است که چرا دو وزن پایین و دو وزن بالای مسابقات کاراته  در المپیک اذغام شدند؟ این شرایط ناعادلانه بود و حق تیم ما بود که با نفرات بیشتری در المپیک حضور داشته باشیم.

ذبیح‌الله پورشیب , کاراته ایران , کاراته , شهرام هروی , بهمن عسگری ,

اتفاقات در خارج از تاتامی رقم خورد

کاپیتان تیم ملی کاراته با رضایت از عملکرد خود گفت: سرم را بالا می‌گیرم، چرا که تمام تلاشم را  انجام دادم  و و عملکردم در مسیر کسب سهمیه المپیک کاملاً مشخص است. بهترین نتایج را در دو، سه سال اخیر کسب و سعی کردم زندگی، افکار و رفتارم حرفه‌ای باشد. در سالیان اخیر نسبت به گذشته خیلی حرفه‌ای‌تر رفتار کردم و خدا را شکر با وجود عدم تصور خیلی‌ها، نتایج  بسیار خوبی کسب گرفتم.

پورشیب افزود: از عملکردم در مسیر کسب سهمیه المپیک راضی‌ هستم و تقریباً در 99 درصد تورنمنت‌هایی که شرکت کردم میان 4 نفر برتر قرار گرفتم. برنامه‌ریزی مدونی برای موفقیت داشتم و خیلی حرفه‌ای فکر و تلاش کردم، اما اسیر نقص قوانین فدراسیون جهانی در خارج از تاتامی شدم که از دستم خارج بود. وظیفه‌ام جنگیدن برای کشور عزیزمان و مبارزه در تاتامی بود که نتیجه‌اش را هم گرفتم، اما وقتی یک سری چیزها خارج از تاتامی رقم می‌خورد از توان من خارج است. اتفاقاتی که باعث شد به حقم نرسم.

فدراسیون جهانی مانع حضورم در المپیک شد

وی در خصوص واکنش ورزشکاران سایر کشورها گفت: خیلی از قهرمانان بزرگ دنیا پیغام دادند و از اتفاقاتی که برای من رقم خورد، ناراحت بودند. همه امید و آرزوهای یک ورزشکار حضور در المپیک است و از لحاظ عملکرد نیز در میان منتخبین المپیکی قرار دارد، اما در نهایت به حقش نمی‌رسد که بسیار ناراحت کننده است. شرایطی که فقط برای من رقم خورد و هیچ ورزشکاری این شرایط را نداشت و قوانین فدراسیون جهانی مانع  حضوم در المپیک شد.

دارنده دو مدال برنز کاراته جهان افزود: همین قوانین باعث شده که حضور در المپیک توکیو اولین و آخرین حضور کاراته در المپیک باشد و فعلاً تا دو دوره آینده دیگر قرار به حضور کاراته در المپیک نیست. هنوز معلوم نیست در آینده دوباره شانس بازگشت کاراته به المپیک وجود داشته باشد و این روند نشان می‌دهد فدراسیون جهانی کاراته ضعف‌هایی دارد و باید درست شود.

ذبیح‌الله پورشیب , کاراته ایران , کاراته , شهرام هروی , بهمن عسگری ,

مسئولان نشان بدهند ورزشکاران را فقط برای مدال نمی‌خواهند

پورشیب در خصوص توقعات خود از مسئولان ورزش کشور گفت: هیچ وقت توقع مالی نداشتم و در تمامی این سال‌ها انگیزه‌ام افتخارآفرینی برای ایران بوده است. همیشه بعد از برد در مسابقات  طبق عادت به پرچم عزیز ایران روی سینه‌ام اشاره کردم. 15،16 سال است که این پرچم را بعد از هر پیروزی نشان می‌دهم و این برای من از هر چیزی مهمتر است. البته مسائل مالی برای ورزشکار ایجاد انگیزه خواهد کرد و  این موضوعی طبیعی است. انسان با هوا که نمی‌تواند زندگی نمی‌کند و ورزشکاران نیز جز از راه ورزش درآمد دیگری ندارند و چشم انتظار پاداش‌ هستند.

وی افزود: در این سال‌ها همه می‌دانند کشورم برای من از هر چیزی مهمتر است و تمام تلاشم خوشحالی مردم است. مسئولان نیز باید قدردان تلاش‌های بچه‌ها و کسانی که بدون حاشیه تلاش می‌کنند، باشند. قدردانی که باعث ایجاد انگیزه خواهد شد. وقتی مسئولان با توجه به شرایط برای ورزشکاران ارزش، احترام و اهمیت قائل باشند، انگیزه و روحیه ورزشکاران بالاتر خواهد رفت. مسئولان باید نشان بدهند که ورزشکاران را فقط و فقط برای مدال نمی‌خواهند و ثابت کنند به ورزشکاران بعد از مدال‌آوری بی‌توجه نخواهد شد و از آنها فاصله نمی‌گیرند.

قصد خداحافظی ندارم

دارنده مدال طلا و  برنز بازی‌های آسیایی در خصوص برنامه آینده خود و احتمال خداحافظی از میادین قهرمانی گفت: شک نکنید تا زمانی که بتوانم برای کشورم مفید باشم به تلاشم ادامه می‌دهم. سن و سال در تمامی رشته‌ها و به خصوص کاراته دیگر معنی ندارد. رافائل آقایف با 37 سال سن همچنان افتخارآفرینی می‌کند و لوئیجی بوسا نیز از لحاظ سنی از من بزرگتر است. خیلی از قهرمانان کاراته با شرایط سنی بالاتر از من در سطح اول دنیا در حال فعالیت هستند. این نشان می‌دهد که کاراته دنیا سن و سال نمی‌شناسد و تفکرات اشتباه گذشته از بین رفته است.

پورشیب افزود: در گذشته برخی در کاراته ایران جا انداخته بودند که قهرمانان بعد از سن 26 یا 27 سالگی باید کنار بروند. ورزشکاران نیز تا اسم خداحافظی می‌آمد، به راحتی کنار می‌کشیدند و در مقابل این فشارها مقاومت نمی‌کردند. خیلی از این فشارها در سالیان اخیر دیگر نبوده و فقط حواشی از طرف سهم خواهان وجود داشته است. این افراد فقط دنبال حضور در کاراته هستند. آنها از این می‌ترسند که چهره‌های فعلی به واسطه توانایی و لیاقت در کاراته ماندگار شوند.

ذبیح‌الله پورشیب , کاراته ایران , کاراته , شهرام هروی , بهمن عسگری ,

هیچ‌کس حق ندارد پشت سر بهمن عسگری بد صحبت کند

وی در خصوص از بین رفتن سهمیه المپیک عسگری به تسنیم گفت: بهمن عسگری با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام داد  به خاطر یک قصور پزشکی و اشتباه کودکانه در میان ناباوری از حضور در المپیک محروم شد. اتفاقی که برای او و کاراته ایران یک بدشانسی بزرگ بود. بهمن عسگری در سالیان اخیر توانایی‌های خود را بارها ثابت کرده و یکی از شایسته‌ترین کاراته‌کاهای دنیا و ایران است  و نیازی به دوپینگ ندارد. تمام افتخارات عسگری در مسابقات جهانی و آسیایی پاک و سالم است و همه نیز این را می‌دانند. هیچ کسی نباید در مورد عسگری بد صحبت کند و برای او حاشیه ایجاد کند. هیچ کسی حق ندارد پشت بازیکنی که سالیان سال برای کشورمان مدال‌های خوبی را کسب کرده، حرف بزند.

دارنده سه مدال طلای کومیته تیمی جهان تاکید کرد: همه انسان‌ها اشتباهاتی را انجام می‌دهند و هر اشتباهی نیز تاوانی دارد که بهمن عسگری نیز متاسفانه تاوان این اشتباه را داده است. کسی که سهمیه خود را دو سال پیش کسب کرده است هیچ وقت فکر نمی‌کرد یک اتفاق اینگونه سرنوشتش را عوض کند. قطعاً بیشتر از همه بهمن عسگری از این اتفاق ضرر کرده است و هیچ کسی نیز دوست ندارد به خودش ضربه بزند.

دنیا نایستاده تا فقط ایران نتیجه بگیرد

پورشیب عنوان کرد: جامعه کاراته باید در شرایط فعلی از تیم ملی کاراته دفاع و حمایت کند. تیم ملی در طی سالیان اخیر نتایج خوبی کسب کرده است و این نتایج شانسی نبوده است. برای کسب این موفقیت‌ها برنامه‌ریزی وجود داشته است و اتفاقات مثبتی افتاده است که این نتایج کسب شده است.  دنیا کنار نایستاده تا فقط کاراته ایران نتیجه بگیرد. ما از سه فرصت کسب سهمیه، دو سهمیه کسب کردیم، اما یکی از این سهمیه‌ها با اشتباه کودکانه از دست رفت و ما همچنان در تنها سهمیه باقی مانده شانس کسب مدال طلا را داریم.

ذبیح‌الله پورشیب , کاراته ایران , کاراته , شهرام هروی , بهمن عسگری ,

چهار، پنج نفر در کاراته سهم‌خواه هستند

وی در خصوص صحبت‌هایش در مجمع عمومی فدراسیون گفت: چهار، پنج نفر در کاراته سهم‌خواه و سالیان سال است که به دنبال سهم خود هستند. نباید در این شرایط سکوت کنیم و از پیشکسوتان کاراته توقع کمک دارم. پیشکسوتانی که همیشه منتقد بعضی از این آدم‌ها و حواشی ایجاد شده از سمت آنها بودند، باید مقابل این افراد بایستند. طباطبایی و هروی از زمانی که در کاراته هستند بهترین نتایج را کسب کردند و دیگر باید چه کاری انجام بدهند. طباطبایی انسان پاک و سالمی است و نباید گناهش این باشد که خیانت نمی‌کند. به عنوان کاپیتان تیم ملی از روسای هیئت‌ها توقع دارم از فدراسیون حمایت کنند. آنها نباید اسیر حواشی عده‌ای شوند که در بیرون برای نابودی کاراته در حال طراحی هستند.

کاپیتان تیم ملی عنوان کرد: دلیل این همه هجمه از سمت برخی افراد را نمی‌دانم. قطعاً برخی کارهای طباطبایی جای نقد و بررسی و ضعف‌هایی نیز وجود دارد، اما بسیاری از این ضعف‌ها در فدراسیون‌های دیگر دیده نمی‌شود. برای اولین بار در تاریخ کاراته شرایطی فراهم شده که این رشته هیچ بدهی نداشته باشد و این موضوع را وزارت ورزش تایید کرده است. این در حالی است که در مسیر کسب سهمیه المپیک اعزام‌های زیادی انجام شده است و به خاطر کرونا نیز در دو سال اخیر کاراته هیچ درآمدی از لیگ نداشته است. این عملکرد نشان می‌دهد که طباطبایی سالم است و این نباید گناهش باشد. اگر طباطبایی سکوت می‌کند به خاطر این است که انسان شریفی است و حرمت‌ها را حفظ می‌کند.

ذبیح‌الله پورشیب , کاراته ایران , کاراته , شهرام هروی , بهمن عسگری ,

هروی بیشترین نقش را در موفقیت‌های کاراته ایران داشته است

وی در خصوص انتقادات به هروی  و اینکه برخی منتقدان اعتقاد دارند بازیکن تیم ملی زیر نظر هر مربی همین نتایج را کسب می‌کردند، گفت: این صبحت‌ها را اصلاً قبول ندارم. سال‌های زیادی است که در تیم ملی هستم و با مربیان زیادی کار کردم. با تمام احترام برای همه مربیان تیم ملی که من از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم، هروی در 6 سال اخیر با تیم ملی بهترین نتایج تاریخ کاراته را کسب کرده است. سه دوره قهرمانی آسیا و سه دوره قهرمانی جهان اتفاقی نیست. هر مربی از لحاظ فنی نقاط قوت و ضعفی دارد و این نیز طبیعی است، اما وقتی این نتایج کسب شده است و تیم ملی و بازیکنان کمترین حاشیه را داشته است یعنی هروی در کارش موفق بوده است.

پورشیب در ادامه به تسنیم گفت: به واسطه موفقیت‌های کاراته در حال حاضر مربیان ایرانی به عنوان لژیونر در کشورهای دیگر در حال مربیگری هستند و این اتفاق شانسی نیست. تمام مربیان ایران از لحاظ فنی فوق‌العاده و عالی هستند. هروی در 6 سال گذشته با تمهیداتی که انجام داده است و با برگزاری مسابقات قهرمانی کشور، انتخابی تیم ملی، مسابقات انتخابی درون اردویی تلاش کرده تا تیم ملی به بهترین شکل بسته شود و بهترین نتایج حاصل شود. قطعاً فدراسیون کمک کرده است، اما صد در صد هروی بیشترین نقش را در موفقیت‌های کاراته ایران در سالیان اخیر داشته است.

سخت‌ترین شرایط همیشه برای بزرگترهای تیم ملی بوده است

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود هروی هوای بازیکنان قدیمی و بزرگترهای تیم ملی را بیشتر دارد، گفت: به هیچ عنوان این حرف‌ها درست نیست. هروی همیشه سخت‌ترین شرایط را برای بزرگترهای تیم ملی گذاشته است و همه این را می‌دانند. در آخرین انتخابی تیم ملی، من، مهدی‌زاده، عسگری و گنج‌زاده حضور پیدا کردیم و هیچ تفاوتی برای ما قائل نشد. او همیشه تاکید کرده که نتایج بازیکنان در تورنمنت‌ها مدنظر کادرفنی است و هر کسی در چند تورنمنت بهترین نتیجه را در مقایسه با حریف مستقیم خود بگیرد به عضویت تیم ملی در خواهد آمد.

ملی‌پوش کاراته ایران افزود: هروی در این سال‌ها از بازیکنان 18 تا 34، 35 ساله را به تیم ملی دعوت و به آنها شانس حضور در مسابقات بین‌المللی را داده است. به عنوان بزرگتر تیم ملی از هروی یک انتقاد و گلایه دارم که چرا همیشه سکوت می‌کند و جواب نمی‌دهد. زمان‌هایی نیاز است تا جواب برخی منتقدان که خیلی نامهربانانه اذهان عمومی و افکار جامعه کاراته را  خراب می‌کنند، داده شود.

ذبیح‌الله پورشیب , کاراته ایران , کاراته , شهرام هروی , بهمن عسگری ,

روسای گذشته فدراسیون کاراته اسیر دسیسه و برنامه‌های سهم خواهان شدند

وی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان اعتقاد دارند باید کادرفنی تیم ملی بعد از المپیک تغییر کند، گفت: ابتدا باید از تیم اعزامی به المپیک حمایت کنیم، اما وقتی تنها یک نفر به توکیو می‌رود، چرا باید به دنبال این باشیم که هروی بعد از المپیک باشد یا نباشد؟ کارنامه هروی کاملاً مشخص است و در 6 مسابقه متوالی قهرمانی آسیا و جهان موفق به کسب قهرمانی شده است. تمام کشورهای دنیا در این 6 سال و قبل از المپیک برای موفقیت‌های کاراته ایران کنار نکشیدند  و همه دنبال قهرمانی و زمین زدن تیم ایران بودند، اما نتوانستند و ما قدرتمند بودیم.

پورشیب تاکید کرد: از پیشکسوتان کاراته توقع حمایت دارم و از آنها می‌خواهم مقابل کسانی که با نفوذ، رانت و فشارهای بیرونی به دنبال ورود به کاراته هستند، سکوت نکنند. این افراد کسانی هستند که عملکردشان در کاراته مشخص است و ما دیگر نمی‌خواهیم شاهد حضورشان در این رشته باشیم. تمام روسای فدراسیون‌هایی که در سالیان اخیر خواستند در کاراته کار کنند، اسیر دسیسه‌ها و برنامه‌های این افراد شدند. پشت این دسیسه‌ها نیز دو، سه نفر به اضافه چند بچه هستند که فقط می‌خواهند باشند. همه جامعه کاراته می‌دانند حواشی از کجا وار می‌شود. افرادی که سهم خواه هستند و اگر در کاراته باشند صدایشان در نخواهد آمد و در حال حاضر نیز در حال برنامه‌ریزی در پشت صحنه هستند.

ذبیح‌الله پورشیب , کاراته ایران , کاراته , شهرام هروی , بهمن عسگری ,

نیاز باشد به گنج‌زاده کمک خواهم کرد

پورشیب در خصوص اینکه در صورت نیاز حاضر به کمک به گنج‌زاده خواهد بود، به تسنیم گفت: صد در صد اگر نیاز باشد به سجاد کمک خواهم کرد. من در بدترین شرایط روحی و به خاطر خواسته هروی در فرانسه کنار مهدی‌زاده بودم تا بتوانم شاید کوچکترین کمکی به او کنم. واقعاً هفته سخت و وحشتناکی را در پاریس پشت سر گذاشتم، چرا که همه در حال تلاش برای کسب سهمیه بودند و من دیگر امیدی نداشتم، اما به خاطر اینکه شاید حضور من روحیه‌ و انگیزه‌ای برای مهدی‌زاده باشد، در کنارش حاضر شدم. متاسفانه فشار و استرس زیادی روی مهدی‌زاده بود و همین باعث شد نتواند توانایی‌های خود را نشان بدهد. از زمان حضور در تیم ملی تلاش کردم نه تنها به سجاد بلکه به همه بچه‌ها  مانند یک برادر کمک کنم.


انتهای پیام/