به گزارش برنا از تارنمای فرانس انفو؛ با اینکه این بیانیه سنگ بنای تشکیل ائتلاف آینده گروه‌ها و احزاب راست افراطی اروپایی به شمار می‌رود، اما هنوز پرسش‌های مهم حل نشده‌ای باقی مانده و چند گروه راست افراطی به ویژه در آلمان و رومانی از پیوستن به این ائتلاف خودداری کرده‌اند.     

مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی "اجتماع ملی" فرانسه، از ۱۵ امضا کننده نخست این بیانیه مشترک برای تشکیل ائتلاف بزرگ نمایندگان احزاب و گروه‌های راست افراطی در پارلمان اروپایی با هدف اجرای اصلاحات در اروپا بود. برخی دیگر امضا کنندگان این بیانیه ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، متئو سالوینی از لیگ ایتالیا، یاروسلاو کاژینسکی رهبر حزب عدالت و قانون لهستان، سانتیاگو اباسکال از گروه فوکس اسپانیا و جیورجیا ملونی از جنبش نئوفاشیست برادران ایتالیا هستند.    

این بیانیه با انتقاد از اهداف بلندپروازانه اتحادیه اروپا برای ایجاد کشوری فدرال، گفته که این تلاش‌ها به صورت گریزناپذیری نیروی مردم را به منزله قلب طپنده تمدن این قاره، از دست خواهد داد.   

جناح راست افراطی فرانسه به منزله مطرح کننده اصلی این پیشنهاد، در انتخابات منطقه‌ای و محلی ۲ مرحله‌ای اخیر این کشور شکست سختی خورد.   

به نوشته روزنامه فرانسوی لوفیگارو، دومین دور انتخابات منطقه‌ای فرانسه روز گذشته (۲۷ ژوئن/ششم تیر) در حالی برگزار شد که عدم مشارکت گسترده فرانسوی‌ها باز هم رکورد زد و به ۶۶ درصد رسید. همچنین در این انتخابات، شکست بزرگی برای حزب "جمهوری به پیش" به رهبری امانوئل مکرون و حزب راست افراطی "اجتماع ملی" به رهبری لوپن رقم خورد.   

پس از برگزاری دور دوم انتخابات منطقه‌ای فرانسه، اگر چه به دلیل عدم استقبال فرانسوی‌ها از این انتخابات، هنوز رمز و راز و معمای رقابت احزاب سیاسی در هاله‌ای از ابهام باقی مانده، اما چهره پازل سیاسی این کشور را ۱۰ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری تا حدی نمایان کرده؛ چرا که مساله دوئل انتخاباتی مکرون و لوپن، برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها بعید به نظر می‌رسد.   

روزنامه فرانسوی لوپریزین نیز نوشته است که پس از مشارکت ۳۲ درصدی شهروندان در دور نخست انتخابات منطقه‌ای در یکشنبه گذشته، با وجود تلاش‌ها و فراخوان‌های متعدد سیاستمداران این کشور برای برانگیختن فرانسوی‌ها به رای دادن، باز هم میزان مشارکت همگانی در دور دوم این انتخابات ۳۴ درصد اعلام شد.