شهر خبر

استراتژی آمریکا در منطقه خلق بحران و مدیریت بحران است

کابل

پژوهشگر و استاد دانشگاه کابل در همایش سوگ سروده های دشت برچی، یادبود غنچگان افغانستان و نقد حقوق بشر آمریکایی گفت: استراتژی آمریکا در منطقه خلق بحران و مدیریت بحران بوده است.

به گزارش مشرق، دکتر عصمت الهی؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه کابل در همایش سوگ سروده های دشت برچی، یادبود غنچگان افغانستان و نقد حقوق بشر آمریکایی که به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی عصر پنج شنبه در مشهد برگزار شد، گفت: استراتژی آمریکا در منطقه همواره خلق بحران و مدیریت بحران بوده است آن ها بعد از شکست از انقلاب اسلامی ایران بنا را بر ناامن سازی منطقه قرار دادند، وعده ثبات می دادند ولی هیچ وقت به آن عمل نکردند.

در این مراسم که در مرکز نمایشگاه ها و همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد، دکتر عصمت الهی در ابتدا خطاب به شهدای مکتب سید الشهدای کابل گفت: واقعا به کدامین گناه کشته شدید، گناه شما چه بود، درس می خواندید، کسب علم می کردید، حضور در مدرسه سید الشهدا داشتید، چه کسی شما را کشت، دستور قتل شما را چه کسی داد، چه کسی پاسخگو است، شما خود را مسلمان می دانید فرزندان مسلمان را می کشید روز قیامت چه پاسخی خواهید داشت.

 پژوهشگر و استاد دانشگاه کابل با اشاره به موضوع نقد بر حقوق بشر امریکایی، گفت: این موضوع بسیار مهم است، مسئله حقوق بشر امریکایی که به عنوان یک گفتمان جهانی دنیا را فریب داد از اعلامیه استقلال آمریکا آغاز شد و تا میثاق های بین المللی که آمریکا بر همه روند های آن سلطه داشته، ادامه داشته است. این موضوع بسیار مهم و برای ما افغان ها اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که امریکا ۴۰ سال در افغانستان حضور یافته است و پس از شکست در برابر انقلاب اسلامی نخواسته است که منطقه را ترک کند.

وی افزود: آمریکا مهم ترین موقعیت مکانی منطقه را مقر خود قرار داد و به بهانه کمک به مجاهدین در افغانستان حضور یافت و در دو دوره ۲۰ ساله در افغانستان نقش بازی کرد.

مسئله حقوق بشر آمریکایی از مسائل بسیار پیچیده و حساس است و امام راحل چه خوب تشخیص دادند که امریکا شیطان بزرگ است از وقتی که ایشان این جمله را گفتند هر روز به خصوص برای ما افغان ها معنای آن بیشتر آشکار می شود. از وقتی که آمریکا وارد افغانستان شد پیچیدگی ها و آلودگی ها آغاز شد.

حقوق بشر آمریکایی در دو مقیاس جهانی و کشور افغانستان قابل بررسی است. در مقیاس جهانی وقتی به ژاپن حمله کرد با دو بمب اتمی در فاصله ۳ روز ۲۰۰ هزار نفر را کشت. در ویتنام، عراق، سوریه جنایاتی را مرتکب شد و با حمله به هواپیمای ایرباس ایرانی ۲۹۰ ایرانی را یکجا به شهادت رساند.

عصمت الهی گفت : این مدت امریکا استراتژی خلق بحران و مدیریت بحران را داشت و بعد از شکست از انقلاب اسلامی بنا را بر ناامن سازی منطقه قرار داد اما در ۲۰ سال دوم پس از اجلاس بن باز استراتژی بحران در دستور کار آمریکا بود در این اجلاس قدرت سیاسی را به چهار گروه سیاسی تقسیم کردند تا هیچ وقت حکومت باثبات به وجود نیاید و در آن اجلاس نیز وعده ثبات دادند ولی هیچ وقت به آن عمل نکردند.

آمریکایی ها اجلاس کابل را با حضور جامعه ملل سارماندهی کردند و وعده دادند ولی باز به هیچکدام عمل نکردند. می توانستند امنیت ایجاد کنند اما بنایشان بر این نبود.

نخبگان می خواهم برای بیرون رفت از این وضع پای کار بیایند. خروج آمریکا از منطقه گام مثبتی است انشاء الله که از دست آمریکای جنایتکار نجات پیدا کنیم و شاهد شکست های بیشتر آن ها باشیم.