شهر خبر

روغن‌های زیتون خارجی با این ترکیبات را مصرف نکنید!

رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان گفت: این روغن دارای ترکیبات پومیس به هیچ وجه مناسب مصارف خوراکی نیست.

روغن‌های زیتون خارجی با این ترکیبات را مصرف نکنید!

به گزارش منیبان؛ غلامرضا مندل زاده، رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان با بیان اینکه روغن زیتون در انواع فرابکر، بکر و تصفیه شده برای مصارف خوراکی عرضه می‌شود، گفت: این روغن دارای ترکیبات پومیس به هیچ وجه مناسب مصارف خوراکی نیست.

او افزود: طرز تهیه این روغن به این صورت است که باقی‌مانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می‌کنند و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) به فروش می‌رسانند که باید تنها مصرف صنعتی داشته باشد.

مندل زاده با بیان اینکه از نظر ضوابط سازمان ملی استاندارد روغن زیتون با ترکیبات پومیس غیرقابل مصرف خوراکی است، افزود: مصرف‌کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فرآورده آگاه باشند و درهر بسته‌بندی که به یکی از نام‌های یاد شده برخورد کردند از خرید آن خودداری کنند و موضوع را به اداره کل استاندارد خوزستان جهت اعمال قانون اطلاع دهند.

رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان اظهار داشت: روغن تفاله زیتون (pmace) به علت آلوده بودن به بنزوآلفاپیرن، مونوکلوروپروپان دی ال‌ها و هیدروکربن‌های حلقوی، سرطان زا بوده و بر روی رشته اعصاب و سایر ارگان‌های بدن تاثیر نامطلوب دارد.

بیشتر روغن‌های زیتون در بازارهای استان به صورت قاچاق یا در پوشش کالای ته لنجی وارد کشورمی‌شود.