شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#فوتبال#لیگ قهرمانان آسیا

افاضلی:

آیا در آسیا هم برای پرسپولیس مهندسی می‌شود؟

افاضلی: آیا در آسیا هم برای پرسپولیس مهندسی می‌شود؟/ماجرای امثال ویلموتس نباشد پول برای تکنولوژی خواهیم داشت

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: آیا در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که پرسپولیس در آن موفق بوده هم بازی‌ها مهندسی شده است؟

به گزارش مشرق، هومن افاضلی درباره اینکه  برخی تیم‌های لیگ برتری در هفته‌های اخیر بارها از کلید واژه‌هایی مثل برابری، عدالت و ... در قیاس بازی‌های‌شان با تیم پرسپولیس استفاده کرده‌اند اظهار داشت: یک سوال می‌پرسم، آیا در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که پرسپولیس در آن موفق بوده هم بازی‌ها مهندسی شده است؟ مقداری باید صحبت‌ها از  جو هواداری فاصله گرفته و  کارشناسی باشد. این مباحث کارشناسی نیست. مربیان هم زیر فشار دوست دارند چیزهایی بگویند اما واقعیت این است پرسپولیس هم مثل تمام تیم‌های دیگر از اشتباهات داوری سود برده و ضرر هم کرده است.

وی افزود: من سال گذشته سرمربی پارس جنوبی بودم. در آن زمان حتی یک پنالتی هم در طول فصل برای این تیم گرفته نشده بود. وقتی پارس جنوبی در رتبه یازدهم بود از این تیم به ماشین‌سازی رفتم که 8 ماه نبرده و از 10 مسابقه آخرش فقط 2 امتیاز گرفته بود. در ماشین‌سازی هم چنین صحبت‌هایی می‌کردند اما بازی اول مان مقابل ذوب‌آهن اتفاق برعکسی افتاد.

سرمربی سابق تیم‌های پارس‌جنوبی و ماشین‌سازی اضافه کرد: پس از آن بازی مهیج و پرگل که با برتری چهار بر سه ماشین‌سازی تمام شد، تیم حریف اعتقاد داشت داور اشتباهات زیادی داشته و حق ذوب‌آهن را خورده است. پس از تماشای فیلم‌ها مشخص شد داور بیچاره فقط یک اشتباه کرده است. ذوب‌آهن در آن زمان می‌گفت از مسابقات کنار می‌کشیم و فلان و فلان اما در دیدارهای بعدی ماشین‌سازی اشتباهات زیادی علیه ما شد. آفساید را نگرفتند و گل خوردیم. این اشتباهات برای همه تیم‌ها است.

افاضلی خاطرنشان کرد:  در برخی مسابقات حق تیمی تضییع می‌شود و در برخی بازی‌ها هم بیشتر از آنچه باید به آن تیم داده شده و اشتباه به سودش است. اینکه بگوییم اشتباهات داوری سازمان‌یافته است، درست نیست و در کل اینگونه سازماندهی کردن در کشور ما کار خیلی سختی است زیرا فاکتورهای زیادی وجود دارد که می‌توان مسائل را با هم تطبیق داد. وزارت ورزش مالک استقلال و پرسپولیس است و وزارت صنایع 6، 7 تیم دارد. در این وضعیت چگونه می‌توان حرف از مهندسی و سازماندهی شدن مسابقات زد؟

وی تصریح کرد: وقتی چنین صحبتی می‌کنید باید مدارکی هم داشته باشید.  اگر هر چه در ذهن‌مان می‌رسد بدون آنکه سند و مدرکی داشته باشیم، بگوییم فقط موضوع را به بحثی تبدیل می‌کند که در ذهن مردم می‌نشیند و در کشورهای دیگر برای اینگونه حرف‌ها تنبیهات بسیار سختی وجود دارد. اگر به من بگویند در فوتبال شرط‌بندی وجود دارد می‌گویم دست کم برای آن در لیگ‌های پایین مدارکی وجود دارد و اگر به این بحث ورود کنیم فوتبال‌مان نجات خواهد یافت. به جای اینکه بگوییم همه می‌خواهند یک تیم قهرمان شود، به بحث شرط‌بندی ورود کنیم.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره اینکه بهتر نیست در شرایط فعلی که امکان استفاده از سیستم VAR در فوتبال ایران وجود ندارد از سیستم آفلاین برای کمک به داوران استفاده شود، عنوان کرد: برای اینکه بخواهیم میزبان رقابت‌های انتخابی جام جهانی شویم باید سیستم VAR داشته باشیم در غیر اینصورت به ما میزبانی نمی‌دهند. استفاده از تکنولوژی‌های داوری در فوتبال دنیا روتین شده و ما هم برای عقب نماندن فکری کنیم. با عقب ماندن از قافله خیلی چیزها را از دست می‌دهیم و با این همه استعداد و پتانسیل به یک کشور درجه دو تبدیل می‌شویم.

افاضلی تصریح کرد: در برخی کشورهای اروپایی بیش از ده سال است از تکنولوژی خط دروازه استفاده می‌شود و از حدود چهار سال قبل هم کشورهای مختلف به سیستم VAR مجهز شده اند. در زمینه تکنولوژی گذشت چهار سال مانند گذشت 20 سال در صنایع معمولی است. به همین دلیل اگر خودمان را به روز نکنیم، عقب می‌مانیم.

وی اضافه کرد: البته اگر قراردادها را به شکلی ببندیم که مثل ماجرای ویلموتس نشود، پول برای ما می‌ماند تا از تکنولوژی استفاده کنیم. به تازگی هم شنیده‌ام عزیزی خادم گفته پول ویلموتس را نمی‌دهم. وی حق دارد ناراحت باشد زیرا وارث فدراسیونی شده که هزار مشکل دارد اما فیفا قرارداد ویلموتس را از پولی که در این نهاد داریم کسر می‌کند.

مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان ادامه داد: فدراسیون دوست ندارد این مبلغ را پرداخت کند اما دست ما نیست. به هر حال این فاجعه اتفاق افتاده اما باید بگویم از این مسائل خیلی جاها رخ می‌دهد و درست نیست فقط فوتبال را خراب کنیم. در جاهای دیگر هم از این قراردادها بسته می شود که کسی به آن ورود نکرده اما به این دلیل که مردم فوتبال را دوست دارند، بلاگردان مسائل دیگر شده است. امیدوارم چنین اتفاقاتی نه فقط در فوتبال بلکه در جای دیگر هم نیفتد.

منبع: فارس