شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#رئیس جمهور

روسیه: خروج آمریکا از افغانستان نباید منجر به اعزام دوباره نیرو در منطقه شود


روسیه: خروج آمریکا از افغانستان نباید منجر به اعزام دوباره نیرو در منطقه شود

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان تاکید کرد که آمریکا نباید پس از خروج نظامیانش از افغانستان به اعزام نیرو و ایجاد پایگاه در منطقه اقدام کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفت که خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نباید به اعزام دوباره نظامیان این کشور به منطقه و ایجاد پایگاه در آسیای مرکزی و همسایگی با ایران شود.

کابلوف به «اسپوتنیک» گفت: این روند نمی‌تواند و نباید به اعزام مجدد تاسیسات زیربنایی نظامی آمریکا و ناتو به کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران، بویژه آسیای مرکزی منجر شود.

وی افزود که روسیه پیش از این نیز در سطوح مختلف مخالفتش را با اعزام مجدد نیرو و ایجاد پایگاه آمریکا در منطقه با طرف آمریکایی در جریان گذاشته است ابراز امیدواری کرد که این درخواست‌ها شنیده شود.

نماینده ویژه پوتین پیش از این نیز گزارش‌ها مبنی بر احتمال ایجاد پایگاه‌های آمریکا در خاک  تاجیکستان و ازبکستان را رد کرده بود.

کابلوف به «ایزوستیا» گفته بود: تماس‌های ما با شرکای تاجیک و ازبک نشان می‌دهد که تاکنون هیچ درخواست رسمی از سوی آمریکا درباره ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک این کشورها صورت نگرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: تاجیکستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است و چنین تصمیم‌هایی باید توسط این سازمان تایید شود، همچنان ازبکستان با روسیه مشارکت استراتژیک دارد و علاوه بر این تاشکند قانونی را تصویب کرده که ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک ازبکستان را ممنوع می‌کند.

انتهای پیام/.