شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیستان#سیستان و بلوچستان

اسماعیل حسین زهی در گفت‌وگو با سلام نو:

وضعیت سیستان و بلوچستان از هند هم بدتر است / بسیاری از شهرستان‌ها وضعیت قرمز را هم رد کرده‌اند

اسماعیل حسین زهی با بحرانی توصیف کردن اوضاع سیستان و بلوچستان گفت: ما انتظار داریم که اقدام ملی برای کمک به وضعیت استان شود چون در صورت کمک نشدن شرایط می‌تواند به دیگر نقاط کشور تسریع پیدا کند.

وضعیت سیستان و بلوچستان از هند هم بدتر است / بسیاری از شهرستان‌ها وضعیت قرمز را هم رد کرده‌اند

 سلام نو سرویس اجتماعی: فاجعه انسانی؛ این توصیفی است که از وضعیت این روزهای سیستان و بلوچستان می‌شود، استانی که با سونامی موج پنجم کرونا درگیر است و بیمارستان‌هایش از بیمار و قبرستان‌هایش از پیکرهای بی‌جان پر شده است.

«ما اکنون بیشتر از روزی ۱۰۰۰ ابتلا داریم، در سیستان و بلوچستانی که سفید بود.» این توصیف معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار از میزان مبتلایان کرونا در روزهای اخیر است.

مشکل اساسی سیستان و بلوچستان را می‌توان کمبود امکانات پزشکی آن دانست. پیش از این ملک فاضلی، رییس مجمع نمایندگان این استان، در گفت‌وگو با سلام نو از صفر بودن امکانات پایه پزشکی در این استان حرف زد و یکی از دلایل بالای بودن میزان قربانیان را همین کمبود امکانات دانست.

مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان نیز اخیرا هشدار داده که اگر به سیستان و بلوچستان «همچون تهران» نگاه نشود، «سونامی مرگ از سیستان و بلوچستان به سراغ کل ایران می‌آید».

اسماعیل حسین زهی:

وضعیت سیستان و بلوچستان از هند هم بدتر است

اسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد و کورین در مجلس در گفت‌وگو با سلام نو وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان را سیاه توصیف کرد و گفت: اکنون وضعیت استان از هند هم بدتر شده است.

وضعیت سیستان و بلوچستان از هند هم بدتر است / بسیاری از شهرستان‌ها وضعیت قرمز را هم رد کرده‌اند

وی با واقعی توصیف کردن گزاش‌های رسانه‌ای از سیستان و بلوچستان گفت: ما قبلا هم اخطار داده بودیم، به خصوص آقای دکتر شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در اردیبهشت مکاتبه‌ای در این زمینه با ریاست جمهوری داشتند و هشدار دادند که فکری به حال مرزهای پاکستان و افغانستان به ویژه در زمینه ورود زائران و البته مهاجران غیرقانونی افغان بکنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: با این همه متاسفانه امروز بسیاری از شهرستان‌ها وضعیت قرمز را هم رد کرده‌اند و بیمارستان‌ها پر شده و کار از دست استان خارج شده و به دلیل عدم مدیریت توان پزشکی استان هم دیگر به پایان رسیده است.

وی با بحرانی توصیف کردن اوضاع سیستان و بلوچستان گفت: ما انتظار داریم که اقدام ملی برای کمک به وضعیت استان شود چون در صورت کمک نشدن شرایط می‌تواند به دیگر نقاط کشور تسریع پیدا کند.

سیستان و بلوچستان در بحران؛ مسئولان غرق حاشیه

در حالی که اوضاع سیستان و بلوچستان هر لحظه وخیم‌تر می‌شود مسئولین مرتبط درگیر حواشی بی‌فایده‌ای هستند که برای این استان ماسک و دارو نمی‌شود. تنها در یک نمونه استاندار سیستان و بلوچستان درگیر این است که وقتی دوربین تلویزیون در محلی حضور دارد خود را در کنار معاون وزیر بهداشت در قاب جا کند و بعد هم که این اتفاق نمی‌افتد با خبرنگار درگیر شود.

البته این فقط استاندار سیستان و بلوچستان نیست که درگیر حواشی است. وزیر بهداشت و معاونانش نیز در هفته‌های گذشته بیشتر درگیر فحاشی به منتقدان سیستم واکسیناسیون و وعده‌ها بزرگ دادن بودند و تنها حالا که اوضاع استان از قرمز هم رد شده یادشان افتاده است که تیم‌های واکنش سریع را به سیستان و بلوچستان بفرستند.

باید از سعید نمکی پرسید که واکسنی که قرار بود اردیبهشت برسد چرا هنوز در میانه تیر هم از راه نرسیده؟ چرا به جای به ثمر رسیدن یک یا دو پروژه واکسن امروز با لیستی بلند بالا از واکسن‌های در حال ساخت مواچه هستیم که هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند؟ چرا به فکر واردات جدی‌تر واکسن نبودید؟ چرا در حالی که اروپا مسابقات فوتبال را با تماشاگر برگزار می‌کنند ایرانیان همچنان باید زیر سایه کرونا زندگی کنند؟

این پرسش‌ها احتمالا مانند تمام چند ماه گذشته بی‌پاسخ باقی می‌ماند و ما چاره‌ای جز تماشای تصویر آخر زمانی کرونا در سیستان بلوچستان نداریم، استانی که مردمش حتی اگر بخواهند هم توان و امکانات رعایت نکات بهداشتی را ندارند؛ نه ماسک کافی، نه تخت کافی، نه داروی کافی و نه حتی آب شرب بهداشتی کافی در دسترس مردم سیستان و بلوچستان نیست.