شهر خبر

اختصاصی/ هر آنچه باید درباره «کرونا دلتا» بدانیم

اختصاصی/ هر آنچه باید درباره «کرونا دلتا» بدانیم

سویه جدید ویروس کرونا در سراسر دنیا موجب نگرانی شده اما باتوجه به تزریق واکسن و کاهش آمار مبتلایان، مشخص نیست که آیا کرونای دلتا این روند را برعکس می‌کند یا خیر.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، گسترش نوع فوق مسری کرونا موسوم به «کرونا دلتا» باعث ایجاد تعطیلی‌های جدید در سراسر جهان و هشدارهای جدید مقامات بهداشت عمومی شده است. سازمان بهداشت جهانی با استناد به افزایش موارد ابتلا به سویه دلتا، کمبود واکسن و میزان بالای انتقال ویروس در جامعه در بسیاری از نقاط جهان، افراد کاملا واکسینه شده را به ادامه استفاده از ماسک توصیه کرده است.

 با شیوع این نسخه جدید در استرالیا،‌ محدودیت‌های جدید تردد اعمال شده، مالزی لزوم قرنطینه در خانه را تمدید کرده، ایرلند برنامه های بازگشایی رستوران‌های داخلی را به تأخیر انداخته و هنگ کنگ نیز پروازهای ورودی از انگلیس -جایی که دلتا از آنجا گسترده شده- را محدود کرده است.

واقعیت این است که هنوز درصد خطر احتمالی نوع دلتا برای شهروندان آمریکایی که حدود ۵۷ درصد بزرگسالان آن واکسینه شده‌اند، چندان مشخص نیست. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC) هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر توصیه‌هایی که در ماه گذشته برای شهروندان منتشر کرد ، مبنی بر اینکه افراد کاملاً واکسینه شده نیازی به ماسک ندارند، ارائه نداده است.

هفته گذشته، مقامات بهداشتی اعلام کردند که تقریبا از هر ۵ مورد ابتلا به کرونا در این ایالات‌متحده، یک مورد از نوع دلتا می باشد و شیوع این سویه در دو هفته گذشته دو برابر شده است. این درحالی است که دو دوز واکسن
Pfizer-BioNTech  به خوبی در برابر این نوع از ویروس کرونا موثربوده است. با این حال، دانشمندان اعلام کردند افراد واکسینه نشده احتمالا طی ماه‌های آینده جامعه را در برابر شیوع ویروس، آسیب پذیر کنند.

دکتر آنتونی اس‌فائوشی، متخصص سرشناس بیماری‌های عفونی، هفته گذشته در نشستی مطبوعاتی تصریح کرد: نوع
Delta در حال حاضر بزرگترین تهدید در ایالات متحده برای تلاشی است که ما برای از بین بردن Covid-19 می‌کنیم. این سویه برای نخستین بار در هند شناسایی شد؛ کشوری که دارای کمترین آمار افراد واکسینه شده و بیشترین تعداد مبتلا می‌باشد. پس از آن به سرعت به انگلستان و سپس به سایر کشورهای  غربی وارد شد.

آیا باید نگران نوع دلتا باشیم؟
اعتقاد بر این است که دلتا -که قبلاً با عنوان
B.1.617.2 شناخته می‌شد- قابل انتقال ترین نوع موجود است و بسیار راحت تر و سریع‌تر از سویه اصلی ویروس و نوع آلفا که در انگلیس شناسایی شد، گسترش می یابد. مقامات بهداشت عمومی در این کشور گفته اند که دلتا می تواند ۵۰ درصد بیشتر از آلفا مسری باشد، اگرچه برآوردهای دقیق از میزان قدرت سرایت آن متفاوت است.  

شواهد دیگر نشان می‌دهد که این نوع ممکن است تا حدی از آنتی بادی های ساخته شده توسط بدن پس از بهبود از عفونت کرونا یا واکسیناسیون فرار کند. و همچنین ممکن است به برخی از درمان‌های آنتی بادیاسخ ندهد.
دلتا همچنین ممکن است باعث بروز نوع شدیدتری از بیماری شود. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر در اسکاتلند نشان می‌دهد افراد آلوده به نوع دلتا تقریباً دو برابر بیشتر از افراد آلوده به آلفا در بیمارستان بستری شده‌اند.

سویه دلتا در کدام مناطق شیوع پیدا کرده است؟
وجود سویه دلتا در ۸۵ کشور گزارش و تائید شده است. در حال حاضر رایج ترین نوع آن در هند و انگلیس است که بیش از ۹۰ درصد موارد را شامل می شود. دلتا اولین بار در ماه مارس در ایالات متحده نیز شناسایی شد. اگرچه نوع آلفا در این کشور رایج ترین نوع است،
Delta نیز به سرعت گسترش یافته است.

طبق گزارش
C.D.C، در اوایل آوریل ، سویه دلتا فقط 0.1 درصد موارد را در ایالات متحده شامل می‌شد. در اوایل ماه مه، این نوع به ۱.۳ درصد موارد رسید و در اوایل ماه ژوئن، این رقم به ۹.۵ درصد افزایش یافت. تخمین‌ها حاکی از آن است که این رقم تا ۲۰درصد صعود خواهد کرد.

آیا علائم سویه دلتا متفاوت است؟
پزشکان هنوز اطلاعات جامع و دقیقی در این زمینه ندارند و نمی‌توانند به درستی و بر اساس داده‌های مستند اظهار نظر کنند. در انگلیس، جایی که این نوع گسترده شده، گزارشاتی منتشر شده مبنی بر این که دلتا ممکن است علائم متفاوتی نسبت به سایر انواع ویروس کرونا ایجاد کند. محققان در حال انجام مطالعه بر روی علائم کووید در افراد مبتلا به این نوع از ویروس هستند و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

در عین حال این واقعیت وجود دارد که این نوع ویروس عمدتا افراد جوان که کمترین احتمال انجام واکسیناسیون را داشته یا کسانی که بواسطه ابتلای قبلی به این ویروس ، دارای مصونیت در بدن خود هستند گرفتار می‌کند.



منبع: نیویورک‌تایمز/ ژوئن ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی